3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
ארכיון
(צילום: רויטרס)
46 יישובים, קידום בניה לפלסטינים, סקר קרקעות, הקמת מבני חינוך, ותקציב של עשרות מיליונים. משרד ההתיישבות גיבש את עיקרי ההצעה להסדרת היישובים - שעומדת בסימן בלימה. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ טען כי ההצעה "תגרור עתירות וסחבת", ושר ההתיישבות צחי הנגבי תקף אותו על דבריו. בעקבות חוסר ההסכמות, נראה כי ההצעה לא תעלה היום (ראשון) לאישור הממשלה.
ל-ynet נודע כי בימים האחרונים דנו במשרד ההתיישבות ובמשרד לעניינים אזרחיים במשרד הביטחון בהסדרתם של כ-70 יישובים ביהודה ושומרון ברקע הקמפיין של ראשי המתנחלים יחד עם מועצת יש"ע. המתנחלים רתמו למהלך חברי כנסת ושרים מרוב סיעות הבית, וטענו כי מדובר בתיקון עוול והענקת תשתיות ותנאים הומניטריים לעשרות אלפי התושבים, כלשונם.
בטיוטת המחליטים שגובשה נבחרו 46 יישובים שאותם יסדירו בגל הראשון, כאשר על פי ההצעה יוקם צוות מיוחד במינהל האזרחי שיבצע סקר קרקעות מחודש בנקודות ההתיישבות בעלות של כ-20 מיליון שקלים.
לצד זאת, יוקצבו עוד 15 מיליון שקלים למשרד ההתיישבות לביצוע הליכי תכנון באותם יישובים, ועוד חמישה מיליון שקלים לצורך ביצוע הליכי תכנון לפלסטינים בשטחי C. עוד לפי הטיוטה, על המינהל האזרחי לאשר באופן מיידי את חיבור נקודות ההתיישבות לתשתיות של מים, חשמל, תקשורת וביוב, וכן לפעול להקמת מוסדות חינוך.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
"ההצעה לא עומדת בקריטריונים המשפטיים". בני גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
3 צפייה בגלריה
צחי הנגבי: "גנץ מסכל מהלך היסטורי"
צחי הנגבי: "גנץ מסכל מהלך היסטורי"
צחי הנגבי: "גנץ מסכל מהלך היסטורי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בישיבה שקיימו גורמי המקצוע במשרדי הביטחון וההתיישבות, יחד עם המנהל האזרחי, טען שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ כי "ההצעה שהוגשה לאישור הממשלה בנוגע להסדרת ההתיישבות הצעירה אינה עומדת בקריטריונים משפטיים בסיסים ותגרור עתירות וסחבת".
שר ההתיישבות צחי הנגבי תקף: "גנץ מסכל מהלך היסטורי שאלפי משפחות מייחלות לו. החלטת הממשלה נועדה לאפשר תנאי חיים בסיסיים ביישובים שממשלות ישראל לדורותיהן הקימו כדי לחזק את אחיזתנו בחבלי המולדת. דווקא בעיצומו של המשבר הפוליטי ניתן היה לגבש קונצנזוס סביב ההתיישבות. אינני מתכוון לוותר, ואלחם על כך שההחלטה להסדרת ההתיישבות הצעירה תהיה הראשונה של הממשלה הלאומית שתקום לאחר הבחירות של מרץ 2021".

גורם במשרד הביטחון ציין כי כמות היישובים והבעיות המשפטיות שעולות ביחס לקרקעות הן קריטיות, "עלולות לגרור גשם של בג"צים נגד ההסדרה", ואף כי "התוכנית לא מחוברת למציאות". הוא הוסיף: "אנחנו נסדיר יישוב-יישוב, היכן שהוא חוקי ונמצא על אדמות מדינה".
אותו גורם סיפר כי "גנץ הנחה בדיון את גורמי המשרד ובראשם את המינהל האזרחי להביא הצעת החלטה לחיזוק ותגבור משאבים לפעילות המינהל האזרחי לטובת הסדרה של יישובים יהודים וחיבורם לתשתיות, וכן לטובת הסדרת התיישבות פלסטינית. בדיון הועלתה הסוגיה התקציבית, ושר הביטחון הורה לפנות לגורמי האוצר במטרה לקבל את המשאבים הנדרשים לחיזוק המינהל האזרחי ויכולותיו".
בשבועות האחרונים פעלו המתנחלים רבות לקידום הצעת המחליטים. יחד עם מועצת יש"ע, ראשי ההתיישבות הצעירה הביאו עשרות שרים וחברי כנסת לביקור ביישובים, ואף הקימו אוהל מחאה מחוץ למשרד ראש הממשלה שאליו הגיעה גם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' מכחול לבן. שם, היא הצהירה כי גנץ תומך בהסדרת היישובים - מה שגרר עימות בינה לבין חברי מפלגתה.
"זה לא עניין של פוליטיקה, יש כאן חיים של אנשים", אמר אליהו עטיה, בכיר בהנהגת ההתיישבות הצעירה. "אם זה לא יעבור אנחנו נפגין בבלפור וגם מחוץ לביתו של גנץ. אם חושבים ש-20 אלף מתיישבים יחכו לעוד סאגה של 20 שנה עד לפעם הבאה שתהיה אפשרות כזאת, והם ימשיכו להתנהג כחדלי אישים, אז הם טועים. המחיר הציבורי יהיה משמעותי".