כ-100 חסרי מעמד מבני קהילת העבריים מדימונה קיבלו בימים האחרונים צו גירוש מרשות האוכלוסין וההגירה, ולפיו עליהם לעזוב את ישראל תוך 60 יום. בין המיועדים לגירוש יש ילדים שנולדו בארץ וגם קשישים בני 80-70 שחיים כאן עשרות שנים.
הפרשה נחשפה בעקבות פוסט בחשבון האינסטגרם של בן הקהילה אשריאל מור (29), יוצא תכנית המירוץ למיליון. הוא סיפר שחברי הקהילה היו אלה שפנו למשרד הפנים בבקשה להסדיר את מעמדם. בתגובה המשרד ביקש רשימה עם פרטיהם של כל מי שאינו בעל אזרחות ואחרי זמן מה, במקום לסייע להם בהליך, הוצאו להם צווי גירוש.
3 צפייה בגלריה
אירוע של קהילת העבריים בדימונה
אירוע של קהילת העבריים בדימונה
אירוע של קהילת העבריים בדימונה
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
הפוסט של אשריאל מור מ"המירוץ למיליון"
הפוסט של אשריאל מור מ"המירוץ למיליון"
מתוך הפוסט של אשריאל מור
ב-2014, לאחר שנפטר מנהיגם הרוחני בן עמי בן ישראל, פנו חברי קהילת העבריים מדימונה, שעל פי ההלכה לא נחשבים יהודים, לשר הפנים דאז גדעון סער בבקשה להסדיר את מעמדם. זאת לאחר ההתנהלות של רשות האוכלוסין וההגירה מול בן ישראל, שכללה מתן אישורים המוכיחים שחסרי המעמד הם חלק מהקהילה. סער התחיל בתהליך של הסדרה אך לאחר שנה הוחלף בשר הפנים אריה דרעי, שביטל את ההליך. לאחר מכן, סיפר מור, הם ביקשו לפתוח מחדש את התהליך באוגוסט 2020 ואף נפגשו עם גורמים ברשות האוכלוסין שהבטיחו לטפל ולסייע. במקום זאת, כמאה אנשים קיבלו את צו הגירוש.
"‏אין להם בכלל אזרחות בשום מקום, הם לא אזרחים פה והם גם לא אזרחים במדינה אחרת, אבל הם מתעקשים לגרש אותם", סיפר מור, "מה תעשה אישה בת 70 שדורשים ממנה לעזוב את מה שהיא מכירה למדינה אחרת ולהתחיל שם חיים חדשים? מה יעשו ילדים שנולדו וגדלו פה וכבר הם חלק מהחברה הישראלית?‏ התחושות בקהילה מאוד מאוד קשות".
מור עצמו נולד בדימונה וקיבל אזרחות ישראלית בשנה השלישית שלו בצבא, אך שימש פה לעוד רבים מבני הקהילה שלו שנמצאים כבר 50 שנה בארץ. חלקם תרמו ושירתו בצה"ל, אך אין להם מעמד חוקי. מור כתב: "לאחר 53 שנה של שהות במדינה ותרומה אדירה במגוון תחומים כולל שירות בצה"ל, ייצוג המדינה בכנסים לאומיים, העלאת המודעות לטבעונות, פיתוח השממה בדימונה והפיכתה לעיר תיירות שפוקדים אותה מאות מבקרים בשבוע ומושכת אליה מפורסמים רבים - יתכן כי בעוד 60 יום צמד המילים 'קהילת העבריים' תהיה רק זיכרון".
3 צפייה בגלריה
הפוסט של אשריאל מור מ"המירוץ למיליון"
הפוסט של אשריאל מור מ"המירוץ למיליון"
צו הגירוש של משרד הפנים
"מאז עלייתנו לארץ, חיפשנו רק לתרום ככל שיכולנו לפיתוח המדינה", הוסיף, "ביקשנו להשתלב בחברה. הצהרנו שאנחנו חלק בלתי נפרד מעם ישראל, וקיבלנו חיבוק אוהב מהעם אבל הממסד ומוסדות המדינה תמיד בזו לנו. גם שבתקשורת התייחסו אלינו בזלזול ובחוסר, קראו לנו בשמות גנאי, וחיפשו להציג אותנו באור שלילי - נצמדנו לערכי היסוד, לכבוד לזולת, אהבת חינם, וסובלנות כלפי כולם. אבל עכשיו כבר איננו רצויים במדינה".
מרשות האוכלוסין וההגירה מסרו בתגובה: "בשנת 2003 החליט שר הפנים דאז לאשר לחברי קהילת העבריים מדימונה מעמד קבע מטעמים הומניטריים. רשימת החברים המשתייכים לקהילה גובשה על ידי ראשי הקהילה וכוללים כ-1,200 איש שנמצאו זכאים וקיבלו מעמד של תושב קבע בישראל. בשנים שלאחר מתן המעמד הגיעו פניות אינדיבידואליות לקבלת מעמד. הבקשות הופנו על ידי מי שלא נכלל כחבר הקהילה, כל הפונים הם אזרחים אמריקניים. מי שלא נכלל ברשימת חברי הקהילה ולא עמד בקריטריונים, קיבל תשובה שלילית ולמעשה שוהה בישראל תקופה ארוכה באופן לא חוקי ונדרש לצאת על פי חוק". בניגוד לטיעונים, הקהילה אינה מגורשת. כל בקשה נבחנת לגופה ומי שסבור כי נעשתה טעות בהחלטה בעניינו רשאי לערער".