אחמד דאוד (21), ריזק ג'רבוע (35) וראאד ג'רבוע (38) הואשמו היום (חמישי) בכך שהשליכו את בקבוק התבערה ביפו שפצע קשות בן 12 באמצע חודש מאי. כך הכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב. הילד, מוחמד אל-עג'ו, שוחרר לביתו רק ביום ראשון האחרון.
לדאוד ולריזק ג'רבוע יוחס ריבוי עבירות מעשה טרור של ניסיון לרצח וריבוי עבירות מעשה טרור של הצתה; לג'רבוע יוחסה גם עבירה של הפרת חובה חוקית כי בעת המעשים הפר את תנאי מעצר הבית שהוטלו עליו.
לראאד ג'רבוע יוחס ריבוי עבירות סיוע למעשה טרור של ניסיון לרצח, ריבוי עבירות סיוע למעשה טרור של הצתה ושיבוש הליכי משפט בשל העובדה כי לאחר מעצר אחיו, ריזק ג'רבוע, הוא יצר קשר עם אשת אחיו במטרה לשבש הליכי חקירה. בנוסף, יוחסו לראאד ג'רבוע ריבוי עבירות של החזקת נשק לאחר שב-29 במאי 2021 נתפסו בביתו שני אקדחים חצי אוטומטיים ותת-מקלע מאולתר שלא על-פי דין.
דאוד הוא בנו של בעלי מסעדת "הזקן והים" בנמל יפו המשמש גם כמנהל במסעדה, שלה אין קשר למסעדה בעלת השם הזהה הממוקמת ברחוב קדם בעיר.
6 צפייה בגלריה
הבית השרוף
הבית השרוף
הבית השרוף
על-פי כתבי האישום שהוגשו על ידי עו"ד אסף שביט וטליה קלמרו, הנאשמים "פעלו מתוך מניע לאומני וכדי לעורר פחד או בהלה בקרב הציבור היהודי ביפו, סיכמו ביניהם להביא למותם של יהודים באשר הם יהודים, בדרך של הצתת בתי מגורים של יהודים על יושביהם". עוד נאמר כי "בערב אותו היום נפגשו הנאשמים בביתו של ריזק ג'רבוע. בנוכחותו של דאוד הכינו ריזק וראאד ג'רבוע אמצעים להצתת בתי מגורים, ובכללם בקבוקי תבערה. מאוחר יותר, לאחר שריזק ג'רבוע ודאוד הסתירו את זהותם, השליכו השניים בקבוקי תבערה לעברן של שתי דירות מגורים סמוכות, במטרה להצית את הדירות ולשרוף את יושביהן באש עד מוות".
השניים השליכו בקבוק תבערה לעבר חלון של דירה בקומה הראשונה בבניין ברחוב קדם, שבה שהו באותה עת שתי נשים. כמו כן, הם השליכו בקבוק תבערה לעבר מרפסת פתוחה שהייתה ריקה מאדם. במקום התלקחה אש וקירות חיצוניים בדירות אלה נשרפו וניזוקו.
"משם", צוין באישום, "פנו השניים לעבר רחוב אבן סינא ביפו והמשיכו במעשי ההצתה בכוונה לרצוח יהודים. השניים השליכו בקבוק תבערה לעבר מבואת כניסה לבית שבו שהו באותה עת שני בני אדם. כתוצאה מהשלכת בקבוק התבערה, התלקחה אש במקום ורצפת הכניסה לבית נשרפה וניזוקה. בהמשך, השליכו בקבוק תבערה מבעד חלון לתוך דירת מגורים שבה שהו באותה עת שבעה מבני משפחת ג'נטאזי". מדובר במקרה שבו נפצע הנער בן ה-12 קשות. לאחר מכן, נאמר, נמלטו הנאשמים. לנער נגרמו כוויות חמורות בגופו ואחותו הקטנה נכוותה ביד שמאל. כמו כן, נגרמה פגיעה חמורה ברכוש.
בבקשה למעצר עד תום ההליכים שהוגשה כנגד ריזק ג'רבוע ודאוד, ציינו עו"ד שביט וקלמרו כי: "המשיבים השליכו, על פי הראיות לכאורה, בקבוקי תבערה בוערים לעבר ארבעה בתים, בכוונה לגרום למותם של יושבי הבתים, בחצות הליל, שעה שילדים ישנו במיטותיהם, חסרי אונים אל מול האש שהתפרצה לעברם. כתוצאה מכך, אחזה אש בקטין מ.א, וגרמה לכוויות חמורות בכל חלקי גופו.
סברי ג'נטזי, אביו של הילד, סיפר בשיחה עם ynet כי בקבוק התבערה הצית אש בסלון ביתו, בזמן שבני המשפחה ישבו בו. "הילדים שלי היו ממש ליד החלון, ופתאום מישהו זרק לשם בקבוק תבערה ושרף לנו את החדר", אמר, "מזל שלא ישנו, אם כן - האירוע של משפחת דוואבשה בכפר דומא היה חוזר על עצמו".

