יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הבהיר היום (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי לא צפוי מהלך כלשהו שיטרוף את הקלפים וימנע את השבעת ממשלת בנט-לפיד ביום ראשון. "עם כמה שאנחנו לא אוהבים את זה והיינו מעדיפים שהימין יישאר בהנהגת המדינה, תקום פה ממשלה שהשמאל הרדיקלי הוא זה שימשול וישלוט בה", טען. לדבריו, "יאיר לפיד לא יקבל את הרוטציה מבנט, כי הממשלה הזאת לא תתפקד".
זוהר התייחס לפירוק ממשלת נתניהו-גנץ, ולעובדה שיו"ר כחול לבן לא קיבל מראש הממשלה את הרוטציה שעליה סיכמו שני הצדדים. "מי שחשב שאפשר היה לקיים את ממשלת האחדות הזאת עם כחול לבן טעה. זאת הייתה טעות להקים אותה וראינו בדיוק את ההתנהלות השוטפת - איך הממשלה לא תפקדה ואיך חבריה פגעו אחד בשני, ולכן היא לא שרדה. לכן הסיבה שגנץ לא קיבל את הרוטציה היא משום שזו לא הייתה יכולה להיות ממשלה מתפקדת. וגם הממשלה הקרובה לא תתפקד, ולכן לפיד לא יהיה ראש ממשלה".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"זו תהיה ממשלה משותקת שהשמאל בה תמיד ינצח". זוהר
(צילום: מוטי קמחי )
על הממשלה המיועדת אמר זוהר שהיא תהיה "ממשלה משותקת", אבל שבנושאים המהותיים והקריטיים "השמאל תמיד ינצח, משום שנפתלי בנט הוא אדם ללא ציבור מאחוריו". לדברי זוהר, "אין ציבור שמגבה אותו ושתומך בו, ולכן אם הוא לא יסכים לעמדות השמאל - הוא יילך בסופו של דבר לחיים הפרטיים ולא יוכל להישאר נבחר ציבור יותר, כי אף אחד לא יתמוך בו בשום מערכת בחירות נוספת".
יו"ר הקואליציה שלל מהלך שעשוי לטרוף את הקלפים עד להשבעת הממשלה ביום ראשון. "אני לא חושב שצפוי משהו כזה ואני גם חושב שאין טעם לעשות משהו כזה. הם כבר גמרו בדעתם להקים ממשלה שבסופו של יום משרתת את האינטרסים הצרים והאישיים שלהם. אני אמשיך כמיטב יכולתי למנוע את הקמת הממשלה אך לצערי הרב לא נראה שזה אפשרי".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. לטענת זוהר, הוא לא יקבל את הרוטציה
(צילום: EPA)
זוהר המשיך לתקוף את הממשלה החדשה, שלטענתו הדבר היחיד שמחבר בין חבריה הוא הסלידה מנתניהו. "זו ממשלה מאוד אופורטוניסטית שמוכנה לוותר על אידיאולוגיה, על ערכים ועל דרך כדי להוריד את נתניהו מהשלטון", אמר. "בעיניי זה עצוב מאוד- אנשים שמוותרים על אידאולוגיה ועל ערכים בשביל נקמה אישית או פגיעה אישית באדם מסוים. בעיניי זה לא דבר ראוי להערכה ואני חושב שהרבה אנשים בזים להתנהלות הזאת. נפתלי בנט וגדעון סער עשו את החטא הכי גדול - משום שהם מכרו את האידאולוגיה הימנית שלהם והלכו לשבת בממשלת שמאל".
יו"ר הקואליציה כבר מתחיל להתרגל לתפקידו החדש באופוזיציה. "אני מבטיח לכם שאעשה עבודה מכל הלב באופוזיציה. ויכול להיות, אגב, שהאופוזיציה תגרום לנו להעריך את השנים הרבות שבהן היינו בהנהגת המדינה, וכשנחזור להנהיג נעריך מה זה להיות שם. האופוזיציה זה לא בהכרח תמיד דבר רע, היא יכולה להיות גם דבר טוב. אנחנו נכבד את התפקיד החדש ונעשה אותו מכל הלב למען כלל אזרחי ישראל".

ח"כ אופיר כץ: "הולכים לאופוזיציה, זה נכפה עלינו"

ח"כ אופיר כץ מהליכוד התייחס במשדר לממשלת בנט-לפיד שתושבע ביום ראשון, ולדבריו הוא לא רואה הפתעות שצפויות להגיע ברגע האחרון. " לצערי אנחנו הולכים לאופוזיציה, זה נכפה עלינו", אמר כץ. "היינו יכולים להקים ממשלת ימין עם כמות חברי הכנסת שהתמודדו ואמרו לציבור שהם בעלי אג'נדה ימנית".
לדברי כץ, ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט לא יוכל לשלוט ביד רמה בממשלה. "בנט לא יוכל להביא את האג'נדה שלו כשיש כל כך הרבה מפלגות שמאל בממשלה. מפלגות שם חתמו על הסכמים קואליציוניים, שמפלגות אחרות בכלל לא יודעות עליהם. אפשר לראות את זה בנושא הלהט"בים ובנושא פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מאות אלפי אנשים שהצביעו לבנט בבחירות היו בטוחים שפניו לממשלת ימין - ועכשיו הם מאוד מודאגים".
3 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
"הולכים לאופוזיציה". ח"כ אופיר כץ
(צילום: משה מזרחי)
"נתניהו הציע לזוז לשנה וחצי הראשונות ושגדעון סער יהיה ראש הממשלה כדי למנוע את ממשלת בנט-לפיד, למרות שהוא המפלגה הגדולה - אבל הם לא רוצים, כי לא האידאולוגיה מעניינת אותם ולא הבוחרים שלהם", המשיך כץ. "אין יותר ימין ושמאל, מה שמעניין אותם זה דבר אחד – כן ביבי או לא ביבי. כמות השנאה לנתניהו זה מה שמוביל אותם ובגלל זה אנחנו נמצאים במצב הזה. אין פה שום אחדות, יש פה ממשלת שנאה, שהדבר היחיד שמאחד אותם זה השנאה והקנאה לנתניהו".
כץ התייחס גם לאפשרות שהממשלה החדשה תנסה לקדם חוקים שימנעו מנתניהו להתמודד בעתיד לתפקיד ראש הממשלה ולכנסת. "החוקים הארדואניים האלה פותחים פתח מאוד מסוכן שיכול לחזור אליהם יום אחד, הם צריכים לזכור את זה. יכול להיות שאנחנו נהיה בקואליציה עוד שנה או שנתיים, ואז נגיש הצעת חוק שמי שאין לו תעודת בגרות - לא יוכל להיות ראש ממשלה, כי זה לא חינוכי ולא ערכי. אז שייקחו את זה בחשבון".

