אחרי שנבחרה לכהן כחברה בוועדה לבחירת דיינים בבתי הדין הרבניים, חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) אומרת היום (חמישי) בריאיון לאולפן ynet: "אני מחפשת דיינים שרואים אנשים כבני ובנות אדם, לא משנה מה צבע העור שלהם, מאיזו מדינה הם הגיעו לישראל, או מה מינם או מינן".
מיכאלי נבחרה יחד עם ישראל אייכלר מיהדות התורה תוך שהיא גברה על איילת שקד ממפלגת ימינה. אייכלר זכה ל-83 קולות ומיכאלי ל-66 קולות - אחד יותר מ-65 הקולות שלהם זכתה ח"כ שקד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
- איך עשית את זה? "בעבודה קשה ועיקשת ביחסים ארוכי שנים ומאוד טובים ורכישת אמון של אנשים כי אנשים יודעים שאני אומרת אמת שאני נאמנה למה שאני מאמינה".
- את חילונית, תל אביבית, שמאלנית, והולכת למנות דיינים – שזה עולם תורני, מסורתי. איך זה יעבוד? "בתי הדין משרתים את כל האזרחים והאזרחיות היהודים במדינת ישראל. לא רק את החרדים והדתיים. כל אדם יהודי או אישה יהודייה שרוצה להתחתן או להתגרש צריך לעבור בבתי הדין הרבניים. הם קובעים כל מה שנוגע לגיור, והרבה מאוד דברים שנוגעים למעמד האישי של כל אחד ואחת. ככה שזה לא עניין דתי או חרדי פנימי. דווקא נקודת המבט של מי שלא שייכים לעולם הפנימי הזה היא כל כך נדרשת שם. דבר שני, זה שאני שמאל לא אומר שאין לי כבוד לאמונה של אחרות ואחרים".
- האם יש לך כיוון במינויים שאת מתכוונת לעשות? האם את נוטה לזרמים היותר ליברליים? "אחד היתרונות שלי בוועדה זה שאני באה בלי שום מחויבויות סקטוריאליות. אני לא מחויבת לאף זרם, אני לא באה מהבית עם רשימה של דיינים או רבנים שאני מחויבת להם. להיפך, אני באה נקי לגמרי. אני מחפשת דיינים שרואים אנשים כבני ובנות אדם, לא משנה מה צבע העור שלהם, מאיזו מדינה הם הגיעו לישראל או מה מינם או מינן. אני מחפשת דיינים שיודעים לקרוא בהלכה שיש בה הכול - איך לאפשר ולא איך לאסור".
ח"כ מיכאלי הבהירה כי למרות סדר היום הפמיניסטי שלה, היא לא תוכל לקדם מינוי של נשים לתפקיד דייניות מתוך הוועדה. "בשביל למנות דייניות צריך לשנות את החוק. לוועדה יש מנדט לבחור דיינים מבין אלה שכשירים לדיינות, שזה עדיין לפי החוק רק גברים ורק אורתודוקסים. זה שצריך לשנות את המבנה הזה, זה ברור, אבל את זה לצערי זה לא יכול להיעשות מתוך הוועדה", הסבירה.