6 צפייה בגלריה
בן ה- 12 שמאושפז בשיבא
בן ה- 12 שמאושפז בשיבא
בן ה-12 באשפוזו בבית החולים שיבא
(צילום: הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
הילד שנפגע, והבית שהוצת
(צילום: דוברות המשטרה)
נזכיר כי במשטרה ושב"כ הודיעו לפני כשבוע כי פענחו את המקרה. שלושת המעורבים, שמתגוררים סמוך למשפחה שביתה הותקף, נתפסו על-ידי כוחות הביטחון.
בחודש האחרון התנהלה חקירה משותפת בין ימ"ר תל אביב ושירות הביטחון הכללי לאחר שעלה חשד כי מדובר באירוע לאומני. בערב התקרית הושלכו בעיר בקבוקי תבערה לעבר כמה בתים של יהודים, ולבית משפחת ג'נטאזי, שבנה נפצע באורח קשה ואחותו בת ה-10 נפצעה קל.
מצלמות אבטחה באזור תיעדו את המקרה, ובסרטונים נראים שני חשודים רעולי פנים מגיעים לבית, משליכים את בקבוק התבערה - ונמלטים מהזירה.

6 צפייה בגלריה
הבית השרוף
הבית השרוף
הסלון השרוף ביפו
6 צפייה בגלריה
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
משליכים - ונמלטים. מתיעוד האירוע
לפי שב"כ, משליכי בקבוקי התבערה תכננו לפגוע בבתים של תושבים יהודים בשכונת עג'מי כנקמה על המהומות בהר הבית ובלוד, אך בשל טעות בזיהוי אחד הבקבוקים הושלך גם לעבר בית המשפחה הערבית. "לאחר שהחשודים הבינו את טעותם, הם נמלטו מהמקום על אף שתכננו ליידות בקבוקי תבערה על בתים נוספים של יהודים באזור", אמרו בשב"כ.
החקירה העלתה כי החשודים הם שני אחים שגרו בשכנות למשפחת ג'נטאזי וחבר נוסף מיפו, בן למשפחה מוכרת בעיר. השלושה התארגנו כדי לפגוע ברכוש של יהודים, ובתוך כך הלכו למחסן דיג שנמצא בבעלותם והרכיבו את בקבוקי התבערה. על אחד הסמרטוטים במקום נמצאו ראיות DNA של אחד החשודים - מה שהוביל אליהם את החוקרים.
החוקרים הבינו ששני האחים הכירו את כל הבתים בשכונה, ואילו חברם התבלבל והשליך את אחד מבקבוקי התבערה לבית שלא קושט לכבוד הרמדאן. כשהבינו את הטעות, כאמור נמלטו מהמקום והשאירו באזור כמה בקבוקי תבערה שגם מהם נאספו ממצאים פורנזיים. השלושה נמלטו למקום מסתור, אך כשהבינו שהעיר סוערת - אביו של אחד החשודים הזהיר אותם ואמר להם "לנקות ראיות".

תשעה נאשמים במעורבות בלינץ' במשפחה יהודית באום אל-פחם

ימ"ר חוף במשטרה ושב"כ הודיעו היום כי סיימו את חקירת הלינץ' שבוצע במשפחה מחבל תענך, שנקלעה למארב אבנים באזור אום אל-פחם בימי המהומות. בני המשפחה נחלצו בעור שיניהם בעזרת תושבים בעיר לאחר שהותקפו במשך קרוב לשעה באבנים, מקלות ואלימות קשה. בידי כוחות הביטחון תשעה חשודים במעשה, מהיישוב זלאפה שבכניסה לוואדי ערה, והיום הוגש נגדם כתב אישום לבית המשפט המחוזי בחיפה.
6 צפייה בגלריה
משפחה ערבית מסייעת למשפחה יהודית שנקלעה לעימותים באום אל פחם
משפחה ערבית מסייעת למשפחה יהודית שנקלעה לעימותים באום אל פחם
משפחה ערבית מסייעת למשפחת בלטוך
האירוע התרחש ב-13 במאי השנה, כשבני משפחת בלטוך היו בדרכם לביקור משפחתי במרכז הארץ. ברכב ישבו ההורים, שני ילדים קטנים ותינוק. צומת מגידו היה חסום על ידי המשטרה, ומערכת הניווט "ווייז" שלחה אותם מזרחה. בני המשפחה נקלעו למארב סמוך ליישוב זלאפה. מהחקירה עלה כי התוקפים המתינו בדיוק לסיטואציה הזו: כלי רכב של יהודים שייפנו בצומת מגידו. הם זיהו כי יושבי הרכב יהודים והחלו לתקוף אותם באבנים ובמקלות. אבי המשפחה שנהג ברכב, בן אור בלטוך, סיפר כי תמרן במשך קרוב לשעה בניסיון לחמוק מהתוקפים, ללא הצלחה.
"אב המשפחה שהבין שנכנס לאירוע בו קיים חשש לחייו ולחיי משפחתו החל לברוח אל תוך הכפר כשהחשודים החלו במרדף אחרי רכב המשפחה במטרה להשיגו. לאחר מרחק רב, כשהרכב הגיע לתוך אום אל-פחם, חסמו החשודים את רכב המשפחה והחלו ליידות אבנים לעבר הרכב ולחבוט באלות על הרכב כאשר בנוסף לזוג ההורים, ישבו במושב האחורי 3 ילדים קטנים שניצלו הודות לתושיית האם שסוככה עליהם בגופה", תואר בהודעת המשטרה ושב"כ היום. בסופו של דבר, בסיוע תושבים מקומיים, הצליחו בני המשפחה להיחלץ מהתקיפה ולהגיע לקבלת טיפול רפואי.