הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס בצהריים (יום א') לישיבה שבה הוא צפוי להחליט על המשך התנהלות מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה. כינוס הקבינט מגיע על רקע ההערכה שחלון הזמנים להמשך המבצע הולך ומצטמצם, ועל כן במערכת המדינית והביטחונית כבר החלו דיונים על מנגנוני הסיום של המבצע, ועל הדרישות שעל ישראל להציג בתמורה להפסקת האש. לאחר מכן יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב בקרייה עם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי והצמרת הביטחונית.
בין ההצעות שעלו בדיונים נמנות האפשרויות של דרישה ישראלית למניעת התעצמות של חמאס - צעד שלא ברור כיצד ייאכף ועשוי להיות הצהרתי יותר, סיוע כלכלי בינלאומי לעזה, פרויקטים בינלאומיים לטובת האוכלוסייה והצעות נוספות. במקרה שחמאס יפר את המנגנון למניעת ההתעצמות, אם ייקבע אחד כזה, תוכל ישראל לזכות ללגיטימציה לתקיפת מטרות נוספות של הארגון.
10 צפייה בגלריה
אש מעזה. בישראל צפויים לדרוש מנגנון למניעת התעצמות חמאס
אש מעזה. בישראל צפויים לדרוש מנגנון למניעת התעצמות חמאס
אש מעזה. בישראל צפויים לדרוש מנגנון למניעת התעצמות חמאס
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
רחובות עזה לאחר תקיפות צה"ל
רחובות עזה לאחר תקיפות צה"ל
ההרס בעזה. מדינות העולם יידרשו לסייע
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
דירה שהושמדה בתקיפה בעזה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
האדי עמר
האדי עמר
צפויה האצה בשיחות על הפסקת האש. השליח האמריקני האדי עמר
(צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem)
עד כה התקיימו מעט מאוד שיחות על הפסקת אש, אולם ניתן להעריך שהיום הן יואצו. במסגרת השיחות, נפגש שר הביטחון בני גנץ עם המשלחת האמריקנית לאזור ובראשה השליח האמריקני האדי עמר. גנץ, כך נמסר מלשכתו, אמר לחברי המשלחת כי ישראל מקפידה לתקוף מטרות צבאיות ולהימנע מפגיעה באזרחים, בעוד שאזרחיה מותקפים בירי חסר הבחנה. עוד נמסר כי הוא ציין שישראל רוצה שקט ארוך טווח. פגישת המשלחת עם גנץ התקיימה בשעה שהאמריקנים מקיימים שיחות גם עם הפלסטינים והמצרים. המצרים מצדם מנסים לצרף למתווה הפסקת האש רכיבים שישראל מתנגדת אליהם, דוגמת קריאה לשמירת הסטטוס קוו בירושלים וחופש דת.
בישראל מסרבים מתוך חוסר רצון לספק לחמאס הישג שקשור בירושלים, מאחר שבארגון הטרור מנסים לצייר עצמם כמגיני העיר. ישראל צפויה להתנגד לכך בתוקף, ומדובר בסוגייה שאף עלולה להוות מכשול להשגת הפסקת אש. ניתן להעריך שככל שהפסקת האש תהיה מצומצמת יותר, כך היא תהיה שברירית יותר. ואולם, ככל שיוסיפו רכיבים נוספים, כך יהיה קשה יותר להגיע להסכמות.

גלנט: "כל מהלומה עכשיו מרחיקה את המערכה הבאה"

