3 צפייה בגלריה
(צילום: הדר יואביאן, EPA, AFP)
ההסכם פגום ומחורר, ישראל לא תהיה מחויבת אליו ולא תיתן לו לגיטימציה: זו עמדת ישראל בעניין הסכם הגרעין עם איראן, שאותה צפוי להציג ראש המל"ל מאיר בן שבת לעמיתיו האמריקנים. בן שבת ימריא ביום שני הקרוב לוושינגטון במסגרת משלחת שתכלול גם את שגריר ישראל בארה"ב גלעד ארדן ובכירים במשרד החוץ. במקביל להם, ימריא לוושינגטון באותו יום גם ראש המוסד יוסי כהן.
בדיון הכנה שהתקיים ביום חמישי לקראת המראתם, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל אינה צד בהסכם הגרעין עם איראן - ועל כן היא גם אינה מחויבת לו. הוא הבהיר כי ישראל מחויבת לאינטרסים הביטחוניים שלה בלבד, ותפעל רק בהתאם אליהם. נתניהו הדגיש גם כי חופש הפעולה של ישראל יישמר.

ההנחיה שהועברה לבכירי מערכת הביטחון היא להביע התנגדות להסכם עם איראן ולא לדון בו, מאחר שמדובר בחזרה להסכם הקודם. אם בעתיד יתקיימו מגעים רציניים מצד איראן על הסכם משופר, ישראל תביע את עמדתה בעניין המאפיינים והתכולה שצריכים להיות בהסכם כזה. אל הבכירים שימריאו לוושינגטון אמורים היו להצטרף גם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי בצה"ל טל קלמן, אולם הם ביטלו את נסיעתם לאור המתיחות בירושלים ומול עזה.
בכירים בירושלים הסבירו כי דיון ההכנה נערך בין היתר מאחר שלנתניהו היה חשוב שכל הבכירים יציגו עמדה אחידה, וזאת בשל חשש שהאמריקאים יפרשו את עצם הנכונות הישראלית להיכנס לשיחות על ההסכם כמתן לגיטימציה או הסכמה שבשתיקה לפיה ישראל "חיה עם ההסכם".
3 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת ויוסי כהן
מאיר בן שבת ויוסי כהן
בן שבת וכהן. ייצגו את ישראל בוושינגטון
(צילום: אוהד צויגנברג, מוטי קמחי)
מבחינת ישראל אסור לתת כל לגיטימציה להסכם הזה ולכן אין לקיים דיונים עם האמריקנים עם הכנסת תיקונים בו – מה גם שלדעת ישראל מדובר בהסכם גרוע שאינו בר תיקון, לאור ההתקדמות האיראנית. "אין דרך לרפא את ההסכם הזה, הוא רק מכשיר את הדרך של איראן ליכולות גרעיניות", אמרו בכירים בירושלים.
הם ציינו כי אין פערים בין ישראל לארה"ב בכל הנוגע לעובדות, אלא בנושאי מדיניות. "אין מחלוקות שאיראן רוצה להגיע ליכולות גרעיניות, שאינן למטרות אזרחיות. היא רוצה להתקרב ליעד ארוך טווח שממנו תוכל תוך זמן קצר לפרוץ לנשק גרעיני", אמרו הבכירים.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן השבעה הבית הלבן
ארה"ב ג'ו ביידן השבעה הבית הלבן
הפגישות לא יתקיימו בבית הלבן או במחלקת המדינה
(צילום: AFP)
בישראל טוענים כי הסרת הסנקציות בבת אחת מעל איראן היא טעות אמריקנית, מאחר שהם לא שומרים לעצמם מנופי לחץ. לאיראנים, כך סוברים בישראל, לא תהיה סיבה להסכים להגיע להסכם טוב יותר במקרה שארה"ב תחזור להסכם הישן. האמריקנים חולקים על הגישה הישראלית, ומאמינים כי באמצעות חזרה להסכם, יוכלו להפעיל יחד עם אירופה לחץ משותף על איראן כדי להגיע להסכם עתידי חזק יותר וארוך יותר.
כל הפגישות בין הבכירים הישראלים לעמיתיהם האמריקנים לא יתקיימו בבית הלבן או במחלקת המדינה, אלא במתקנים אחרים בוושינגטון ובשגרירות ישראל בבירה האמריקנית.