"מפיצת קורונה". כך כונתה הבוקר ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, בכרזה שפורסמה בגנותה בקבוצות פנימיות של מתנגדי החיסונים. בכרזה נכתב במקביל לתמונתה של ד"ר אלרעי פרייס כי ההגדרה ל"מפיצת קורונה" היא "אדם או קבוצה הפועלים לפרסום ושכנוע המוני בדבר של קיומה של מגפה קטלנית תוך פגיעה ממשית בחיי אדם".
בשבוע שעבר, כשבקבוצת פייסבוק של מתנגדי חיסונים הופצה קריאה לקבוע תורים ולבטל אותם - כדי שתוקף החיסונים יפוג והם ייזרקו לפח - מסרה המשטרה כי היא "בודקת את הנושא ובמידת הצורך הוא יטופל בהתאם".
על הכרזה חתומה התארגנות "עיתונות עצמאית 2020", שלפי אתר האינטרנט שלה - בראשה עומד הפעיל הפוליטי איליאן מרשק. לצד הכרזה, שפורסמה בקבוצת הטלגרם של ההתארגנות, פורסמו כרזות דומות גם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו.
4 צפייה בגלריה
גרפיטי של מתנגדי החיסונים בטבריה
גרפיטי של מתנגדי החיסונים בטבריה
מחוץ לקופ"ח בטבריה
גורמים במשרד הבריאות הביעו זעזוע מהכרזות של מתנגדי החיסונים. "אין מילים", אמר אחד מהם. "רמת השיח של מתנגדי החיסונים הגיעה לרמה שלא הכרנו בעבר". מ"עיתונות אזרחית" לא התקבלה תגובה עד כה. גם מד"ר אלרעי פרייס וממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה לדברים.
מפיצת הכרזה, אמרה בתגובה לכתב ynet שפנה להתייחסותה: "אתה משתף פעולה עם ההונאה הכי גדולה בהיסטוריה. אתם חלק מהונאה ענקית. ציד מכשפות. אני לא מתכוונת לשתף פעולה".
במקביל, אלמונים ריססו הבוקר כתובות נגד החיסונים מחוץ לסניף קופת החולים מכבי בטבריה ובה נרשם "החיסון ממית".
במכבי העדיפו שלא להתייחס לדברים, אולם זוהי לא הפעם הראשונה שמתחמי קופות החולים מושחתים עם כתובות בגנות החיסונים. לפני כחודש רוסס מחוץ לסניף קופת החולים מכבי ברחובות ולסניף כללית בעיר כתובות ובהן נרשם "חיסון הוא חיסול" ו-"אנחנו לא כבשים".
בתוך כך, מבצע החיסונים שנפתח ביום חמישי האחרון לכל בני ה-16 ומעלה, רושם עד כה האטה בקרב בני ה-20 עד 40. בקרב קבוצות החיסון של בני 29-20 ו-39-30 נרשמה עלייה של 3% בלבד בכמות המתחסנים מאז הרחבת המבצע. במערכת הבריאות משוכנעים שהאזרחים בקבוצות הגילאים הללו שהיו מעוניינים להתחסן כבר עשו זאת, וכעת עשויה להיות התמודדות עם גרעין קשה יותר של מתחסנים פוטנציאליים אשר מהססים או לא מעוניינים להתחסן בשלב זה.
בפגישה שהתקיימה הבוקר בין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי למנכ"לי קופות החולים נידון נושא האטה בביקוש לחיסונים בקרב אוכלוסיות צעירות יותר. אחריה נמסר לקופות כי אחת האפשרויות הנשקלות היא תגמול רופאי המשפחה שיביאו מבוטחים להתחסן, של כמה עשרות שקלים לכל מתחסן.
בנוסף, קופות החולים עודכנו כי השבוע יקבלו כמות גדולה יותר של מנות חיסון. "בעבר הבעיה הייתה בהיצע אבל עכשיו הבעיה היא בביקוש", אמר גורם באחת הקופות.