תחת גשם כבד מאוד ממשיכים צוותי החילוץ לחפש אחר עשרות הנעדרים בקריסת בניין המגורים, בן 12 קומות, בעיירה סרפסייד שבפלורידה, ארצות הברית. ככל שנוקפות השעות, הסיכויים לאתר ניצולים מבין 99 הנעדרים הולך וקטן. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר להכריז על מצב חירום סביב האסון בפלורידה ועל העברת סיוע למשפחות הקורבנות.
"האווירה פה פסימית מאוד", אמר הבוקר הקונסול הכללי של ישראל במיאמי מאור אלבז. בסניף חב"ד המקומי אמרו כי 34 מבין הנעדרים הם יהודים. "זה אירוע טרגי מאוד", הוסיף הקונסול, "הקהילות השונות ובמיוחד היהודית והישראלית התאחדו כאן כולן עם מתנדבים ונציגי ארגוני ההצלה. הקונסוליה רכשה תרופות, נעליים, שמיכות וציוד נוסף. אנחנו מדברים עם קרובי הנעדרים על האפשרות להביא צוות חילוץ מישראל אם יהיה צורך בכך".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי כלבים מסייעים בחיפושים
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי כלבים מסייעים בחיפושים
מחפשים אחר ניצולים בין ההריסות
(צילום: AP)
לפי הדיווחים מארצות הברית, עד כה אותרו שלושה הרוגים באסון. כמה מהנעדרים הם כאמור יהודים. אלו השמות של חלק מהם:
דברה ברזדיבין ובן זוגה, אילן נייבריף: ברזדיבין פקדה בסרפסייד את השול, בית הכנסת המקומי. בן זוגה, סטודנט בן 21 מאוניברסיטת שיקגו, נעדר אף הוא. אמו פרסמה הודעה בפייסבוק, בתחינה לקבל מידע לגביו.
מייקל אלטמן: משפחתו של אלטמן, שגר בדירה 1101, בדקה אם הוא פונה לאחד מבתי החולים – אך עד כה גם הוא טרם אותר.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי
זירת האסון
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב סרפסייד פלורידה קריסת בניין ליד מיאמי
ארה"ב סרפסייד פלורידה קריסת בניין ליד מיאמי
(צילום: gettyimages)
לאון וכריסטינה אלבירה אוליבקוביץ': בתם של בני הזוג, שגרו בדירה 704, סיפרה כי אביה בן ה-79 ואמה בת ה-74 נעדרים.
ג'ודי שפיגל: בתה רייצ'ל סיפרה כי האם ג'ודי בת ה-65 נראתה לאחרונה ביום רביעי ב-21:30 בערב.
מרים כספי נוטקין ואריה נוטקין: השניים, בת 81 ובן 87, גרו בדירה 8777. "עכשיו צריך נס, אנחנו רק מקווים לנס", אמרה פורטונה שמוקלר, שלמדה במיאמי עם שלוש בנותיה של מרים כספי לפני כ-50 שנה.
בראד כהן: סוניה כהן אמרה כי בעלה הרופא היה בקומה ה-11 כשהבניין קרס.
סימון סגל: אחייניתו אמרה שגר בקומה ה-13.
אסטל הדיה: גרה בדירה 604 בבניין שקרס, וחבריה אמרו לאתר "Local10" כי הייתה אהובה מאוד בקרב הקהילה היהודית.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי בני משפחה וחברים של אנשים שיש חשש שהיו בבניין
ארה"ב פלורידה סרפסייד קריסת בניין ליד מיאמי בני משפחה וחברים של אנשים שיש חשש שהיו בבניין
קרובי הנעדרים מחפשים אחר סימני חיים
(צילום: EPA)
באסון נעדרים חברים נוספים שפקדו את השול בסרפסייד: ננסי קרס לוין, ג'יי קליינמן, פרנקי קליינמן, אריה לייב, ישראל צבי יוסף וצבי דניאל. "אין מילים שיכולות להעניק נחמה למישהו. זו טרגדיה בלתי נתפסת", אמר הרב שלום ליפסקר.
