אחרי שנים של מאבק על פיקוח על מסגרות לגיל הרך המיועדות לגילים 0–3, ההפקרות סביבן ממשיכה להרקיע שחקים. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי גני ילדים שהוגשה נגדם תלונה, או קיימת חקירה משטרתית בחשד לאלימות, התעללות או התנהגות לא נאותה כלפי פעוטות – ממשיכים לפעול כרגיל.
1 צפייה בגלריה
ההפקרות ממשיכה. ארכיון
ההפקרות ממשיכה. ארכיון
ההפקרות ממשיכה. ארכיון
המשטרה טוענת כי אין בסמכותה לסגור מסגרת מסוג זה, בעוד משרד העבודה והרווחה, מאידך, מי שאמון על אותן מסגרות, טוען שברגע שמתקיימת חקירה משטרתית זה מחוץ לתחומו.
מסגרות החינוך לגיל הרך נמצאות ברובן בבעלות פרטית, ובחלק גדול מהמקרים הצוותים שעובדים בהם לא מוכשרים במקצועות החינוך או בעבודה עם פעוטות. חוק הפיקוח שאושר ב-2018 היה אמור ליצור מערך של פיקוח וסטנדרטיזציה למסגרות אלו, אך בפועל שורת התקנות שאושרה לפני כארבעה חודשים בכנסת על מנת ליישם את החוק עברה באופן דל ורזה בגלל מגבלות תקציב, באופן שלא איפשר את הרפורמה המיוחלת בתחום הפרוץ הזה.
לפיקוח הדל ולסטנדרטים הנמוכים מצטרף נדבך נוסף – גנים שקיים לגביהם חשד לאלימות או התעללות בילדים ממשיכים לפעול כרגיל. לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו חמישה מקרים של גנים שמתנהלת לגביהם חקירה משטרתית בימים אלו והם ממשיכים לפעול. ביניהם מסגרות שבהן התגלו בסרטוני מצלמות האבטחה התעללות פיזית ונפשית בפעוטות: מקרים של אלימות, שימוש בעונשים חמורים, כיסוי ראש הפעוטות בשינה וצעקות על הילדים. באחד המקרים סייעת החשודה בתקיפה של פעוטות בגן פתחה משפחתון בביתה בזמן שמתנהלת חקירה נגדה.

"במשך חודשים ארוכים אנחנו פונים להנהלת מעונות היום במשרד הרווחה ולא זוכים אפילו לתגובה", מסבירה אלונה דניאל מ"מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך" שמלווה את המקרים. "מעונות שבהם יש חשדות לאלימות או יחס לא הולם ממשיכים להתנהל בלי בדיקה גם כשמוגשות תלונות במשטרה. דבר לא נעשה כדי לעצור את הפעילות עד למיצוי החקירה. ילדים ממשיכים לפקוד גנים שבגינם מתנהלת חקירה על חשד לאלימות".
דניאל הוסיפה: "בחלק מהסיפורים המצלמות לא נבדקות כלל, או מגיעות לבדיקה לאחר שבועות ארוכים ואז מגלים שהמצלמות 'נשברו'. הורים מוצאים עצמם רצים במשך שבועות אחרי החוקרים במשטרה, מתחננים שיחקרו את התיק. כשבחנות מזון או מסעדה מתגלים ליקויים תברואתיים, העסק נסגר מיד עד לסיום טיפול וחקירה. ואילו ילדים 'זוכים' לטיפול והגנה פחות מאשר קילו בשר".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה כל התעללות ופגיעה בקטינים וחסרי ישע, ובהתאם כל תלונה המתקבלת בהקשר זה נבדקת ונחקרת ביסודיות, במקצועיות וברגישות במטרה להגיע לחקר האמת. חלק מהתלונות שהוזכרו התקבלו במשטרה בחודשים האחרונים ונמצאות עדיין בחקירה פעילה, ובחלקן החקירה הסתיימה והועברה לעיון והחלטת הפרקליטות. יודגש כי המשטרה אינה הגורם המוסמך בישראל למתן רישיונות לגנים ומוסדות חינוך ולכן גם לא רשאית מכוח החוק לבטלם או לסגור אותם בגין פתיחה בחקירה פלילית".
ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "האגף למעונות יום ומשפחתונים מופקד על שלומם ובטיחותם של הפעוטות השוהים במעונות, מתוקף חוק הפיקוח על המעונות. מטבע הדברים לא נוכל להרחיב בנושא, עם זאת נדגיש כי בכל מקרה האגף ינקוט ביד קשה כלפי המפירים את החוק, וזאת כדי להבטיח סביבה הולמת ובטוחה לפעוטות".