יואניס לאגוס, חבר לשעבר במפלגת הימין הקיצוני היוונית "השחר המוזהב", נעצר בבריסל אחרי שהפרלמנט האירופי הצביע בעד הסרת החסינות שלו. הוא יוסגר ליוון - שם ירצה מאסר.
מפלגת "השחר המוזהב" צברה תמיכה רבה בשיאו של המשבר הכלכלי הקשה ביוון. המפלגה, שבעיני רבים היא ניאו-נאצית, הפכה בשיא כוחה לשלישית בגודלה בפרלמנט. באוקטובר 2020, בסיומו של משפט ארוך, קבע בית המשפט כי המפלגה הקיצונית היא ארגון פשיעה שהיה אחראי לפשעי שנאה – בהם תקיפת מהגרים ואנשי שמאל ורצח של ראפר אנטי-פאשיסטי, רצח שהוביל למחאה כלל ארצית. שישה מחוקקים לשעבר נשלחו למאסר. לאגוס ומנהיג המפלגה הקיצונית, ניקוס מיכאלוליאקוס, נשפטו ל-13 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
יואניס לאגוס חבר בפרלמנט האירופי ולשעבר בכיר במפלגת השחר המוזהב ב יוון
יואניס לאגוס חבר בפרלמנט האירופי ולשעבר בכיר במפלגת השחר המוזהב ב יוון
יואניס לאגוס. יוון גזרה עליו 13 שנות מאסר
(צילום: AFP)
לאגוס עזב את "השחר המוזהב" ב-2018, ושנה אחר כך נבחר לפרלמנט האירופי כמועמד עצמאי. לפני ההודעה על גזר הדין במשפט מנהיגי "השחר המוזהב" לאגוס נמלט לבריסל - שם נהנה מחסינות מתוקף תפקידו בפרלמנט האירופי. היום אישר הפרלמנט האירופי את הסרת החסינות שלו ברוב של 658 חברים מול 24. עוד 10 חברים נמנעו. הסרת החסינות סללה את הדרך למעצרו של לאגוס, לקראת הסגרתו ליוון – שם ירצה את עונש המאסר.
משטרת יוון מסרה כי "צו מעצר אירופי פורסם לבקשתנו. הצו הוצא לפועל על ידי הרשויות הבלגיות. הנושא נמצא כעת בידי מערכת המשפט". לאגוס אישר את הדיווחים על מעצרו ומסר: "אני בניידת משטרה בלגית. הגנבים, האתאיסטים, האנטי-יוונים לוקחים אותי לכלא. אני נשאר נאמן לישו וליוון. אני גאה על כך שמעולם לא נכנעתי. תחי יוון. תחי האורתודוקסיה".