צבא ארה"ב הודיע היום (ד') כי הוא יעביר את מפקדת הפיקוד שלו באירופה משטוטגרט שבגרמניה לבלגיה. זאת במסגרת התוכנית להעביר 12 אלף חיילים מגרמניה, בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. כיום 34,500 חיילים אמריקנים מוצבים בקביעות בגרמניה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
"אם ישלמו, אשקול מחדש". טראמפ ומרקל
"אם ישלמו, אשקול מחדש". טראמפ ומרקל
"אם ישלמו, אשקול מחדש". טראמפ ומרקל
(צילום: APF)
טראמפ הודיע בחודש שעבר על כוונתו לצמצם את מספר החיילים האמריקנים המוצבים בגרמניה בכשליש ל-25 אלף. הנשיא האשים את בעלת הברית הקרובה של ארה"ב בכך שאינה משקיעה בתקציב הביטחון את כמות הכסף הנדרשת ממנה במסגרת מחויבויותיה בנאט"ו. הוא אמר שוושינגטון תוציא את החיילים האמורים מגרמניה עד שזו תשלם את הכסף.
לפי התוכנית של הפנטגון, כ-6,400 חיילים אמריקנים שמוצבים כיום בגרמניה יחזרו לארה"ב ועוד כ-5,400 חיילים יוצבו במדינות אחרות באירופה, חלקם באיטליה ובבלגיה. בכירים בצבא האמריקני אמרו שהתוכנית של הפנטגון תעלה מיליארדי דולרים, תחייב בנייה של בסיסים חדשים ויידרשו כמה שנים להשלים אותה.

חברים במפלגה הרפובליקנית מתחו ביקורת על המהלך, שלדבריהם יאיים על ביטחונה של ארה"ב, ואמרו שמדובר במתנה לרוסיה. 22 רפובליקנים בוועדת השירותים המזוינים בסנאט שיגרו מכתב לטראמפ שבו נאמר כי הפחתת מחויבותה של ארה"ב בהגנה על אירופה תעודד את התוקפנות הרוסית.
שר ההגנה האמריקני מארק אספר אמר כי חלקים מהתוכנית ייצאו לפועל בתוך חודשים. עם זאת, לא ברור מה יעלה בגורלה אם טראמפ לא ייבחר לכהונה שנייה בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
חייל אמריקני ב גרמניה 2018
חייל אמריקני ב גרמניה 2018
34,500 חיילים אמריקנים מוצבים כיום בגרמניה
(צילום: AFP)
היום חזר טראמפ על טענותיו נגד גרמניה. "אנחנו מצמצמים כוחות מכיוון שהם לא משלמים את החשבונות שלהם. זה פשוט מאוד. הם עבריינים", אמר הנשיא לכתבים. הוא הוסיף שהוא עשוי לשקול מחדש את ההחלטה "אם הם יתחילו לשלם את החשבונות שלהם".
נורברט רוטגן, יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הגרמני, מתח ביקורת על ההחלטה. "במקום לחזק את נאט"ו, נסיגת הכוחות תחליש את הברית", הוא אמר. רוטגן הוסיף כי "היעילות של צבא ארה"ב לא תוגבר אלא תופחת" לאור המתיחות מול רוסיה והסכסוכים הצבאיים המתמשכים במזרח התיכון.