ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הודיעה היום (א') על הטלת סגר של שלושה ימים באוקלנד, העיר הגדולה במדינה. אוקלנד נכנסת לסגר אחרי שבעיר התגלו שלושה נדבקים חדשים בנגיף הקורונה – הנדבקים הראשונים שמתגלים בניו זילנד מאז סוף ינואר.
ארדרן הודיעה שעל אוקלנד יחולו הגבלות בדרגה 3 - שדורשות מהתושבים להישאר בבתים, חוץ מעובדים חיוניים ובעלי עסקים חיוניים. ההגבלות יהיו בתוקף עד יום רביעי. מקומות ציבוריים ייסגרו, ואוקלנד תאסור על התקהלויות מחוץ לבתים - חוץ מחתונות ולוויות של עד 10 משתתפים. ילדים של עובדים חיוניים יוכלו להגיע לבתי הספר - אך שאר התלמידים יישארו בבית. "סילקנו את הנגיף בעבר, ונעשה זאת שוב", אמרה ראש הממשלה ארדרן. הסגר באוקלנד יהיה הסגר הראשון בניו זילנד בחצי השנה האחרונה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
"זה הדבר הנכון לעשות". ארדרן
(צילום: AFP)
שלושת הנדבקים החדשים הם זוג הורים ובתם, תושבי אוקלנד. כרגע לא ברור כיצד השלושה נדבקו בנגיף. במערכת הבריאות חוקרים את מקור ההדבקה, ובודקים אם יש קשר למוטציות שמתפשטות ברחבי העולם - ומדבקות הרבה יותר מהזן המקורי של הנגיף. במסיבת עיתונאים בבירה וולינגטון אמרה ארדרן שהסגר שיהיה עד יום רביעי "ייתן לנו מספיק זמן לאסוף עוד מידע, לערוך בדיקות נרחבות ולקבוע אם הייתה הדבקה גדולה יותר".
"אנחנו מאמינים שהגישה הזהירה מחייבת אותנו לעשות את זה, ושזה הדבר הנכון. הדבר העיקרי שאנחנו מבקשים מתושבי אוקלנד הוא להישאר בבית ולהימנע מסכנת הדבקה".
3 צפייה בגלריה
קהל של אלפים ב הופעה ב וולינגטון בירת ניו זילנד
קהל של אלפים ב הופעה ב וולינגטון בירת ניו זילנד
אתמול בניו זילנד: אלפי צופים בהופעה בבירה וולינגטון
(צילום: AP)
ארדרן אמרה שאין צורך לאגור מזון או פריטים אחרים מכיוון שעסקים חיוניים באוקלנד – כולל מרכולים, בתי מרקחת ותחנות דלק – יישארו פתוחים. בכל זאת נרשמו תורים ארוכים מחוץ למרכולים באוקלנד, ולרשתות החברתיות עלו תמונות של מדפים ריקים בחנויות.
ניו זילנד נמצאת בקשר עם חברות התעופה, מכיוון שהאישה שנדבקה עובדת בחברה שמספקת שירותי קייטרינג לחלק מהחברות. בעקבות שלושת הנדבקים החדשים באוקלנד העלתה ניו זילנד את ההגבלות בשאר המדינה לדרגה 2 - שמגבילה התקהלויות ל-100 איש, כולל במסעדות ובתי קפה.
מדובר בפעם הראשונה שבה מדווחת ניו זילנד על נדבקים מאז 24 בינואר. לפני מקרי ההדבקה בינואר עברה ניו זילנד יותר מחודשיים ללא נדבקים חדשים. ב-20 בפברואר תתחיל ניו זילנד לחסן נגד הקורונה. היא תקבל את החיסון של פייזר מוקדם מהצפוי.
המאבק של ארדרן וממשלת ניו זילנד במגפת הקורונה נחשב להצלחה בקנה מידה עולמי: בניו זילנד חיים 5 מיליון בני אדם, 1.7 מיליון מהם באוקלנד. מתחילת המגפה העולמית דווח בניו זילנד על כ-2,300 נדבקים. 25 מתו מהנגיף במדינה.