ניסיון החיסול של מנכ"ל עיריית קלנסווה אשרף חטיב בתחילת השבוע, חידד את עומק הפשיעה בחברה הערבית. בעוד חטיב מאושפז במצב קשה בבית החולים בילינסון, החשודים שפתחו באש לעבר רכבו עדיין מסתובבים חופשי. "לפי ההערכה, חצי מיליון נשקים נמצאים כרגע בידי אוכלוסייה מהמגזר הערבי. הדבר הזה מהווה איום אסטרטגי על כל החברה הישראלית", אמר היום (ג') לאולפן ynet הקרימינולוג ד"ר וליד חדאד.
משפחות וחמולות בחברה הערבית חיזקו את מעמדן בעולם הפשיעה, וכיום רשויות האכיפה יודעות שהן שולטות ביד רמה בשטח. ד"ר חדאד, מרצה לקרימינולוגיה ולפשיעה בחברה הערבית במכללה האקדמית אונו ובמכללה האקדמית גליל מערבי, הסביר כי "ב-2003 החליטה המדינה להילחם במשפחות הפשע ובארגוני הפשע בחברה הישראלית-יהודית.
"אנחנו זוכרים שאחרי ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין אצל חלפן כספים, התקבלה החלטה אסטרטגית להילחם בארגוני הפשיעה של אנשים כמו אברג'יל ואבוטבול. ואז נוצר ואקום - הארגונים הערביים והכנופיות הערביות היו מין קבלני משנה באותן שנים. אחר כך הכנופיות הערביות תפסו מקום והפכו לארגונים".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל קלנסווה אשרף ח'טיב נורה ופונה על ידי מד"א לבית חולים כשהוא במצב קשה
מנכ"ל קלנסווה אשרף ח'טיב נורה ופונה על ידי מד"א לבית חולים כשהוא במצב קשה
זירת ניסיון החיסול של מנכ"ל עיריית קלנסווה
- אז כל "הקבלנים" הקטנים נכנסו לפרונט, ובמקביל המשטרה לא התעסקה עם החברה הערבית וזה אפשר לכנופיות פשע בחברה הערבית לצמוח ולהשתלט? "כן, 100 אחוז. אני לא חושב שזה היה בתום לב. רצו שהחברה הערבית תהפוך לחצר אחורית, המשטרה וכל זרועות הביטחון התמקדו בנשק הביטחוני ולא הפלילי. היום הגענו למצב של קרוב לחצי מיליון כלי נשק בחברה הערבית, אבל זרועות הביטחון התמקדו בנשק ביטחוני. אחרי הוואקום שנוצר, אנחנו רואים את הארגונים האלה שהשתלטו על כמעט כל חלקה טובה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת יהודים וערבים נגד האלימות המשטרתית באום אל פחם
הפגנת יהודים וערבים נגד האלימות המשטרתית באום אל פחם
הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית באום אל-פחם
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
יוסי בוקר וליד חדאד
יוסי בוקר וליד חדאד
עו"ד בוקר וד"ר חדאד
(צילום: טל צבר)
ניצב-משנה בדימוס יוסי בוקר, כיום עורך דין ובעבר מפקד היחידה המרכזית של מחוז מרכז ומפקד משטרת לוד, אמר בהתייחסו לנושא כי "הזעקה היא אמיתית ונכונה, אבל נושא הפשיעה האלימה שכוללת ירי ורצח היא חוצה דתות. כרגע יש ריבוי מקרים ופוקוס בחברה הערבית, אבל אני יכול להגיד בתור אחד ששימש מפקד משטרת לוד במשך שלוש שנים ומפקד ימ"ר, שלמשטרה יש את כוח האדם המתאים ואת היחידות המתאימות לעשות שינוי.
"זה לא יקרה בצורה של הקמת תחנות משטרה בחברה הערבית, שזה דבר טבעי שצריך להיות קיים. כשהייתי מפקד משטרת לוד נרצח שוטר במרכז העיר. חלפו 19 שנים מאז. אני כמפקד תחנה קיבלתי את הכוחות הכי טובים, את תשומת הלב הכי רצינית, משאבים. אצלי האורות דלקו שבעה ימים בשבוע 24 שעות ביממה. קיבלתי את כל היחידות הטובות".
- והיום הנחישות הזאת לא קיימת? "היא קיימת, שמענו שמפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא עשה פעולה מרשימה בטובא זנגרייה. כשאני הייתי מפקד משטרת לוד, השר לביטחון הפנים דאז היה פעם בחודש בעיר. ראש הממשלה אז אריק שרון היה פעם בחודש אצל המפקדים, הסתובב עם הג'יפ בלוד וברמלה. זאת אומרת, אם רוצים זה אפשרי - אפשר למגר את הפשיעה ויש למשטרה היום את המערכות הטכנולוגיות, כוח אדם ראוי ומפקדים ראויים".
בוקר אמר עוד: "משטרת ישראל תמיד אומרת שאין לה מספיק כוח אדם ומשאבים. לדעתי, קודם כל צריך לעשות שינוי ארגוני, מבני ולנקוט שיטת עבודה אחרת. פשוט לחשוב. היום תיגש לכל תחנת משטרה, תמצא בין 10 ל-20 שוטרים כל הלילה. זה בלתי נסבל ולא אפשרי. 90% מהשוטרים נמצאים בבתים ו-10% נמצאים בשטח בתחנות ביחידות. העבריינים יודעים בוודאות לעשות תחקירים ולזהות את חולשות המשטרה".
ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה פועלת בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון הפנים למתן מענה לצרכים הייחודיים של החברה הערבית, למאבק נחוש בפשיעה ולהגברת תחושת הביטחון. לצד פעילות אכיפה נרחבת נגד פשיעה באשר היא, הנגשת שירותי משטרה והגברת שיתופי הפעולה, מתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק.
"לצערנו אירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח בכל זמן ובכל מקום. פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי. בשנה החולפת שהייתה בצל המאבק בנגיף הקורונה, המשטרה דווקא הגבירה את הפעילות נגד עבירות נשק ועצרה בישובי החברה הערבית למעלה מ-5,000 חשודים בעבירות ירי ואמל״ח. כמו כן בשנה החולפת, הוגשו בתום חקירות המשטרה 1,548 כתבי אישום נגד נאשמים בעבירות ירי ואמל״ח בכל רחבי הארץ, וכ-85% הוגשו נגד חשודים מהחברה הערבית. רק בחודש החולף, נתפסו מאות אמצעי לחימה, חומרי חבלה, רימונים וכיו"ב ביישובי החברה הערבית בישראל, ובהם גם עשרות כלי נשק מסוגים שונים. פריטי האמל"ח שנתפסו מהווים למעלה מ-90% מסך כל אמצעי הלחימה שנתפסו ברחבי הארץ".
עוד נמסר מהמשטרה כי "לצערנו גורמים שונים מנסים להציג לעיתים קרובות מציאות אלטרנטיבית ולהטיל דופי בפעילות המשטרה נגד גורמי פשיעה במגזר במקום לחזק את המשטרה בטיפול הנחוש באלימות בחברה הערבית ולפעול בכל הכלים הקיימים בכדי להוביל לשינוי. לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית. משטרת ישראל תמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד עבירות הנשק, ביישובי החברה הערבית ובכל מקום אחר, הכל בכדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו".