כמעט שנה חלפה מאז "אסון המעלית" בדרום תל אביב, שגבה את חייהם של סתיו הררי ודין שושני ז"ל. העירייה טוענת שהיא מוכנה לקראת החורף הקרוב, ונעשו עבודות רבות בדרום העיר. מנגד, התושבים לא מאמינים שמשהו השתנה: "הביובים פה עדיין סתומים בגלל שאנחנו חלשים".
5 צפייה בגלריה
הצפות
הצפות
(צילום: אדיסון אנלר, נדב אבס)
בין הגשמים החזקים שהיו בשבועות האחרונים לקראת הגשמים שמצפים לנו היום מחר - וסכנת ההצפות - נאמר מעיריית תל אביב כי היא השלימה את היערכותה לחורף הקרוב. לדבריה, היא שמה דגש מיוחד על שכונות דרום העיר ויפו, שהוצפו בחורף שעבר.
בעירייה ציינו כי "ההיערכות הורחבה במטרה להקל את העומס על תשתיות העיר במצבי קיצון, כאשר בדומה לשנה שעברה, גם השנה ייתכן שירדו כמויות בלתי צפויות של משקעים". בעירייה טענו שבמסגרת ההכנות לגשמים נוקו קולטני הגשם במרחב הציבורי, אבל בסיור שערכנו נמצאו קולטנים סתומים ומלוכלכים בניירות, בקבוקים, כפפות חד-פעמיות ועוד.
5 צפייה בגלריה
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
קולטנים מלוכלכים בדרום תל אביב
(צילום: נדב אבס)
תושבים רבים בדרום תל אביב טענו שלא ראו בחודשים האחרונים עובדי עירייה נערכים לחורף, ולדבריהם מצפה שנה נוספת של הצפות.
"מה שיהיה כאן השנה יהיה כמו בכל שנה", אמר יעקב עזיזה, תושב ויליד שכונת התקווה. "אצלי יש הצפות בכל הבית. הרכב התמלא כאן במים חצי גובה כי כל הזמן הביובים פה סתומים. למה? כי אנחנו חלשים?".
5 צפייה בגלריה
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
עזיזה. "לא ראיתי עובדי עירייה בחודשים האחרונים. היו צריכים להגיע ולא באו"
(צילום: נדב אבס)
עזיזה הוסיף: "לא ראיתי עובדי עירייה בחודשים האחרונים, ולפני החורף הם היו צריכים להגיע אבל לא באו. אני לא אופטימי, כי כל היום אני מנקה לבד את החצר שלי. אני משלם מיסים והכל, מתקשר לעירייה ומתלונן, אומרים לי שזה בטיפול אבל לא באו אפילו פעם אחת".
גם רמי, תושב דרום העיר, בטוח שהצפה בשכונה זה רק עניין של זמן. "בחורף אנחנו נחזור לאותן מראות של מאנשים שטים כאן עם קיאקים. בחורף יש כאן מים והצפות, זה כל שנה, זה כמו הארלם פה. אסון המעלית לא הפתיע אותי, זה היה מקרה אחד שבגללו כולם התעוררו, אבל זה ככה בכל שנה".
לפי רמי, הסיבה לתשתיות הלקויות ולטיפול הלא מספק היא פוליטית. "בגלל שראש העיר מתחבר יותר לצפון תל אביב לא אכפת לו ממה שקורה כאן. וגם בגלל שרוב תושבי השכונה הם בעד ביבי וביביסטים".
5 צפייה בגלריה
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
רמי. "זה בגלל שראש העיר מתחבר יותר לצפון תל אביב ורוב תושבי השכונה ביביסטים"
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
מוכנות עיריית תל אביב לחורף הקרוב
לאה. "בחורף נכנסו לי מים, גם בשנה שעברה ולפני זה"
(צילום: נדב אבס)
לאה, מוותיקות שכונת התקווה, הלינה גם היא על מצב התשתיות בדרום העיר. "בחורף נכנסו לי מים לבית, גם בשנה שעברה וגם לפני זה. צריך לדאוג לנו, אנחנו משלמים מיסים כל חודש – מים וחשמל. לא עוזרים לנו למה אנחנו 'אנשים כאלה', אנחנו לא עובדים ונמצאים בגמלאות. העירייה עושה שיפוצים ושמה דשא שייראה יפה, אבל צריך לדאוג מסביב לבתים ולתשתיות – לא ככה".
לצד ניקוי מערכת הניקוז העירונית, העירייה צפויה לסיים בימים אלו, יחד עם חברת "נתיבי איילון", את הקמת "מובל עזרה" במטרה לשפר את יכולות הניקוז בשכונות דרום-מזרח העיר – שכונות ליבנה, ידידיה והארגזים. בגזרת יפו, העירייה בנתה מערכת ניקוז חדשה ברחוב יפת עם צינור דחיקה במטרה למנוע הצפות באזור, ובמקביל הורחב מובל המים לכיוון הים בדרך שלמה.
מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה נערכה כמדי שנה לקראת החורף ונותנת עדיפות עליונה למניעת הצפות מי גשמים בעונה זו. במשך השנים האחרונות בוצע שיקום מסיבי של מערכת הניקוז העירונית ומערכת הביוב, והוספה של נקודות קליטה של מי גשם. העירייה השקיעה מיליוני שקלים בסדרת מיזמים ברחבי העיר לשיפור ופיתוח מערכת התיעול למניעת הצפות כתוצאה מגשם, עם דגש מיוחד על יפו ושכונות דרום העיר ומזרחה.
"השנה הורחבה היערכות העירייה מעבר לעבודות השוטפות ובוצעו מיזמים נקודתיים שיקלו את העומס על תשתיות העיר במצבי קיצון. עם זאת חשוב לזכור כי לא ניתן למנוע באופן מוחלט את ההצפות במקרים של עוצמת גשם חזקה מאוד בזמן קצר".