שר ההתיישבות צחי הנגבי (הליכוד) אמר היום (ראשון) כי למרות הסגר השלישי, "צפויים עשרות מתים מדי יום". הוא קרא לגדעון סער, יו"ר "תקווה חדשה", "להפסיק את החרמות על נתניהו" והעריך כי "אחרי הבחירות הדברים ייפתחו מחדש". הנגבי גם התייחס למבצע החיסונים הנרחב ואמר כי ייתכן שנוכל להתחיל לחסן כבר השבוע את מי שבן פחות מ-50.
הנגבי התייחס לסגר השלישי ואמר כי "היקף התמותה שובר לדעתי את שיאי הגל השני, וזה אומר שיש לנו עוד שבועיים עד שהסגר הנוכחי, שיהיה הדוק מקודמו, יתחיל לתת את אותותיו. כלומר, עדיין אנו צפויים לעשרות מתים מידי יום. זה מלמד אותנו על המשמעות הנוראית עבור כל כך הרבה אנשים, אלפי משפחות שאיבדו את יקיריהן. אני מכיר חלק מהם, זה שבר, אלו מבוגרים שיכלו לחיות עוד הרבה שנים ולכן הכאב עצום".
2 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
"המטרה היא לחסן את מרבית האוכלוסייה עד תחילת מרץ". צחי הנגבי
(צילום: יואב דודקביץ')
הנגבי התייחס למבצע החיסונים המוצלח ולשאלה מתי יתרחב לקבוצות נוספות באוכלוסייה, ואמר כי "אנו פועלים על פי צוות התעדוף של משרד הבריאות. השלב הראשון הושלם בהצלחה גדולה, עם למעלה מ-70% ממי שהוגדרו כקבוצת סיכון, זה לא רק בני 60 פלוס, זה גם צעירים יותר שיש להם מחלות רקע וכמובן הצוותים הרפואיים שחלקם הגדול הם בני פחות מ-60. אבל השלב הדרמטי באמת מתחיל השבוע, עם החיסון השני. אם אכן כמות החיסונים שראש הממשלה הצליח להשיג מתחילה להגיע, נוכל כבר השבוע לחסן את צוותי ההוראה ולהתחיל אולי אפילו בשבוע הקרוב לחסן את מי שמתחת לגיל 50. למעשה, המטרה היא להגיע עד תחילת מרץ לחיסון של מרבית האוכלוסייה בישראל, כמובן אלה שמעוניינים".
שר ההתיישבות גם התייחס לנושא הדרכון הירוק, שעל פי התכנון יינתן למי שהתחסן. "המטרה היא באמת להגיע למצב שמיליוני אזרחים, אלה שחוסנו וגם אלה שהחלימו ולא היו צריכים להתחסן - יוכלו לקבל את הדרכון שמאפשר להם שלא לשאת בחלק מן ההגבלות. הדבר הזה יפתח את המשק ונוכל להיות במדינה אחרת, אולי המדינה הראשונה בעולם שתוכל לצאת מן המגפה הזאת ולפתוח בחיים חדשים".
הנגבי התייחס לחילופי הממשל הקרובים בארה"ב, ועל הצפוי מהנשיא החדש ג'ו ביידן. "ראינו שיא של אינטימיות ביחסים בין נתניהו לטראמפ וגם תוצאות מעשיות שהביאו לכך שנחתמו ארבעה הסכמי שלום, ההכרה בירושלים, ההכרה ברמת הגולן, המאבק נגד איראן. מערכת היחסים בין רה"מ לבין הנשיא הנבחר ביידן היא מצוינת. אולי הוא האיש שמכיר את רה"מ יותר מכל אדם אחר בזירה הפוליטית האמריקנית. ביידן הגדיר את עצמו כציוני, לא חושב שהיה נשיא אחר שעשה זאת".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר ארצות הברית נאום
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר ארצות הברית נאום
"ביידן הגדיר את עצמו כציוני"
(צילום: AFP)
-האם מצב כמו שהיה בארה"ב יכול להיות אצלנו? אי קבלת תוצאות הבחירות, התנפלות על הכנסת? "ידענו כבר דברים קשים יותר. בישראל נרצח ראש ממשלה על רקע מדיניותו האידאולוגית, הפוליטית, גם בארה"ב ידעו רגעים קשים יותר, גם שם נרצח נשיא והיו ניסיונות להתנקש בנשיאים אחרים. כלומר, תמיד צריכה להיות מודעות ודריכות והיערכות גם לרגעי שפל מהסוג הזה. הדמוקרטיה הישראלית מאוד חזקה".
