שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הבוקר (שני) כי במשרדו עובדים בימים אלה על תזכיר חוק שיחייב עובדים במקומות עם קהל שלא מוכנים להתחסן - להיבדק לקורונה בכל יומיים. "איש הוראה שלא מתחסן מפקיר את שלום התלמידים ומועל בתפקיד הכי חשוב שלו - להגן על הילדים", אמר אדלשטיין. "על שלום הציבור לא אתפשר".
השר התייחס לדברים בעקבות הפרסום ב"ידיעות אחרונות" על גני ילדים שלמים שנכנסו לבידוד בגלל עובדות שלא התחסנו. במשרדי הבריאות והחינוך מודאגים מהפרסומים על ירידה במוטיבציה להתחסן בקרב צעירים - כשעיקר החשש הוא מאנשי חינוך שיימנעו מלהתחסן, יחלו ויסכנו את הצלחתה של תוכנית החזרה ללימודים בכיתות ובגנים. והנה, זמן קצר מאוד לאחר שרק פחות מחצי מיליון ילדים חזרו למסגרות, נחשפים שני מקרים שממחישים כי הדאגה אולי מוצדקת.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
השר אדלשטיין
(צילום: נדב אבס)
המקרה הראשון שדווח הוא על עובדת בגן ילדים באחד המושבים במועצה האזורית חבל מודיעין, שאובחנה בסוף השבוע כחיובית לקורונה ושלחה בכך לבידוד את 40 ילדי הגן. הורי ילדי הגן זועמים, וטוענים כי לו הייתה הגננת מתחסנת – סכנת ההידבקות והבידוד הייתה נחסכת מהם. "הבנו שהיא חששה להתחסן", סיפרה אמא לאחת הילדות בגן. "זכותה לחשוש, החוק מאפשר את זה. ועדיין, ראוי שאנשי חינוך שבאים במגע עם קבוצות גיל שלא יכולות להתחסן יגלו אחריות רבה יותר. אם החוק לא מחייב אותם להתחסן, אז שיבחרו במעשה המוסרי, לא יבואו לעבוד בגן ולא יחשפו עשרות משפחות לסכנת הדבקה. היא מאוד אהובה על הילדים, אבל היא סיכנה אותנו וגם גרמה לאובדן של ימי עבודה ולימוד". במועצה האזורית הבהירו כי פעלו על פי ההנחיות, וכי אין אפשרות חוקית לחייב עובדים להתחסן.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ גן ילדים
בני גנץ גן ילדים
ארכיון
(צילום: דוברות עמק חפר, אבי מועלם)

מקרה אחר אירע בגן ילדים לעובדים חיוניים ברמת גן. "באמצע היום מתקשרים אליי לבוא לקחת את הילד כי אחת הסייעות התגלתה כחולה מאומתת", סיפרה אחת האמהות. "כשהגעתי שמעתי סייעת נוספת שמאוד דאגה ואמרה שזו היא שדואגת משום שהיא עצמה לא מחוסנת. כששאלתי אם הגננת שחלתה מחוסנת או לא, השיבו לי שיש לה זכות לפרטיות. נכון, היא זכאית לפרטיות - אבל הילדים זכאים להיות מוגנים. זה מאוד מקומם: היו כל ההזדמנויות להתחסן, ובכל זאת יש מי שבחר לא לעשות זאת. זה להתעסק עם חיים של אנשים, וזה חוסר אחריות וחוסר אכפתיות. אין שום סיבה שנגיע למצב הזה - צריך לקבוע שרק מי שיש לו תעודת מחוסן יוכל לעבוד עם ילדים, שלא יכולים להתחסן בעצמם".
במשרד הבריאות סיפרו כי רק קרוב ל-60% מצוותי ההוראה התחסנו במנת החיסון הראשונה, וכ-40% קיבלו את מנת החיסון השנייה. לכן החשש הוא שיירשמו מקרים נוספים של תחלואה בקרב אנשי צוות חינוכי. לאור זאת, מטה "מגן ישראל", שבראשו עומד ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש, המליץ על שורת צעדים לעידוד ההתחסנות, ביניהם קידום חוק שיחייב חיסון או בדיקות תכופות לעובדים במקומות עם "חשיפה גבוהה", למשל גנים ובתי ספר, בתי חולים, מרפאות ונהגים. פרופ' אש גם המליץ על חקיקה שתאפשר להעביר לרשויות המקומיות רשימות של תושבים שלא התחסנו.