פביאן נונייז, אנדרס גלפרסקולי ובתם המאומצת: הזוג מארגנטינה מוכת הקורונה הגיע לפלורידה באפריל יחד עם הבת סופיה, בת 6. הם היו אמורים לחזור למדינה הדרום אמריקנית ביולי. גלפרסקולי הוא מנתח פלסטי מוכר מאוד בארגנטינה.
בנוסף נעדרים ניקול ורוסלן מנשירוב; תרזה, אנג'לה וחוליו ססאר ולאסקס; בבאנה, איישאני ווישאל פאטל; אלפרדו ולורנצו לאון; אדגר גונסאלס; קסנדרה סטראטון; ריי ומרסי אורגלס; מגלי דלגאדו; אורסמה גיל גוארה ורעייתו בטי גוארה; מרקוס ואנה גוארה ושתי הבנות שלהם; גבריאלה קטרוסי ובתה אסטל; לואיס אנדרה ברמודס ואנה אורטיס; תרסה ולסקס והוריה חוליו ואנחלה; ריקי ומייטוקה רובירוסה; מריה וקלאודיו בונפוי; ניקול לנגרספלד ולואיס סדובניק; וחואן אלברטו מורה ואנה מורה.
לינדה מארץ': בסרטון מזירת ההרס נראו שולחן ומיטה. התברר כי אלו היו בפנטהאוז שבו התגוררה מארץ', עורכת דין שעברה לפלורידה מניו יורק.

לפי הדיווחים מהזירה, הקריסה החלקית בבניין אירעה בסביבות השעה 02:00 בלילה (שעון מקומי), שעת בוקר של יום חמישי בישראל. בתמונות ששודרו בכלי תקשורת אמריקניים נראה צוות הצלה מחלץ מבין ההריסות ילד בן 10 שנמצא יחד עם אמו, וכבאים נראו משתמשים בסולמות כדי לחלץ תושבים שנתקעו במרפסות.
ניקולס בלבואה, תושב האזור, סיפר כי היה בעצמו שותף לחילוצו של הילד: בזמן הקריסה טייל ליד ביתו, ואז הרגיש את האדמה רועדת. כשהרים את עיניו, הבין שחלק מהבניין הסמוך קרס, וכשהתקרב לזירה שמע קריאה לעזרה, וראה יד ואצבעות בין ההריסות. הוא ואדם נוסף טיפסו על תל ההריסות, קראו לשוטרים – וכך חולץ הילד יחד עם אמו.
נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס היום לאסון, ואמר כי "‏תפילותינו שלוחות למשפחות הממתינות בציפייה לעדכון על גורל יקיריהן במיאמי. אנו מייחלים להחלמת הפצועים ושולחים נחמה מלב דואב לכל ידידינו במיאמי אשר אבלים על אהוביהם שנהרגו באסון הנורא".
גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לאירוע: "אנחנו עוקבים בדאגה אחר התמונות הקשות מפלורידה. נציגי משרד החוץ במיאמי ובישראל עושים כל שביכולתם כדי לסייע ולטפל במצב. עם ישראל כולו מתפלל לשלומם של הפצועים והנעדרים באסון. מכאן אנו שולחים תמיכה לאחינו בקהילה היהודית בפרט, ובפלורידה בכלל, ומביעים את צערנו על האירוע הקשה".
הבניין שקרס נבנה ב-1981 והיו בו יותר מ-130 יחידות דיור. גורמים רשמיים אמרו שכ-80 מהיחידות אוכלסו. "קשה לדמיין מה יכול היה לגרום לזה. בניינים לא נופלים סתם", אמר ראש העיר צ'רלס בורקט. הוא ציין כי הרשויות חוששות שגם חלקים שנותרו מהבניין יקרסו. הסיבה הרשמית לקריסה טרם נודעה.