ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין פנה היום (ג') לשרת התחבורה מירי רגב והודיע שיעתור לבג"ץ אם התכנון לקו המטרו M2 - שצפוי להתחיל לפעול בעוד עשור לפחות - לא יעבור בעירו. "החליטו בנת"ע (חברת נתיבי תעבורה עירוניים, א"ב, א"ז), להתעמר בבני עירנו ולהציע מסלול שעוקף את בני ברק ומנתק את 220 אלף תושביה ממרכז המדינה".
פרויקט הענק לחפירות מערכת המטרו בגוש דן מיועד לשלושה קווים. הקו שבמחלוקת הוא M2, שיעבור מפתח תקווה דרך גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב ועד חולון. בין השאר הוא יעצור בתחנות מרכזיות כגון שוק הכרמל, כיכר הבימה, תחנת רכבת השלום, אצטדיון בלומפילד, בית החולים וולפסון ואוניברסיטת בר אילן.
בפרוטוקול ישיבת הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות נקבע בשבוע שעבר כי במקטע שבין צומת הרחובות שדרות ירושלים ואלוף הניצחון ברמת גן לבין הרחובות ז'בוטינסקי ואורי צבי גרינברג בגבעת שמואל מסומנים שני תוואים חלופיים: האחד בתחום העיר בני ברק והשני בתחום העיר רמת גן. נכתב כי "בהוראות התוכנית ייקבע כי לעת ביצוע מקטע זה תכריע מליאת הוועדה בחלופה המועדפת בכפוף לפרסום הליך מעין הקלה ולאחר מתן הזדמנות להשמיע טענות לעניין זה".
כלומר, לעת עתה, על מנת שלא לעכב את הפקדת הפרויקט בוועדות התכנון, יוצגו שתי החלופות. אלא שראש עיריית בני ברק דורש את החלופה העוברת בעירו, וכתב לשרה רגב: "תושבי גבעת שמואל ויהוד מונוסון הקטנות פי עשרה מעירנו, יזכו לתחנת מטרו. האם יעלה על הדעת שהמטרו ייצא מפתח תקווה דרך רמת גן לתל אביב ופשוט לא יעצור בבני ברק? ריח חריף של אפליה על רקע דתי ומגזרי עולה מהתוכנית הזאת, ואנחנו לא ניתן יד למהלך מפריד ומפלה. תוכנית ההתנתקות של נת"ע מבני ברק תביא להשלכות כלכליות חסרות תקדים לעיר ולהידרדרות של עשרות אלפי משפחות אל מתחת לקו העוני".
1 צפייה בגלריה
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
שתי החלופות של קו המטרו
(צילום: נת"ע)
גורמים בנת"ע לא מבינים את פשר המכתב של ראש העיר, מאחר שלדבריהם, בכל אחת מן החלופות יהיו 3-2 תחנות מטרו בבני ברק, ללא קשר לשתי תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה.
ל-ynet נודע כי בישיבות העבודה של משרדי הממשלה בעניין עלה חשש שמוחים חרדים בבני ברק לא יאפשרו חפירות מערכת ה-TBM, שאמורה לכרות את המנהרה התת-קרקעית של הקו במהלך השבת. בעבר, כשעלתה דרישה דומה מול נת"ע בחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה - הודיעו בחברה לעירייה כי השטח התת-קרקעי לא בסמכותה. על פי גורמים המקורבים לפרויקט, אין אפשרות טכנית לעצור את החפירות בשבתות.
גורמים המקורבים לפרויקט טוענים שבחירת חלופה כבר עכשיו תוביל לדחייה במועד הפקדתה בוועדות התכנון - מהלך שיעכב גם את תחילת החפירות. עוד טענו כי מדובר בלחצים פוליטיים.
גורם המעורה בפרטי הפרויקט אמר כי "כניעה כזו יכולה לתקוע את הפרויקט לפרק זמן לא ברור ולפגוע באפשרות לקידום התוואי שכולל מקטעים חשובים בתל אביב, קרית אונו וגבעתיים. זו סחטנות פוליטית".
בשיחה עם ynet תקף רובינשטיין את גורמי התכנון ונת"ע: "לא הסבירו למה לא בני ברק, אבל הם כנראה לא רוצים אותנו במטרו. הם רוצים שנחיה בגטאות לבד עם תחבורה שלנו".
הוא מאשר שעיריית בני ברק מתנגדת לקיום עבודות בשבת, אולם לדבריו הדבר לא שייך לעניין התכנוני: "גם הרכבת הקלה נבנית בבני ברק וגם אז התנגדנו לבנייה בשבת. נותנים לתושבי בני ברק עונש על אורח חייהם. אנחנו נעשה את כל מה שאפשר כדי לשנות את הדבר הזה בכל הדרכים הדמוקרטיות שעומדות לפנינו. נהפוך את העולם כדי שנוכל להסתכל בענייניים של הילדים והנכדים שלנו בעוד 15 שנה כשישאלו אותנו סבא וסבתא איך לא דאגתם לנו לתחבורה".
בבני ברק יש בממוצע 100 כלי רכב ל-1,000 תושבים, והיא נחשבת לאחת הערים הצרכניות ביותר בתחבורה ציבורית. "למדר את העיר ולהוציא ממנה תחבורה ציבורית זה לא נתפס", סיכם רובינשטיין. "אנשים בבני ברק צריכים לנסוע ללמוד, לעבוד ולטייל".
במקביל לשליחת המכתב של ראש העיר, במקרה או שלא, התקיים הבוקר דיון בראשות מנכ"ל משרד הפנים וגורמי המקצוע במנהל התכנון. במהלך הדיון, כך נודע ל-ynet, לחץ המנכ"ל על בחירת החלופה של בני ברק, ואמר כי העניין יובא להכרעת השר. המשמעות של אי ההסכמות של המנכ"ל עם הדרג המקצועי היא עיכוב בהפקדת התוכנית בוועדות התכנון, וכפועל יוצא מכך עיכובים שעלולים להשפיע על ביצוע הפרויקט המסובך גם כך.
בתגובה נמסר מלשכת שר הפנים אריה דרעי: "בעקבות פניית עיריית בני ברק ביוני האחרון והתנגדותם למהלך החריג שבו החליט הוות"ל לקדם שתי חלופות לתוואי המטרו באזור בני ברק, ביקש יו"ר הוות"ל, מרדכי כהן, לכנס דיון מקצועי כדי ללמוד את עיקרי התוכנית. אכן התקיים דיון מקצועי. בישיבה נדונו מספר נושאים ולא התקבלו החלטות".
גורם המקורב לפרויקט אמר כי "אפשר להגיד שמאז שמנהל התכנון עבר למשרד הפנים יש תחושת סכנה סביב התקדמות המטרו. גם ביחס לבני ברק כמו גם ביחס להחלטה בעניין הדיפו בכפר סבא".
בכיר בעיריית בני ברק אמר בתגובה: "טענות נת"ע שמיוחסות גם לגורמים אנונימיים אינן עולות בקנה אחד עם מפת גוש דן. התוואי שעוקף את בני ברק, לא יכול לעבור בה באותו זמן ובטח שלא יכול לאפשר תחנות בעיר".