הושלמה ההיערכות ליום הבחירות: בפעם הרביעית בתוך שנתיים ייצאו מחר (ג') מיליוני אזרחים במדינת ישראל לממש את זכותם ולבחור את נציגיהם לכנסת ה-24. בימים האחרונים הושלמו ההכנות בוועדת הבחירות המרכזית, במשטרה, בשב"ס, בצה"ל ובבתי החולים. ynet ילווה את יום הבחירות במשדרים מיוחדים ומהערב ולתוך הלילה יעביר את המשדר המרכזי עם כל המדגמים, התגובות והתוצאות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet

מחר בשעה 07:00 ייפתחו רוב הקלפיות הפרוסות ברחבי הארץ, בשעה 08:00 ייפתחו הקלפיות ביישובים קטנים, שבהם פחות מ-350 בעלי זכות בחירה, וכן בקלפיות ייעודיות לחולי קורונה. קלפיות ייעודיות ייפתחו גם עבור ישראלים שנמצאים בבידוד בעקבות חשיפה לחולי קורונה. לרשימת הקלפיות הייעודיות לחצו כאן.
על חולי הקורונה נאסר להגיע באופן עצמאי אל הקלפיות הייעודיות, ועליהם להירשם להסעות שאורגנו במיוחד על ידי ועדת הבחירות המרכזית. ניתן להזמין את ההסעה באתר החברה (יש לבחור ב"הזמנת הסעת מאומתים לקלפי ביום הבחירות").
ישראלים שנמצאים בבידוד יוכלו להגיע עם רכבם אל הקלפיות הייעודיות, ולא בתחבורה ציבורית. מי שאין ברשותו רכב יוכל להזמין הסעה פרטית ללא עלות, בהתאם למתווה שגיבשה ועדת הבחירות המרכזית עם חברת המוניות "גט". הזמנת המוניות היא באמצעות האתר המיוחד שהוקם לשם כך.

ועדת הבחירות המרכזית: אלפי פקחים לשמירה על טוהר הבחירות

אל מרכז השליטה והבקרה של ועדת הבחירות המרכזית, שהוקם במשכן הכנסת, יזרמו לאורך היום דיווחים שוטפים מהקלפיות, מהוועדות האזוריות, פניות הציבור, אחוזי ההצבעה ואירועים חריגים נוספים. בכל כמה שעות תודיע הוועדה לציבור ולתקשורת על אחוז ההצבעה נכון לאותו הזמן.
עם נעילת הקלפיות, ובמקביל לפרסום המדגמים בכלי התקשורת השונים, חברי הוועדה באלפי הקלפיות הרגילות יחלו בספירת קולות האמת. מי שיצביע בקלפיות ייעודיות לחולי קורונה, מבודדים, בבתי האבות, בתי החולים, בתי הסוהר, בקלפיות הצבאיות ובקלפיות הנגישות – יעשה זאת במעטפה כפולה.
9 צפייה בגלריה
הקמת קלפי מבודדים לקראת בחירות 2021
הקמת קלפי מבודדים לקראת בחירות 2021
הקמת קלפי למבודדים, היום בפתח תקווה
(צילום: ירון דרוקמן)
כל המעטפות הכפולות תישמרנה, ורק לאחר שתסתיים ספירת הקולות מהקלפיות הרגילות תחל ועדת הבחירות המרכזית בספירת המעטפות.
במהלך יום רביעי, ואולי אף בחמישי צפויות להתפרסם תוצאות הבחירות בקלפיות הרגילות, ואילו התוצאות המלאות, הכוללות את המעטפות הכפולות, צפויות להתפרסם לא לפני יום שישי אחר הצהריים.
לאור הקשיים בקיום הבחירות בתנאי הקורונה, ועדת הבחירות המרכזית החליטה להציב מפקח טוהר בחירות בכל אחת מהקלפיות ברחבי הארץ. הוועדה מתכננת להציב כ-15 אלף מפקחים בקלפיות השונות. לשם השוואה, בבחירות הקודמות הוצבו 4,000 מפקחי טוהר הבחירות. בנוסף, מתחמי ספירת הקולות והקלדתן ירושתו במצלמות כדי למנוע פגיעה בטוהר הבחירות.
ב-99 נציגויות ישראל בעולם כבר הצביעו ב-103 קלפיות והן הגיעו לארץ. ביממה האחרונה הייתה דרמה של ממש במשרד החוץ בשל חשש ששתי הקלפיות האחרונות – זו מבאקו בירת אזרבייג'ן וזו מינגון בירת מיאנמר – לא יספיקו להגיע לארץ בזמן ולא ייספרו. שר החוץ גבי אשכנזי ליווה הלילה את המבצע כדי להבטיח את הגעתן והן נחתו בישראל בצהריים. הקלפיות של נציגויות ישראל בחו"ל ייספרו יחד עם המעטפות הכפולות.