הנגבי התייחס לפרסום לפיו נתניהו הוכנס לפני כשבוע לחדר מאובטח בשל חשש מהמפגינים בבלפור. "ראיתי סרטון בו המפגינים בבלפור מקבלים הנחיות ותדרוך מחיים שדמי שאומר להם איך להתגבר על כוחות השיטור ואיך לפרוץ למעון רה"מ", אמר הנגבי. "מה שקרה בפועל זה שהשב"כ הוביל את רה"מ ומשפחתו לחדר מאובטח, אז כנראה שהם לא חשבו שמדובר בספין. אני לא משווה שאת זה לפריצה לקפיטול, אבל זה רק אומר שיש פוטנציאל של עוינות ותחושות של אנרגיה שלילית בכל הצדדים בזירה ואנחנו קוראים לאחד את העם. הדרך להכריע היא בקלפי ולא ברחוב ולא באלימות".


-אתה חושש לביטחונו של רה"מ? "אני תמיד חושש, אני חושב שמספיק משוגע אחד שיכול לפגוע במישהו שהוא נגד רה"מ או שהוא בעד רה"מ או ברה"מ עצמו. רה"מ, לאחר הניסיון הנורא שהיה לנו לפני 25 שנה, כבר מאובטח באופן שאני מקווה שהוא הרמטי, אבל יש מספיק מטרות לפגיעה. אנחנו רואים את זה ברשתות החברתיות, בשיח החברתי. דברים שלא היינו מאמינים שיכולים להיאמר על ידי האנשים שמזדהים בשמם האמיתי. לא לחינם המשטרה עצרה עד היום עשרות אנשים שכתבו דברים בלתי נסבלים כנגד ראש הממשלה, כולל איומים על חייו ועל חיי רעייתו ובני משפחתו, בשמם האמיתי ובתמונתם האמיתית בפייסבוק. זה מראה שלפעמים העוינות הזאת עולה על גדותיה, עד כדי כך שאדם מוכן לשלם את המחיר ובלבד שהוא יבטא את מה שבוער לו בנשמה וזה דבר מאוד מסוכן".
-אתה רואה אפשרות להרכיב ממשלה עם 61 שתומכים בנתניהו אחרי הבחירות? "כמי שהיה יו"ר של קואליציית 61, אני רוצה לומר שזו אינה מציאות תפקודית. אתה נלחם יום-יום על הישרדות הממשלה וזה דבר שתורם לחוסר יציבות. אבל אני מאמין שאם נגיע ל-61 המיוחלים, שזאת למעשה המשימה המרכזית שלנו, זה האתגר ולפי הסקרים יש לכך סיכוי, אז גם יהיה ניתן לצרף כוחות אחרים שכרגע היו רוצים לראות בנפילת רה"מ, אבל כשהציבור יאמר את דברו הם יתפכחו ונוכל לכונן ממשלה שתהיה גם הרמונית באופן בסיסי וגם תוכל להשיג את היעדים שלה למען אזרחי ישראל".
-גם גדעון סער לדעתך הוא שותף אופציונלי? כי הרי הוא אמר שהוא לא יישב עם נתניהו. "אני אנסה לשכנע אותו להפסיק עם החרמות האלה, אין בכך טעם, אין בכך היגיון. זה נכון שיש משקעים אישיים ויש מתחים אישיים, אבל ידענו דברים מעולם ואני חושב שסער מבין, גם כשהוא רואה היום את הסקרים, שבסך הכול הליכוד מתחזק ולכן הסבירות היא שהוא יקים ממשלה יחד עם כוחות שמנוגדים להשקפת העולם הבסיסית שלו, למעשה, כוחות שמאל שבלעדיהם אין לו יכולת להיות בממשלה עתידית. אני מאמין שאחרי הבחירות הדברים ייפתחו מחדש".
מתקווה חדשה, מפלגתו של גדעון סער, נמסר בתגובה: "הנגבי צריך לשכנע את נתניהו להפסיק לגרור את ישראל שוב ושוב לבחירות. גם בליכוד מבינים שגדעון סער היחיד שיכול להקים ממשלה יציבה בישראל שתוביל לאחדות וממלכתיות".