בימים האחרונים מורגשים עומסים במוקדי התיירות והפנאי, שאליהם מגיעים נוסעים רבים מהערים החרדיות בתחבורה הציבורית, במסגרת תקופת "בין הזמנים", שבמהלכה נמצאים תלמידי הישיבות בחופשה. לאור הגבלות הקורונה וברקע העומסים במוקדי התיירות, נאלצים משתמשי תחבורה ציבורית רבים להמתין שעות ארוכות כדי להגיע למחוזות חפצם. מחר צפויה לדון בנושא הוועדה לפניות הציבור בכנסת.
4 צפייה בגלריה
נוסעים ממתינים לאוטובוס בצומת כורסי
נוסעים ממתינים לאוטובוס בצומת כורסי
נוסעים ממתינים בצומת כורסי שבמערב הכינרת

בצלאל מתגורר עם אשתו ועשרת ילדיו במודיעין עילית. הוא נסע עמם לחופשה משפחתית בטבריה, אולם המשפחה נאלצה להתפצל: ההורים נסעו עם התינוק ברכב הפרטי, ושאר הילדים, בהובלת הבן הבכור בן ה-18 עשו את דרכם בתחבורה ציבורית. ואולם, כשרצו לחזור בתחבורה ציבורית – הם נאלצו להמתין שעות ארוכות בתחנה, כשאף אוטובוס לא עצר.
בסופו של דבר, אב המשפחה הסיע את ילדיו שנשארו בתחנה בטבריה ב"נגלות" הביתה. "האוטובוס הרביעי שעבר בתחנה, שהגיע בשעה 21:30 אמר לילדיי שיש לו ארבעה מקומות. הבן שלי לא הסכים לנסוע אם הנהג לא לוקח את כל האחים – והנהג אמר שיש לו אוטובוס מתגבר מאחוריו", סיפר בצלאל. "הילד השתכנע, אבל אוטובוס כזה לא הגיע. ביררתי כמה תעלה מונית ואמרו לי שמדובר ב-1,200 שקל, ואין לנו סכומים כאלה".
4 צפייה בגלריה
נוסעים ממתינים בתחנה המרכזית בירושלים לאוטובוס לכיוון צפון
נוסעים ממתינים בתחנה המרכזית בירושלים לאוטובוס לכיוון צפון
עומסי ענק בתחנה המרכזית בירושלים. רק 30 באוטובוס בין-עירוני
לדבריו, "מדובר בקו אוטובוס שיש לו עוד 17 תחנות. על-פני כולן הוא עבר. הילדים שלי הם לא היחידים שנשארו בתחנה, וזו תחושה שהפקירו אותנו לנפשנו. בסוף הגענו הביתה אחרי שבע שעות של עוגמת נפש".
חאלב שבלי, נהג אוטובוס, סיפר שהסיע בקו המאסף האחרון מצפת לאלעד דרך מירון בסביבות השעה 21:00. "יצאתי עם 29 נוסעים, אבל במירון המתינו עשרות שחסמו את האוטובוס", הוא סיפר. "פתחתי את החלון ואמרתי שיש לי רק מקום אחד, אבל התנפלה כמות אדירה של נוסעים. בשעות כאלו בלילה אנשים רוצים להגיע הביתה, אבל אני לא יכול לקחת על עצמי סיכון כזה לקנס של 5,000 שקל".
4 צפייה בגלריה
עומסים בקו 370 בבאר שבע
עומסים בקו 370 בבאר שבע
קו 370 במרכזית ב"ש. "אמרו להתקדם לתחילת הקו"
(צילום: אולג שמידט)
הוא ציין שבחסות ניידת משטרה שעברה במקום הוא הצליח להמשיך במסלול. "הבנתי שנשלח אוטובוס של חברה חיצונית רק בחצות. אנחנו נמצאים בסיטואציות לא נעימות ואני מבין את כאב הציבור שתקוע בכבישים בלילה ובשמש החמה במשך היום".
גם ענב נתקלה בהמתנה ארוכה לאוטובוס ביום שישי האחרון, כשניסתה להגיע מבאר שבע לתל אביב. היא המתינה ליד אוניברסיטת בן גוריון לקו 370 עם נוסעים נוספים, אולם אף אוטובוס לא עצר. "התקשרתי למוקד ואמרו לי לחכות לאוטובוס הבא או להתקדם לתחילת הקו", היא סיפרה. "זה היה בצהריים, היה חם, ואני דתייה. רציתי להגיע הביתה לפני שבת".
4 צפייה בגלריה
אורי מקלב
אורי מקלב
סגן השרה מקלב. הלשכה הפכה למוקד פניות
(צילום: עמית שאבי)
ענב ציינה כי היא אוטיסטית, שנדרשת להתמודד עם קשיים. "יש לי קושי עם שינויים וחוסר ודאות", היא אמרה. "האוטובוס האחרון ב-16:08 לא עצר – ובסוף התחלקתי בעלות מונית עם אנשים נוספים".
תחילה הודיעו במשרד התחבורה לחברות התחבורה הציבורית כי שירות האוטובוסים למוקדי הפנאי והבילוי לא יתוגבר ולא יצומצם בתקופת בין הזמנים, חרף מגבלת 30 הנוסעים באוטובוסים הבין-עירוניים. בהמשך החליטו במשרד לתגבר את הקווים בחברות היסעים פרטיות, אולם גם התגבור הזה לא עונה על הביקושים ומותיר נוסעים רבים לאורך שעות בתחנות בצפון הארץ.
יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ח"כ יעקב טסלר, ציין: "הזמנו לדיון את סגן השרה אורי מקלב, וננסה לגבש עם חברות האוטובוסים פתרון שיקל על המצוקה". בארגון 15 דקות ציינו לקראת הדיון: "בקרב החברה החרדית יש הסתמכות על התחבורה הציבורית, שלא עומדת בביקושים בתקופה זו. לשכת מקלב משמשת מוקד פניות אלטרנטיבי. במשרד התחבורה יצטרכו להיערך ביתר שאת לתחילת חודש אלול, לקראת החזרה לישיבות והתנועה אל הכותל".
מארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית נמסר כי "משרד התחבורה חייב לעמוד בהתחייבויותיו ולהקצות עוד פקחי קורונה במסופים ובתחנות העמוסות ולא להשאיר את נהגי האוטובוסים בודדים בחזית מול הנוסעים. יש לשמור על הנהגים ולעשות הכול בכדי שיהיו מרוכזים בבטיחות הנהיגה".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.