צה"ל: כשליש מהמשרתים כבר הצביעו

בצה"ל ההצבעה החלה בשבוע שעבר ו-28% מהמשרתים כבר מימשו את זכות הבחירה. מחר יוצבו 445 קלפיות צבאיות, כ-100 מהן ניידות. הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב צאלה שבאילת והצפונית ביותר במוצב החרמון. החיילים יוכלו להצביע בבחירות בין השעות 08:00 בבוקר ועד 20:00 בערב.
9 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
מצביעים בצה"ל
(צילום: AP)
מחר יתקיים גיוס לחטיבת גבעתי ולחיל השריון. המתגייסים יצביעו בתום שרשרת החיול באמצעות ארבע קלפיות במטרה לשמור על ההנחיות, ולאחר מכן יפוזרו לבסיסי הטירונות.
מספר הקלפיות הגבוה ביותר – בבסיסים תל השומר, צריפין, מחנה רבין (הקריה), קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) וגלילות. כ-3,000 חיילים ייקחו חלק בבחירות הנוכחיות כחברי ועדות קלפי צבאיות ועוד כ-500 חיילים ישמשו סדרני קורונה האמונים על הסדר והשמירה על ההנחיות. כמו כן, כ-6,700 חיילים בודדים וזכאי תשלומי משפחות ישמשו סדרני קורונה בשכר בקלפיות האזרחיות ברחבי הארץ.

המשטרה: צוותים סמויים וגלויים לשמירה על הסדר וטוהר הבחירות

כ-20 אלף שוטרים צפויים להשתתף בפעילות המשטרה ביום הבחירות לכנסת ה-24. הם צפויים להיפרס באלפי הקלפיות במטרה לשמור על הסדר הציבורי וטוהר הבחירות.

15 צוותים מיוחדים, הכוללים שוטרים סמויים וגלויים, צפויים להשגיח על קלפיות שבהן נרשמו בעבר אירועים חריגים. במשטרה לא סיפרו באילו קלפיות מדובר, אך ציינו כי יש כ-400 כאלה בארץ. מטרת הצוותים תהיה בין היתר לאתר עבירות של טוהר מידות, זיופים והתחזות.
במקביל, סביב אלפי הקלפיות ברחבי הארץ צפויים להסתובב כ-3,500 שוטרים מצוידים במצלמות גוף. ייאסר עליהם לצלם בתוך הקלפי אלא רק בסביבתה, וחלקם יצוידו בטאבלטים לטובת בדיקות אקראיות.
השוטרים צפויים להתפרס גם בכבישים ברחבי הארץ ובמקומות הבילוי, במטרה לשמור על הסדר הציבורי ולתת מענה למאות אלפי ישראלים שצפויים לנצל את יום השבתון ולפקוד את אתרי הבילוי, הפארקים, חופי הרחצה, אתרי הטיולים והכבישים.

בתי החולים: פחות קלפיות קורונה ממה שתוכנן

בתי החולים ברחבי הארץ נערכים לקיום הבחירות לכנסת ה-24 בתחומן. לצד הקלפי המסורתית שמוקמת עבור העובדים והמאושפזים, תוצבנה גם קלפיות מיוחדות למאושפזים במחלקות הקורונה. על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר (ב'), 810 בני אדם מאושפזים כעת במחלקות הקורונה.
9 צפייה בגלריה
מתכוננים לבחירות בבית החולים לניאדו
מתכוננים לבחירות בבית החולים לניאדו
מתכוננים לבחירות בבית החולים לניאדו
(צילום: דוברות בית חולים לניאדו)
בהנחיות שנשלחו לאחרונה לבתי החולים, לקראת ההצבעה במחלקות הקורונה, נקבע כי מזכירי ועדת הקלפי במחלקות יהיו מחוסנים או מחלימים בלבד, והם יחויבו במיגון מלא לאורך כל ההצבעה. חברי ועדת הקלפי יתמקמו בחמ"ל המחלקות ויצפו באמצעות טלוויזיה במעגל סגור בהליך ההצבעה. בסוף ההצבעה הקלפי תוכנס לשקית כפולה, ורק אותה ניתן יהיה להוציא מחוץ למחלקת הקורונה.
שאר המאושפזים בבתי החולים יוכלו להצביע בקלפי שתוצב במקום ואם אינם מסוגלים לבצע את פעולת ההצבעה בכוחות עצמם יוכלו להסתייע באדם נוסף. קלפיות יוצבו גם בבתי החולים לבריאת הנפש, שבהם יותר מ-50 מיטות אשפוז, וכלל המאושפזים יורשו להצביע, בהם גם מאושפזים במחלקות סגורות.
9 צפייה בגלריה
   קלפי קורונה מוכנה לקראת מחר
   קלפי קורונה מוכנה לקראת מחר
קלפי קורונה מוכנה לקראת מחר
(צילום: דוברות בית חולים אסותא אשדוד)
9 צפייה בגלריה
שמוליק זילברמן, האחראי על הקלפיות בבית חולים העמק
שמוליק זילברמן, האחראי על הקלפיות בבית חולים העמק
שמוליק זילברמן, האחראי על הקלפיות בבית חולים העמק
(צילום: דוברות בית חולים העמק)
בשבועות האחרונים נערכו בתי החולים להצבעה במתכונת רחבה יותר במחלקות הקורונה, אלא שבינתיים נסגרו עשרות מחלקות. "נערכנו השנה להיכנס לתוך מחלקת הקורונה, אך לבסוף היא נסגרה", סיפר שבי שמלו, סמנכ"ל משאבי אנוש בבית החולים איכילוב, שאחראי על תפעול יום הבחירות במקום.
"יש לנו עדיין תשעה מטופלים בטיפול נמרץ קורונה וניתן להם כמובן את זכות ההצבעה. אנחנו הכשרנו צוות שיהיה ממוגן מכף רגל ועד ראש, ומי מהמאושפזים שיוכל להצביע – ילך להצביע", הוסיף. לאור המספרים הנמוכים זה יתרחש לאורך שעה או שעתיים כי כרגע אין צורך ביותר מזה".

