בצל מגפת הקורונה, הודיע היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יביא לאישור הממשלה בשבוע הבא את תוכנית העלאתם של 2,000 מבני הפלשמורה הממתינים באתיופיה להתאחד עם משפחותיהם בארץ. התוכנית קיבלה אישור תקציבי מהממשלה לפני כחודש, שאותו קידמה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה מכחול לבן, ולמבצע הוקצו 370 מיליון שקלים.
בסרטון שצילם נתניהו כדי להודיע על המהלך מופיע לצידו סגן השר לביטחון פנים והממונה על שילוב יוצאי אתיופיה, ח"כ גדי יברקן מהליכוד. תמנו-שטה התייחסה להודעה ואמרה כי "מדובר בבשורה חשובה ליוצאי אתיופיה וזו זכות לחבר בין משפחות", אך מקורביה הדגישו כי "בזמן שמדובר בהצלת חיים של ממש בליכוד עוסקים בקרדיטים".
3 צפייה בגלריה
בצל הקורונה: 72 מבני הפלשמורה עלו הלילה לישראל ונשלחו לבידוד
בצל הקורונה: 72 מבני הפלשמורה עלו הלילה לישראל ונשלחו לבידוד
עולים מבני הפלשמורה שהגיעו לפני כחצי שנה
"לפני חצי שנה התחייבתי להעלות את שארית קהילת יהודי אתיופיה", אומר נתניהו בסרטון. "ביום שני הקרוב אני אביא לישיבת הממשלה החלטה להביא 2,000 מבני עמנו יוצאי אתיופיה בדרך להביא את כל השאר. אנחנו מימנו גם 80 מיליון שקלים לפעילות בקהילה. אנחנו עומדים בהתחייבות שלנו", הוסיף.
סגן השר יברקן הצטרף ואמר כי ״לפני חצי שנה התחייבנו, ראש הממשלה ואני, לקהילת יוצאי אתיופיה שאנחנו ממשיכים את העלייה מאתיופיה. אני מודה לך בשם הקהילה על המשך העלייה שאתה עושה".
3 צפייה בגלריה
גדי יברקן ובנימין נתניהו
גדי יברקן ובנימין נתניהו
נתניהו ויברקן
יברקן הוסיף כי "למרות קריאות הגזענות שאנחנו שומעים, הנה התשובה. המענה הטוב ביותר זה המשך העלייה של יהודי אתיופיה - ובוודאי לא להתנשא עליהם, ולא להגיד תודה למי שהיה באיזו פינה או צומת במשך העלייה שלנו. אני לא חושב שהיה פה ראש ממשלה שהעלה את יהודי אתיופיה יותר ממך, בעשרות אלפים, מאז שאתה בתפקיד ראש הממשלה".
שרת העלייה התייחסה להודעה ואמרה כי היא מברכת על הצעת ההחלטה שתובא לאישור הממשלה. "מיום כניסתה לתפקיד שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה יזמה וגיבשה מתווה להעלאתם של הממתינים באתיופיה ולסגירת המחנות באדיס אבבה ובגונדר", מסרה.
עוד אמרה השרה כי "ברקע מגפת הקורונה שהחריפה את מצבה של קהילת שארית יהודי אתיופיה הממתינים במחנות. מעדויות המרופאים שחזרו לאחרונה מהמחנות שבהם ביצעו בדיקות לממתינים, התברר כי יש ילדים ומבוגרים רבים הסובלים מחרפת רעב ונמצאים בתת תזונה קשה ומסוכנת. מדובר בהצעה מצילת חיים, ותיקון עוול של שנים".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה קוראת ליהודי התפוצות להגיע לארץ
פנינה תמנו שטה קוראת ליהודי התפוצות להגיע לארץ
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה
(צילום: ישראלקס, לע"מ)
לדברי תמנו-שטה, "זו זכות גדולה לחבר בין משפחות שקרועות בין יבשות. אדאג לבצע את העלייה בזריזות האפשרית בשיתוף פעולה עם משרד הפנים והסוכנות היהודית. זו בשורה חשובה ליוצאי אתיופיה בישראל ולישראל כולה".
למרות זאת, ממקורביה נמסר כי "בזמן שמדובר בהצלת חיים של ממש בליכוד עוסקים בקרדיטים. צר לשרה שנתניהו שכח לרגע שהיא חברת ממשלתו וניסה לדלג מעל ראשה כדי לחזק את דעת קהל יוצאי אתיופיה בליכוד".
עוד נמסר כי "בקהילה מכירים ומוקירים את תרומתה של השרה תמנו-שטה, שהובילה את ההחלטה ואף יודעים שאין לוחמת כמותה למענם. היא תמשיך להלחם למענם ולא בשביל הקרדיט אלא כדי להציל חיים".