ח"כ טופורובסקי: "לכולם ברור שהם מתייצבים ביום ראשון ומצביעים"

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) דיבר גם הוא במשדר על הקמת הממשלה, ואמר שההסכמים הקואליציוניים עדיין לא נחתמו. "יש כל הזמן שיופים ושינויים של הרגע האחרון, אבל זה באמת טכני. בסופו של דבר ההסכמים ייחתמו והם יפורסמו כבר מחר אני מאמין", אמר. "ביום ראשון נשביע את הממשלה ונלך סוף סוף לעבוד למען אזרחי ישראל, זו העבודה שלנו. המטרה שלנו היא שתשמעו אותנו פחות בריבים ויותר בעשייה ובעבודה. הקואליציה תתפקד בצורה נהדרת. אני יודע שזו לא משימה פשוטה עם שמונה מפלגות מכל הקשת הפוליטית, אבל אנחנו נעמוד בה".
לשאלה האם יש חוליה חלשה שעלולה למנוע את השבעת הממשלה השיב טופורובסקי בשלילה. "דיברתי עם כמעט כל חברי הקואליציה, אנחנו בקשר עם כל יושבי ראש המפלגות ובטח עם יו"ר הסיעות. לכולם מובן וברור שהם מתייצבים ביום ראשון ומצביעים. יהיו לנו את כל הקולות. כולם רוצים כבר להתחיל לעבוד - נביא תקציב למדינת ישראל, נטפל בערים המעורבות, נקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון ונתחיל לעבוד בשביל האזרחים".

ח"כ בן משה: "דחיית מצעד הדגלים - לא כניעה לטרור"

ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) דיברה במשדר על דחיית מצעד הדגלים בירושלים, ואמרה כי "לא מדובר בכניעה לטרור". לדבריה, "אנחנו מדינת חוק ואנחנו סומכים על מפכ"ל המשטרה, על מפקד המחוז ועל בעלי תפקידים נוספים. כוחות הביטחון מעבירים הערכת מצב מקצועית, חפה משיקולים פוליטיים, והם אומרים שברגע זה המצב הביטחוני רגיש מדי. אני שמחה שההחלטה לא לקיים את המצעד התקבלה, והוא יתקיים במועד שיהיה יותר מתאים".
בן משה התייחסה להשבעת הממשלה הצפויה ביום ראשון. "אנחנו מתכוננים להשבעת הממשלה ביום ראשון ולכניסה של מדינת ישראל לתקופה של שינוי, לעצירת הוורטיגו הזה, לריפוי החברה הישראלית, להעברת תקציב וליציבות בעם ישראל".

דן מרידור: "הממשלה הזאת היא ניסוי מאוד נועז"

השר לשעבר מטעם הליכוד דן מרידור חווה את דעתו במשדר על האפשרות שהממשלה החדשה תנסה לקדם חוקים שימנעו מבנימין נתניהו להתמודד בעתיד לתפקיד ראש הממשלה ולכנסת, ואמר כי הוא "לא מתפעל מזה". לדבריו, "אני לא חושב שקיימת חקיקה כזאת בשום מקום בעולם, בטח לא הגבלה להתמודדות בכנסת. גם בארה"ב למשל - אנשים נמצאים בקונגרס יותר מ-40 שנה. אפשר לחוקק, זו לא דרמה גדולה, כל עוד זה לא יהיה פרסונלי ולא רק נגדו. בכל אופן, אני לא חושב שמשם תבוא הישועה".
"בעולם קיימת הגבלה כשהרשות המבצעת היא אדם אחד - נשיא ארה"ב, נשיא צרפת, נשיא שהוא רשות מבצעת", הסביר מרידור. "בישראל ראש הממשלה יכול להיות במיעוט, אין לו רוב בממשלה, הוא צריך להביא החלטות לממשלה והיא הרשות המבצעת. אז להגביל רק אותו? אני לא מתנגד לזה, אבל אני לא רואה בזה דבר חשוב ומשמעותי. אני תמיד נגד חקיקה פרסונלית, אני לא אוהב את זה".
על הממשלה המיועדת אמר מרידור כי "זה ניסוי מאוד נועז שעשוי להיכשל ועשוי להצליח". לדבריו, "מנסים לבנות פה ממשלה שבאמת יש בה הכול. זה יכול לעבוד אם תהיה תבונה לחפש את דרך האמצע, לא את הקיצוניות, את הפשרה ולא את הדגל האחד. האם זה יצליח? אינני יודע".