שב"ס: קלפיות ניידות למבודדים וחולי הקורונה

גם בשירות בתי הסוהר השלימו את ההכנות לקראת הבחירות לכנסת ה-24. כ-8,300 אסירים וכאלפיים אנשי סגל שב"ס רשאים להצביע ב-61 הקלפיות הייעודיות שיוצבו בבתי הסוהר ברחבי הארץ.
9 צפייה בגלריה
קלפיות ממוקמות בבתי סוהר
קלפיות ממוקמות בבתי סוהר
אסירים מצביעים בבית הסוהר בבחירות הקודמות
(צילום: דוברות שב"ס)
בשב"ס הדגישו כי בעקבות הגבלות הקורונה, האסירים יוצאו מהאגפים לפי סדר שנקע מראש ויקבלו את אמצעי הזיהוי ממנהלי האגפים. לאחר מכן הם ילוו על ידי סוהרים אל הקלפיות הממוקמות בתוך שטח בית הסוהר, במקום שמבטיח את חשאיות הבחירה.
אסירים המאומתים לקורונה ואלו הנמצאים בבידוד לאחר שנחשפו לחולים יוכלו להצביע באמצעות קלפי ניידת שתובא אליהם לאגף.
ההצבעה בבתי הסוהר תתקיים בין השעות 08:00-20:00 באמצעות מעטפות כפולות, ולאחר מכן הקלפיות תיאספנה אל ועדת הבחירות המרכזיות. בבחירות הקודמות, שנערכו בשנה שעברה, אחוז ההצבה בין כותלי בתי הסוהר בישראל עמד על כ-80%.

כבר מהערב: נסיעה חינם במאות קווי אוטובוס וברכבת

לטובת המצביעים ביום הבחירות, הנסיעה ברכבת ובמאות קווי אוטובוס בינעירוניים תהיה ללא תשלום לכלל הציבור. הנסיעה בחינם תתאפשר מהערב ב-20:00 ועד לסיום השירות של התחבורה הציבורית ביום שלישי. לרשימה המלאה לחצו כאן.
במשרד התחבורה הדגישו כי הנוסעים באותם קווי אוטובוס לא יידרשו להציג שום מסמך או תעודה, ולא תחול על הנוסעים מגבלת גיל. כמו כן , לא יהיה צורך בתיקוף הנסיעה באמצעות הרב קו או אחד מיישומוני התשלום.
9 צפייה בגלריה
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
נסיעות חינם ברכבת, בתשלום בקווים עירוניים
(צילום: בראל אפרים)
הנסיעה בקווים שאינם כלולים במאות קווי האוטובוס הבינעירוניים, וכן הנסיעה בקווי האוטובוס העירוניים וברכבת הקלה, תהיה בתשלום גם ביום הבחירות.
הזכאות לנסיעה חינם לאילת או ממנה מאושרת לתושבי אילת בלבד, ומותנית בהצגת תעודת זהות או הודעה לבוחר בקופות הכרטיסים של אגד. לאותם נוסעים יונפק כרטיס הלוך ושוב התקף ליום הבחירות בלבד.
ברכבת ישראל החליטו שלא לפתוח ביום הבחירות את הקווים שנסגרים בשעות הערב המוקדמות בעקבות העבודות על פרויקט החשמול, זאת בניגוד למקרים אחרים שבהם הופעלו הרכבות המאוחרות.
הנוסעים ברכבת הערב וביום הבחירות יצטרכו להנפיק כרטיס נסיעה ייעודי ליום הבחירות בקופות התחנה או בעמדות הכרטוס המוצבות בתחנה.
בתוך כך, דובר צה"ל הודיע היום על הטלת סגר כללי באזור יהודה ושומרון החל מחצות הלילה הקרוב ועד לחצות הלילה שבין שלישי לרביעי. המעברים ברצועת עזה ייסגרו במשך אותו הזמן.
בצה"ל הבהירו כי במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד, ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.