בזמן שמדינת ישראל נמצאת בסגר ממושך, אלפי ישראלים תקועים בחו"ל ואפילו טיסות החילוץ בוטלו, מאות פלסטינים נכנסים מדי יום ללא כל פיקוח ובדיקה לישראל. הבוקר, לאחר שפרסמנו מקרים דומים שקרו במעבר תרקומיא, במבוא חורון ובאזורים נוספים, תועדו גם פלסטינים שחוצים באין מפריע לשטח ישראל דרך פרצה מוכרת בגדר - הפעם באזור עמק חפר. "יש כאן אוטוסטרדה של נכנסים", אומרים תושבים בקיבוץ בחן שבעמק חפר.
גם הבוקר (יום שני), כמדי כמעט כל יום, הגיעו מאות פלסטינים לגדר המערכת הפרוצה במעבר שוויקה שסמוך לקיבוץ בחן. הגדר פרוצה, ולפלסטינים אין בעיה לחצות אותה ולהיכנס לישראל. רוב הפלסטינים מגיעים לעבוד בישראל, אבל אינם מחזיקים באישורי כניסה או אישורי שהייה כחוק בישראל - וגם לא עברו את המסננת הביטחונית. לאותם פלסטינים גם אין ככל הנראה אישור שהם לא חולי קורונה או לא צריכים לשהות בבידוד.
3 צפייה בגלריה
בזמן הסגר השלישי וסגירת נתב"ג: מאות פלסטינים עוברים במעבר שוויקה
בזמן הסגר השלישי וסגירת נתב"ג: מאות פלסטינים עוברים במעבר שוויקה
רכבי הסעות ממתינים לפלסטינים מחוץ למעבר שוויקה
(צילום: ועדת הביטחון, קיבוץ בחן)


לאחר חציית ה"אין גדר", ממתינים לפלסטינים בצד הישראלי רכב הסעות שאוספים אותם למקומות העבודה. בסיום יום העבודה חלק מהפלסטינים מוסעים חזרה לפרצות בגדר בדרכם חזרה לבתיהם שבשטחי הרשות הפלסטינית.
התושבים זועמים: "יש כאן אוטוסטרדה של שוהים בלתי חוקיים שחוצים את הגדר, ורכבי הסעות ורכבים פרטיים אוספים אותם. בזמן שיש סגר במדינה ואנחנו סגורים עם הילדים אפילו לא יכולים לצאת מהקיבוץ, פלסטינים נכנסים לישראל באופן חופשי וללא כל בקרה או פיקוח. להם מותר להיכנס חופשי לישראל, ולנו אסור לצאת מהבית. מי מבטיח שהם לא חולים בקורונה ובעצם עלולים להמשיך להפיץ את המגפה? הרי אף אחד לא בודק אותם".

3 צפייה בגלריה
פלסטינים חוצים לשוח ישראל ליד חברון
פלסטינים חוצים לשוח ישראל ליד חברון
פלסטינים חוצים לשטח ישראל ליד חברון, השבוע
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
תיעוד: עשרות פלסטינים חוצים את גדר ההפרדה ללא בידוק בזמן שהמעבר סגור
תיעוד: עשרות פלסטינים חוצים את גדר ההפרדה ללא בידוק בזמן שהמעבר סגור
חוצים את גדר ההפרדה במעבר תרקומיא ללא בידוק
(צילום: מיכאל היימן)
אתמול תועדו עשרות פלסטינים חוצים את גדר ההפרדה ללא כל פיקוח ובקרה באזור מעבר תרקומיא. גם בחודש שעבר הצגנו תיעוד שבו נראים עשרות פלסטינים חוצים את גדר ההפרדה ונכנסים לשטח ישראל בקרבת ההתנחלות מבוא חורון שבבנימין. בצד הישראלי ממתינים אוטובוסים שמסיעים את השוהים הבלתי חוקיים לעבודה ברחבי הארץ.
כבר בחודש ספטמבר תיעדנו את הפרצה בגדר ליד קיבוץ בחן. התושבים פנו לצה"ל כמה פעמים מחשש לחייהם ומודעים לכך שפורץ יכול להפוך בנקל למחבל, אך הסברה הרווחת היא שהמדינה תתעורר רק לאחר שיהיו קורבנות בנפש. יו"ר ועדת הביטחון של הקיבוץ, אלון אידן, אמר אז כי "אנחנו פונים לצה"ל כבר יותר משנתיים, ראינו בעיניים שלנו איך העסק הולך ומידרדר. לצערנו, הם איבדו שליטה לחלוטין על האזור הזה. כלומר, אין להם מושג מי נכנס ומי יוצא. הראינו להם תיעוד של כניסת שב"חים.
"בצבא אומרים 'נבדוק', 'נעשה', נטפל', אבל בפועל המצב רק הולך ומידרדר. כנ"ל גם לגבי משטרת ישראל. פנינו למשטרה, אמרנו 'חבר'ה, יש פה פעילות פלילית שאתם צריכים לטפל בה כאן ועכשיו'. מגיעות ניידות, לפעמים מגיעה רק ניידת אחת, ואותה ניידת עומדת מול מאות פלסטינים. הם פשוט מסתובבים והולכים".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "השחתת הגדר ויצירת פרצות המאפשרות מעבר לא חוקי לשטח ישראל, מהווה סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב המשתנה ומשתמשים במגוון אמצעים בהתאם להוראות הפתיחה באש, כנגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר הביטחון. צה"ל ימשיך לפעול למול הסיכון הביטחוני הנובע מהשחתת גדר הביטחון וכנגד כניסה בניגוד לחוק לשטח מדינת ישראל".