1 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
מסיבת העיתונאים להצגת תוכנית "מגן ישראל", של פרופ' רוני גמזו, בישרה על כך שאנו עומדים בפתחו של עידן חדש. לא רק שראש הממשלה והשרים השותפים לחגיגת הטיפול בקורונה הסתלקו במהירות מהבמה, תופעה נדירה מאין כמוה - לראשונה מאז תחילת המגפה נשא הדובר העיקרי את דבריו לציבור באופן בלתי אמצעי, בלי להתחבא מאחורי פודיום ומיקרופון, ובלי לקרוא מהטלפרומטר. כך, כשהוא מביט לנו ישר בעיניים ומדבר מהראש, ובעיקר מהלב, הצליח פרופ' גמזו להעביר את המסר שלו באופן אמין ומשכנע יותר מכל קודמיו.
גם תוכן דבריו של גמזו היה שונה משל אלה שניהלו את האירוע לפניו, אבל את ההבדל הגדול עשה, בעיקר, הסגנון שלו. מי שעקב אחרי נאומי הקורונה של החודשים האחרונים, בכיכובם של הצמד ביבי וברסי, יכול היה בבירור לראות מה השתנה: לא עוד מודלים של יום הדין, איומים, נזיפות והפחדות, אלא שיתוף ישר של הציבור במצב כמות שהוא, לטוב ולרע, בלי פרשנות מיותרת, ובקשה כנה ומוצהרת לשיתוף פעולה: אנחנו נצמצם בהגבלות, בתנאי שאתם תצייתו באדיקות להנחיות. כך ביקש לכרות בין הרשויות לבין הציבור חוזה חדש, שוויוני והוגן, שיאפשר לכולנו לפתוח דף חדש ביחסינו עם המדינה, לפחות בכל מה שקשור במאבק המשותף בקורונה.
הרוח המרעננת שגמזו הביא איתו נשבה באופן מורגש גם בשיתוף הפעולה שעליו דווח עם צה"ל. במשך חודשים ארוכים, למרות המצוקה הברורה והצורך הבהול בעזרתה, מודרו מערכת הביטחון והשר הממונה עליה בתחילת המגפה, נפתלי בנט, מהמלחמה בנגיף על ידי הגורמים האחראים, כל אחד מסיבותיו הוא. נתניהו לא רצה לתת לבנט שום נתח בהישג של השטחת העקומה בגל הראשון (את ההתמודדות עם השני ודאי היה מעניק לו בשמחה במתנה), ואנשי משרד הבריאות לא רצו לחלוק בסמכויות שלהם, גם כאשר לא הצליחו (ואפילו לא התקרבו) לספק את הסחורה. כך הגענו עד הלום.
העובדה שהפרויקטור החדש לא היסס בשבוע הראשון שלו בתפקיד לגייס את צה"ל למלחמה, ולבקש שייקח על עצמו את המשימה הקריטית של קטיעת שרשראות ההדבקה, מרשימה ביותר. גם פתיחת הדיונים המקצועיים שהוא מנהל עם קהל גדול של מומחים, בעלי דעות שונות, חלקן שונות בתכלית משלו, מעודדת. סוף-סוף נמצא מי שבחר להניח את האגו המקצועי והאישי שלו בצד ולנסות לגבש קונצנזוס של כל מי שעשויים להוציא אותנו מהבוץ.
נקודת הפתיחה אינה מעודדת וההצלחה אינה מובטחת, אבל סוף-סוף יש אור בקצה המנהרה. אם כולנו נשתף פעולה עם פרופ' גמזו ועם תוכניתו להגנת ישראל, רק אז יש סיכוי שנוכל לנגיף בלי סגרים, ונחזור לאט-לאט לשגרת חיים נורמלית. אם לא נעשה זאת החל מהבוקר, מובטח לנו כישלון מהדהד.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com