3 צפייה בגלריה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין ואפי נוה

נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט העליון בדימוס אורי שוהם, פרסם היום (ה') החלטה ובה ביקורת על התנהלותו של נשיא המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין. זאת בעקבות תלונות בעניין התכתובות שקיים האחרון טרם מינויו עם מי שהיה אז ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה. עם זאת קבע השופט שוהם שאין מקום לפתיחת חקירה פלילית בנושא, ודחה טענות נוספות שהועלו בתלונות נגד אורנשטיין, בהן על מגעים שניהל עם עורך דין ממשרד גדול שפעל לקידום בחירתו.
תמלילי שיחתם של השופט אורנשטיין ונווה דלפו לרשתות, הותרו לפרסום בהמשך וגרמו לנשיא המחוזי מבוכה. אורנשטיין הודיע לאחרונה על פרישה, כמה שנים לפני תום כהונתו.
הנציב בדק שורת תלונות כנגד הנשיא, בהן של משמר הדמוקרטיה הישראלית שיוצג על ידי עו"ד יובל יועז. השופט שוהם כתב בהחלטתו כי לא הייתה בעיה עקרונית בשיחה בין אורנשטיין לנוה, אבל ביקר את סגנון ההתכתבות.
"אין ולא הייתה מניעה כי ראש הלשכה יבוא בדברים עם מי מבין המועמדים", כתב. "אין צורך לומר עם זאת כי יש צורך להקפיד כי השיח בין ראש הלשכה למועמד לתפקיד נשיא בית משפט המחוזי יהיה ענייני ולא יגלוש לנושאים ולמחוזות אישיים, ובוודאי שיש לוודא כי לא ייווצר הרושם שמדובר בשיח שהוא במהותו 'שמור לי ואשמור לך'. אין פסול בתקשורת ישירה ביניהם, אך רצוי לא לעשות כן בתוכנת מסרים מיידית, דבר העלול להוביל לקרבת יתר בין ראש הלשכה למועמד, ולאפשרות גלישה לסגנון התבטאות חברי-פמיליארי שאינו ראוי לשופט".


לגבי תוכן השיחה כתב השופט שוהם: "הגעתי למסקנה שמדובר בשיח הנוגע ישירות לעניינו של ציבור ה'נזיקיסטים' (עורכי דין העוסקים בדין הנזיקי - ג"מ וט"צ). אני לא רואה בהתכתבות הזו כל פגם. אלמלא העובדה שמשרדו של נוה מתמחה בעיקר בנזיקין, כך שיש לו עניין רב בקידומו של תחום זה על חשבון תחומי משפט אחרים, היה מצופה מהנשיא שיבהיר לנוה שבכוונתו לקדם ולגרום להתמקצעות בכל תחומי המשפט המתנהלים במחוזי, כולל תחום הנזיקין, דבר שלא נעשה וחבל.
"אין מקום להתבטאויות המאפיינות שיחות בין חברים, כאשר באותה התכתבות אמר הנשיא לנוה 'תשמור עליי' בוועדת האיתור, ונוה שואל את הנשיא בהקשר לתאגידיה של ענבל אור 'נו - פירקת אותה?'. לנוה לא היה בשלב זה לפחות כל קשר לאור, והשאלה נשאלה מתוך סקרנות גרידא, אולם מדובר בעוד ביטוי לקרבה אישית שעה שהיה מקום לריחוק מסוים".
לגבי טענות להחלטות של אורנשטיין בתיקים שבהם היו מעורבים נוה או משרדו זמן קצר לאחר התכנסות ועדת האיתור למינוי שופטים, שהמליצה למנות את אורנשטיין כנשיא בית המשפט, כתב השופט שוהם: "אף אם מדובר בהחלטה טכנית במהותה, לא היה מקום שתינתן על ידיו החלטה בעניין זה בסמיכות זמנים למינוי כהונת נשיא, על רקע מעורבותו של נוה במינוי".
מעמותת משמר הדמוקרטיה נמסר בתגובה כי היא "קוראת ליועץ המשפטי מנדלבליט לשקול פתיחת חקירה פלילית בעניין זה, נוכח החשיבות העליונה שבשמירה על טוהר המידות ברשות השופטת, וההקפדה הנדרשת על ניתוק כל זיקה או אינטרס בין שופטים לבין בעלי דין הנושאים בתפקידים ציבוריים. על תחום מינוי השופטים וקידומם במערכת השיפוט להישאר ללא רבב".