"זה מצוין לחזור אחרי כל כך הרבה זמן, אני מקווה שלא יעצרו אותנו שוב". בהתרגשות רבה לצד חששות מהעתיד לבוא, נפתחו הבוקר (יום א') מחדש מרכזי המסחר ברחבי המדינה. בחנויות הרחוב, בשווקים ובקניונים אין צורך להציג תעודת מתחסן או תעודת מחלים ("התו הירוק"), אולם הכניסה לחדרי הכושר, בתי מלון, בריכות שחייה ואירועי תרבות וספורט מחייבת הוכחת חיסון כפול או החלמה ממחלת הקורונה.
"יש לי דרכון ירוק וזו הזדמנות להגיד לכולם להתחסן כי זה כרטיס הכניסה", אמר ירון ששב הבוקר לפעילות הכל כך אהובה עליו בחדר הכושר של רשת הולמס פלייס ברמת גן שנפתח במסגרת ההקלות אחרי חמישה חודשים. "השרירים כואבים ובוודאי מרגישים את ההפסקה", ציין ירון, "צריך לבנות את השרירים מחדש".
8 צפייה בגלריה
הולמס פלייס רמת גן
הולמס פלייס רמת גן
חוזרים להתאמן בהולמס פלייס ברמת גן
יעקב שמש, שנאלץ להתאמן בתקופת הסגר בבית, אמר: "קניתי משקולות וניסיתי לשמור על הכושר. היו לי הרבה שעות של נטפליקס וסדרות. מאוד כיף לחזור, והנה כבר ביום הראשון שזה אפשרי עשיתי את זה. הכושר היה מאוד חסר לי אחרי הרבה מאוד חודשים". אור, המדריך של שמש, סיפר: "ישנה ירידה בכושר של יעקב ויחסית אנחנו בתחילת האימונים. נראה שהוא הצליח לשמור על עצמו בתקופה הזאת".


אבישי פרחיה, מנהל חדר הכושר, נשמע אופטימי: "יש חיוך על הבוקר, חזרנו לפעילות אחרי חמישה חודשים שהמועדון היה סגור. בארבעת הימים האחרונים הכנו את המועדון ושפצרנו את הכול. כל מה שהיה צריך לעשות זה להיכנס לאפליקציה שלנו, להזין את התו הירוק וזה מאפשר כניסה. אנחנו עובדים בפנים עם תו סגול, עם הפרדה בין המכשירים ובין המתחמים של המתאמנים ובאימון עצמו לא צריך לעטות מסכה".
בהתאם להקלות שעליהן החליטה הממשלה, המאמנים עצמם לא חייבים להיות מחוסנים. לדברי פרחיה, "אין מניעה כרגע אבל מבחינתנו רוב המאמנים כבר מחוסנים. ברמה האישית זה מצער שאפשר להכניס רק מחוסנים או מחלימים, אבל זה המצב. אני מקווה שזה ישתנה בהמשך כדי שכולם יוכלו להתאמן. אנחנו רואים לקוחות שעלו במשקל והזניחו את עצמם".
חנויות הרחוב, שהיו סגורות תקופה ארוכה, פתחו הבוקר שוב את מרכולתן. הדס גרוס, מעצבת ובעלת חנות תכשיטים בתל אביב, אמרה בריאיון לאולפן ynet: "זה הכי מרגש בעולם, חיכינו לזה יותר מחודשיים. כל הזמן התכוננו לרגע הזה. זה היה מאוד קשה".

על ההמתנה הארוכה של הלקוחות סיפרה גרוס: "כל הזמן שאלו אותי 'מתי פותחים?', והייתי צריכה להגיד להם שאנחנו פותחים רק לפי הנחיות הממשלה ולא לפני. היה נורא חשוב לנו לשמור על ההנחיות, אנחנו מכבדים את עצמנו וכמובן את הכללים. חיכינו בסבלנות ליום הזה, שהפך כאמור להכי מרגש בעולם".
אל החנויות שבו גם עובדים שרובם היו בחודשים האחרונים בחל"ת. ראדו איבנוב הגיע הבוקר לחנות הנעליים ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב אחרי חודשים ארוכים בחל"ת. "קמתי מוקדם לארגן ולנקות את החנות לקראת הלקוחות", אמר איבנוב. "זה משמח שיש למה לקום בבוקר ולצאת מהבית. הייתי בחל"ת תקופה ארוכה כי כל פעם היה עוד סגר ועוד סגר ועכשיו אנחנו מקווים שזה הסגר האחרון ונחזור לשגרה. נקווה שגם הלקוחות יחזרו".
8 צפייה בגלריה
פתיחה של חנויות הרחוב
פתיחה של חנויות הרחוב
חנויות הרחוב נפתחו
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
פתיחה של חנויות הרחוב
פתיחה של חנויות הרחוב
(צילום: עידו ארז)
במסגרת החזרה המדורגת לשגרה מתאפשר החל מהבוקר לבתי הכנסת לפעול בתפוסה של עד 50% למחוסנים ולמחלימים. בבית הכנסת חובבי ציון בירושלים פתחו הבוקר את מתחם התפילה לפי כל ההנחיות: כל מתפלל התבקש להציג תעודת מתחסן או תעודת מחלים.
רועי וולף, מתפלל ותיק בבית הכנסת, סיפר בהתרגשות: "אחרי כל כך הרבה חודשים שהתפללנו במקומות שונים וקפאנו בקור הירושלמי, סוף סוף אנחנו חוזרים הבוקר לסוג של שגרה בריאה. אנחנו שמחים שמי שמתפלל לצדנו הוא ברמת סיכון נמוכה בעקבות כל ההתאמות שנעשו. התחושה מצוינת, רוצים לחזור לשגרה ולשמור על הבריאות".

"מי שלא הספיק להתחסן נשאר בחוץ"

רב בית הכנסת יוסף אות סיפר: "זה רגע מאוד מרגש, מהסגר הראשון ועד עכשיו היה אסור להתקהל ולהתפלל בפנים. עשינו את זה מחוץ לבית הכנסת חודשים ארוכים לפי ההנחיות. יש פה קהילה מאוד מגוונת, אנחנו רוצים לוודא ששומרים על כולם. העמדנו גבאי בכניסה שמוודא שלכל אחד שנכנס יש תעודת מתחסן או שהוא החלים מקורונה. מי שלא הספיק להתחסן נשאר מחוץ לבית הכנסת, וזה דבר שמעודד את כולם ללכת להתחסן".
ד"ר אברהם סמסון, נשיא בית הכנסת, סיפר: "מעולם בית הכנסת לא עמד סגור לתקופה כל כך ארוכה מאז הקמתו בשנות ה-60. זו התרגשות גדולה לראות את בית הכנסת שוב מתמלא מחדש, ואנו בשאיפה שבחגים הקרובים נוכל למלא אותו יותר מההתאמות הנוכחיות על מנת שכל הציבור יוכל לשוב ולהתפלל".