הממשלה אישרה אמש (יום א') כי איכוני שב"כ ימשיכו שבועיים נוספים במתווה מצומצם - במקרים שבהם חולים דיווחו על פחות מחמישה מגעים או שלא ניתן היה ליצור עמם קשר או לערוך להם חקירה אפידמיולוגית. השרים התכנסו אמש לאחר שהישיבה שהתקיימה בבוקר הופסקה באמצע.
2 צפייה בגלריה
מסרונים
מסרונים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההצעה שהונחה בפני השרים קודם לכן קבעה כי איכונים יתאפשרו רק במקרה שבו חולה לא ידווח על מגעים כלל, אולם בהסכמה בין שר הבריאות יולי אדלשטיין לשר הביטחון בני גנץ התקבלה ההחלטה על המתווה שסוכם. כל שרי הממשלה, למעט השרה פנינה תמנו שטה, הצביעו בעד המתווה - שייכנס לתוקף למשך שבועיים.
שטה דרשה לבטל לחלוטין את השימוש באיכוני שב"כ. "זה כלי פולשני, השימוש בו צריך להסתיים", אמרה, "התקדמנו עם החיסונים, יכולת קטיעת השרשראות של פיקוד העורף השתכללה, אנחנו המדינה המערבית היחידה שמשתמשת בכלי אגרסיבי של הביון הפנימי".
המתווה קובע עוד כי הפעלת איכוני שב"כ תופסק באופן גורף מתחת לרף של 1,000 חולים ביום, או כשהתרומה הבלעדית של שב"כ לאיתור החולים תרד אל מתחת ל-5% במשך שלושה שבועות.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בישיבה שבמתווה הראשוני שהוצע, או במתווה אחר שמצמצם באופן דרמטי את השימוש באיכונים, אין טעם להמשיך בכך כלל. "אנחנו מאוד הגנו על הכלי הזה. אני לא מסכים עם הטיעונים שזה מעקב מיותר, זו הייתה הצלת חיים", אמר. הוא אמר שהמתווה שהוצע להם תחילה לא היה אפקטיבי. "אם רוצים להאריך בשלושה שבועות ולאחר הבחירות לדון בצורה נכונה יותר, כשהשפעת החיסונים תהיה ברורה עוד יותר, אז מה טוב", הוא הוסיף.
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
השר אדלשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המודיעין אלי כהן הציג עמדה לפיה יש להפעיל את האיכונים באופן מצומצם רק על מי שלא משתף פעולה בחקירות או מדווח על פחות מחמישה מגעים בשבועיים. סגן שר הבריאות הצטרף לעמדתו של אדלשטיין, ואמר שבאופן מצומצם האיכונים לא אפקטיביים. במשרד הבריאות למעשה מעדיפים להמשיך להשתמש באיכוני השב"כ כפי שהתאפשר עד היום, לאור היעילות שלהם בגילוי התפרצויות.
הממשלה אישרה גם את תקנות החינוך, הכוללות אישור לקיים טיולים בשטח פתוח לתנועות נוער במתווה דומה למתווה שחל לגבי טיולים בבתי ספר. עוד הוחלט לאפשר לכיתות י"א-י"ב ולפנימיות על תיכוניות שבהן שיעור התלמידים המחוסנים עומד על 90% ומעלה לקיים טיולים הכוללים לינה. כמו כן, עודכנו רשימת הרשויות, היישובים והאזורים בהם ניתן לפתוח את מערכת החינוך על פי נתוני הרמזור העדכניים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו עזב את הדיון כדי "לטפל בכמה דברים חשובים ברמה הלאומית", כלשונו. הוא ביקש מהשר אדלשטיין לנהל את הישיבה במקומו.
בפתח הישיבה הצביעו השרים על מינוי יו"ר למועצת הכבלים והלוויין. 17 שרים הצביעו נגד ושמונה הצביעו בעד. גם הצבעה על מינוי מנכ"לית לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו נפלה. גנץ קרא למנות שרי תקשורת ומשפטים קבועים ושר האנרגיה יובל שטייניץ השיב כי "עד לפני חודשיים היה שר משפטים, הוא נעלם". בתגובה צעק עליו גנץ "תפסיק להיות ציני".
בדיון בבוקר הוחלט שלא להגדיל את מספר השבים לישראל מחו"ל ליותר מ-3,000 ביום. בתוך כך, בהתייעצות עם שרי הבריאות והחוץ, משרד התחבורה יאפשר השבוע טיסות מיעדים נוספים, בהם מדריד, אמסטרדם, לרנקה ואדיס אבבה. זאת, על מנת לאפשר חזרת הישראלים לבחירות.