משרד ההגנה הסיני הגיב היום בזעם לדו"ח ביקורתי של ארה"ב על השאיפות הצבאיות של בייג'ינג, ואמר שארה"ב מהווה את האיום הגדול ביותר על הסדר והשלום בעולם.
ההצהרה הסינית היא תגובה לדו"ח שנתי שהעביר משרד ההגנה האמריקני ב-2 בספטמבר לקונגרס. בדו"ח של יותר מ-150 עמודים בחן הפנטגון את היכולות הטכניות של צבא סין המתפתח, ואת המטרות של תהליך המודרניזציה שלו.
3 צפייה בגלריה
בייג'ינג מפגן כוח של צבא סין 2015
בייג'ינג מפגן כוח של צבא סין 2015
מפגן כוח של צבא סין בבייג'ינג ב-2015
(צילום: AP)
אנשי משרד ההגנה האמריקני אמרו שלהתפתחות של הצבא הסיני יהיו "השלכות קשות על האינטרסים הלאומיים של ארה"ב ועל הביטחון של הסדר העולמי". הדו"ח פורסם בתקופה של שפל ביחסים בין וושינגטון לבייג'ינג, בעקבות מחלוקות סביב שלל נושאים: מגפת הקורונה, סחר, טכנולוגיה, הפרות זכויות אדם, המצב בהונג קונג ובטייוואן והמתיחות בים סין הדרומי.
חלק ניכר מהדו"ח האמריקני הוקדש לניתוח האסטרטגיה של צבא סין בנושא טייוואן - בעלת ברית של ארה"ב שסין מחשיבה לחלק מהטריטוריה שלה. בנוסף נכתב שלסין יש ארסנל משמעותי של טילים בליסטיים, טילי שיוט ומערכות טילי קרקע-אוויר לטווח ארוך.
הדו"ח גם ערך השוואה בין צבא סין, שמונה 2 מיליון חיילים (הכי הרבה בעולם), לצבא האמריקני. בפנטגון ציינו שחיל הים הסיני הוא הגדול בעולם ושיש לו קרוב ל-350 ספינות וצוללות לעומת 293 בצבא ארה"ב.
דובר משרד ההגנה הסיני, קולונל וו קיאן, אמר שהדו"ח האמריקני מעוות את המטרות של סין ואת היחסים בין הצבא הסיני ל-1.4 מיליארד התושבים שחיים במדינה. "שנים רבות מוכיחות שארה"ב מקדמת אי-שקט אזורי, מפרה את הסדר הבינלאומי ומשחיתה את השלום העולמי", אמר הדובר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: רויטרס)
קולונל וו קיאן ציין שהפעולות האמריקניות בעיראק, סוריה, לוב ומדינות נוספות בשני העשורים האחרונים הסתיימו במותם של יותר מ-800,000 איש וגרמו למיליונים לאבד את בתיהם. "במקום לבחון את עצמה ארה"ב פרסמה 'דו"ח' שמפרסם הצהרות שקריות על הביטחון השוטף של סין וההיערכות הצבאית שלה", אמר הדובר בהצהרתו.
"אנחנו קוראים לארה"ב לבחון את ההגנה הלאומית של סין ואת ההיערכות הצבאית שלה בצורה אובייקטיבית ורציונלית, ולהפסיק להשמיע הצהרות שקריות ולנקוט בצעדים קונקרטיים כדי להגן על ההתפתחות הבריאה ביחסים הצבאים ההדדיים", הוסיף.