3 צפייה בגלריה
גם אחרי שלושה ילדים נדרשו להיבדק ע"י המדינה. אילוסטרציה
גם אחרי שלושה ילדים נדרשו להיבדק ע"י המדינה. אילוסטרציה
גם אחרי שלושה ילדים נדרשו להיבדק ע"י המדינה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
משרד הרווחה דרש שבנות זוג שמגדלות יחד שלושה ילדים ייבדקו על-ידי עובדת סוציאלית כדי להסדיר את מעמד ההורות שלהן כלפי שלושת ילדיהם. בית המשפט דחה את הערעור של המשרד, ואף כינה אותו "דרישה קנטרנית ומתנכלת". בעקבות פניית ynet למשרד הרווחה, השר איציק שמולי החליט להנחות את הדרג המקצועי במשרדו לבחון מחדש את הערעור ואמר כי פסק הדין צריך להיות הזדמנות לשינוי המדיניות הקיימת.
לפי החלטת היועץ המשפטי לממשלה משנת 2013, במקרים של תרומת זרע או ביצית יש להקל על תהליך אימוץ הילדים במשפחות להט"ביות, עם זאת בקהילה הגאה מתריעים לאחרונה על מגמה מדאיגה מצד פרקליטות המדינה ששינתה את גישתה ומנסה בכל דרך למנוע את ההכרה במשפחות חד-מיניות.
השופטת שדחתה את הערעור התירה לפרסם את פסק הדין, שבו ציינה בין היתר כי היא "מצרה צער רב" על ניסיונותיה של המדינה למנוע את צו ההורות הפסיקתי ולהערים קשיים מיותרים על בנות הזוג. "ניכר ניסיון של הפרקליטות להתנכל למשפחה ולמנוע ממנה קבלת צו הורות פסיקתי עד שלא תעבור חקירת שתי וערב של תסקיר עובדת סוציאלית", כתבה השופטת. "הדרישה לתסקיר בנוסף לרשימה של הוכחות לקשר הזוגי וההורות על שלושה ילדים היא דרישה קנטרנית ומתנכלת רק כדי להקשות על המשפחות הלהט"ביות".
בשיחה עם ynet תיארה א', אחת מבנות הזוג, את ההתנהלות של משרד הרווחה כהתנכלות. "הייתה ממש תחושה של רוע, אין לזה שום הסבר אחר", אמרה. "השופטת אפשרה להם בדיון הראשון לחקור אותנו בבית המשפט כדי להסיר חשש לגבי התיק שהגשנו, אבל אחרי שראתה שאין שום ביסוס לטענות שלהם הם בכל זאת החליטו להגיש ערעור שלושה חודשים אחרי שקיבלנו את צו ההורות הראשון וחגגנו".
3 צפייה בגלריה
השופטת: "דרישה קנטרנית ומתנכלת"
השופטת: "דרישה קנטרנית ומתנכלת"
השופטת: "דרישה קנטרנית ומתנכלת"
(צילום: shutterstock)
א' הוסיפה כי "זו תחושה של השפלה. עצם זה שצריך להגיש את תיק ההוכחות לזוגיות, זו הרגשה של חזרה לארון. צריך לשבת ולכתוב על כל התהליך שעברנו, וזה ממש גרם לנו להיזכר ולבכות. גבר ואישה לא היו עוברים תהליך כזה. לאורך כל ההיריון עברנו תהליך מורכב ואחרי כל זה עוד צריך להיתקל בביורוקרטיה של המדינה על כל ילד שמביאים לעולם ולהוכיח שאתה ראוי להיות הורה. צריך לבטל את הדבר הזה לאלתר ולא לדרוש מאנשים שעסוקים בלגדל את הילדים שלהם להעביר הוכחות על זוגיות שלושה חודשים אחרי הלידה. אף אחד לא יקבע אם אנחנו יכולים להיות הורים".
עורכת הדין אירית רוזנבלום, מנכ"לית ומייסדת ארגון "משפחה חדשה" שייצגה את הזוג יחד עם עו"ד יעל ליכטנשטיין, אמרה כי "הרעיון שילדים ימתינו להכרה בהוריהם כל כך הרבה שנים הוא רעיון קשה ומזיק, ועל מנת לקצר אותו לטובת הילדים הומצאה הפרוצדורה של צווי הורות. טוב עשה בית המשפט המחוזי שדחה את בקשת הערעור ובלם את המגמה השערורייתית של אי-כיבוד הורות להט"בית".
3 צפייה בגלריה
עו״ד אירית רוזנבלום
עו״ד אירית רוזנבלום
עו"ד אירית רוזנבלום
רוזנבלום הוסיפה כי "במקום שהמדינה תפעל בדרכים מניפולטיביות ותפגע בהורים וילדיהם התמימים, מוטב שהמחוקק ירוץ לשנות את החוק ויאפשר להסדיר מראש רישום של ההורה הלא ביולוגי בהצהרה בבית החולים, בדיוק כמו אצל זוגות סטרייטים לא נשואים. כך יימנע הסבל המיותר, הן של הילדים והן של ההורים".