בריאיון לאולפן ynet, שרטט שר החינוך וחבר הקבינט יואב גלנט את מטרות המבצע המרכזיות: הרתעה ותקופת שקט ממושכת. "ככל שנגבה מחיר כבד יותר כך נאריך את תקופת השקט. ככל שנוריד את החמאס נמוך יותר על ברכיו כך נקבל תקופת שקט ממושכת יותר", הוא אמר. "אנחנו מתכוונים להמשיך כי כל מהלומה שאנחנו מנחיתים עכשיו על חמאס משרתת גם את המערכה הנוכחית וגם מרחיקה את זו שאחריה".
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. גלנט: "אנחנו מדינה ריבונית"
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סינוואר והתקיפות ברצועה. "גם מחבל עם חליפה הוא מטרה"
סינוואר והתקיפות ברצועה. "גם מחבל עם חליפה הוא מטרה"
סינוואר והתקיפות ברצועה. "גם מחבל עם חליפה הוא מטרה"
(צילום: AFP, רויטרס)
גלנט התייחס גם להצהרות האמריקניות בדבר המשך המבצע, ואמר כי "אין לחצים ומדינת ישראל היא מדינה ריבונית ועצמאית. לא יהיו טילים על מדינת ישראל ואנחנו נשב בחיבוק ידיים. אני אשאל כל מנהיג אם היה מקבל ירי על פריז, לונדון, רומא, ברלין או וושינגטון. אני מניח שהתשובה תהיה חד משמעית שלילית. נדע להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. המדינה הזו קיימת על מנת להבטיח ביטחון לאזרחיה, שלמות ועתיד לעם היהודי".
מוחמד דף וסינוואר ממשיכים לפעול ללא הפרעה. האם גם הם מטרות? "כל מחבל ברצועת עזה, לא משנה מה תוארו ואיך לבוש – במדי צבא או חליפה – הוא מטרה פוטנציאלית. יש הישג מאוד יפה מול קבוצה נבחרת של מפקדים, גם כאלה שמפקדים על גזרות וגם כאלה שאחראים על פיתוח אמל"ח. כל אלו נפגעו, נגיע גם לאחרים".

אנו שומעים מתקפה מצד גורמים בעולם על תקיפת בניין התקשורת ועל פגיעה בעיתונות החופשית. איך מגיבים? "צה"ל עושה עבודה מצוינת בכל מקום שבו נמצאים משרדים, בתים, מחסנים של חמאס ומשרדים. אנחנו נוציא את מי שצריך ונוריד את הבניינים האלה. עד עכשיו זה רק שלושה, אבל זה יכול להיות גם 30. כל מה שצריך ייעשה על מנת שאזרחי ישראל לא יהיו בסכנה ואני בהיבט הזה לא רואה מגבלות. זו זירה מורכבת ביותר עם צפיפות גדולה ואנו רואים איך באופן כירורגי מה שצריך להיפגע נפגע, ולשמחתנו עם מעט מאוד נזק אגבי".
במסגרת הניסיונות לקידום מגעים להפסקת אש, שוחח אתמול נשיא ארה"ב ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. בשיחתו עם נתניהו, כך לפי הבית הלבן, אמר הנשיא האמריקני לראש הממשלה כי ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הרקטות מעזה ומגנה את הירי. בנוסף, הוא עדכן אותו במגעים שארה"ב מקיימת עם שותפותיה האזוריות בנושא המבצע בעזה. "הנשיא ציין כי הסבב הנוכחי גבה באופן טרגי את חייהם של אזרחים ישראלים ופלסטינים, כולל ילדים. הוא הביע חשש לשלומם וביטחונם של עיתונאים וחיזק את הצורך להבטיח את הגנתם", מסר הבית הלבן אמש.
10 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן עם נייר והכותרת "ישראל" בקלסר התדרוכים
דוברת הבית הלבן עם נייר והכותרת "ישראל" בקלסר התדרוכים
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי לפני תדרוך לעיתונאים אתמול. השם "ישראל" בקלסר
(צילום: רויטרס)
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הודה לביידן על תמיכתה של ארה"ב בזכות ישראל להגן על עצמה, וכי הוא הדגיש שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. "ההוכחה לכך היא שבלתי מעורבים מפונים ממגדלים שבהם יש יעדי טרור שמותקפים על-ידי צה"ל", אמרו עוד בלשכת רה"מ אמש.
בשיחת ביידן-אבו מאזן, נשיא ארה"ב הדגיש את מחויבותה של ארה"ב לפתרון שתי המדינות ואת החשיבות של מתן תקווה לעם הפלסטיני להשיג שלום. ביידן הבהיר כי הממשל האמריקני מתנגד לכל צעד חד צדדי כמו פעילויות התנחלויות ופינוי פלסטינים מבתיהם בשייח ג'ראח ובמזרח ירושלים. הוא הבטיח שממשלו ימשיך לספק סיוע לרשות הפלסטינית, לעם הפלסטיני ולאונר"א.