אילהאן עומאר, החברה המוסלמית הראשונה בתולדות בית הנבחרים של ארה"ב, עוררה ביממה האחרונה שוב את זעמם של חוגים שמרניים באמריקה, אחרי שבציוץ שפרסמה בטוויטר הציבה את ארה"ב וישראל בשורה אחת עם ארגוני הטרור חמאס וטליבאן.
4 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
אילהאן עומאר (מימין) עם חברתה הטובה רשידה טליב, חברת הקונגרס הראשונה ממוצא פלסטיני
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
טקס השבעה בית הנבחרים ארה"ב
טקס השבעה בית הנבחרים ארה"ב
עומאר בטקס שבו הושבעה לראשונה לחברת בית הנבחרים. "למה את חברה בקונגרס?"
(צילום: EPA)
בציוץ שפרסמה בטוויטר כתבה עומאר: "אנו חייבים לדרוש אותה מידה של דין וחשבון ושל צדק לכל קורבנות הפשעים נגד האנושות. ראינו זוועות שהדעת אינה סובלת מתבצעות על-ידי ארה"ב, חמאס, ישראל, אפגניסטן והטליבאן".
הציוץ של עומאר הוביל לביקורת עליה. כתבת הטלוויזיה טריש רייגן צייצה: "אם אילהאן עומאר שונאת את ארה"ב עד כדי כך שהיא אומרת שארה"ב ביצעה זוועות שוות לאלה של חמאס והטליבאן, מדוע היא חברה בקונגרס האמריקני?". קצין המבצעים של ה-CIA לשעבר בראיין דין רייט כתב: "אילהאן עומאר טוענת – בלי ראיה – שארה"ב היא פושעת מלחמה, ושהיא חולקת את הכבוד עם חמאס, עם הטליבאן, ועם הנבל המועדף עליה מכולם – המדינה היהודית".
4 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים באפגניסטן. "טוענת בלי ראיה שארה"ב פושעת מלחמה"
חיילים אמריקנים באפגניסטן. "טוענת בלי ראיה שארה"ב פושעת מלחמה"
חיילים אמריקנים באפגניסטן. "טוענת בלי ראיה שארה"ב פושעת מלחמה"
(צילום: AFP)
עומאר, נזכיר, נמנית עם המחנה השמאלי-פרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, ובשלוש השנים שבהן היא מכהנת בקונגרס היא התפרסמה כאחת מארבעה חברות "היחידה" – מחוקקות שהוריהן הם מהגרים שבאו לאמריקה מעבר לים ושהכהונה שאליה הושבעו ב-2018 הייתה הראשונה שלהן. הרביעייה, שבה נכללות גם אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, רשידה טליב ואיאנה פרסלי, ניהלה עימותים מתוקשרים עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במהלך כהונתו, והוא אף קרא להן "לחזור למקום שממנו באו".
במהלך כהונתה הראשונה בבית הנבחרים ספגה עומאר גינויים מעמיתים שלה במפלגה הדמוקרטית על הצהרות שהשמיעה נגד ישראל ושנתפסו בעיני רבים כאנטישמיות. בעיקר התרעמו במפלגה על טענתה שפוליטיקאים בארה"ב תומכים בישראל משום שהשדולה האמריקנית למען ישראל (איפא"ק) תורמת להם כסף.
4 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
הרס בעזה בעקבות ההפצצות במבצע "שומר החומות"
(צילום: AP)
עומאר נולדה במוגדישו בירת סומליה, חייתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה והיגרה לארה"ב בגיל 12. היא נוהגת לעטות חיג'אב. בעבר כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בצעדי חרם עליה. במהלך קמפיין הבחירות של 2018 ריככה את הצהרותיה וטענה שחרם על ישראל אינו מועיל ושיש להכיר בזכות קיומה, אבל אחר כך שבה והחריפה את דבריה. בשנת 2019 נרשמה סערה כשישראל אסרה עליה ועל חברת הקונגרס ממוצא פלסטיני רשידה טליב להיכנס לתחומיה, צעד שגרר ביקורת על ישראל גם מצד תומכיה הבולטים במפלגה הדמוקרטית.