3 צפייה בגלריה
חצי חצי צבי גור רצח אורון ירדן ילד בן 8
חצי חצי צבי גור רצח אורון ירדן ילד בן 8
הרוצח צבי גור והילד אורון ירדן
(צילום: ערוץ 13)
צבי גור, שחטף ורצח את הילד אורון ירדן ב-1980, יישאר בכלא. ועדת השחרורים המיוחדת של הנהלת בתי המשפט שהתכנסה ברמלה דחתה היום (חמישי) את בקשתו לשחרור מוקדם בתום דיונים שנמשכו יומיים. כך נודע ל-ynet.
הוועדה התירה לפרסם חלק מהחלטתה: "מאז החלטתנו האחרונה חלפה שנה וחצי. מועד שחרורו המלא הוא ב-26 ביוני 2025, בעוד ארבע שנים וחצי. איננו סבורים כי יש בתקופה שחלפה להקהות מעוצמתו של האינטרס הציבורי במקרה מיוחד זה. פרק זמן של ארבע שנים וחצי אינו שולי דיו כדי לומר לגביו כי השיקול הציבורי בדבר אמון הציבור במערכת אכיפת החוק במקרים בעלי חומרה ובנסיבות מיוחדות יכול לסגת ולפנות את מקומו לשיקולי שיקום".

עוד כתבו חברי הוועדה: "שמענו מפי אחותו של אורון ליאורה התנגדות נחרצת לשחרורו, אף בהינתן מצבו הרפואי. שמענו מפיה דברים קשים אודות גורלה של המשפחה מאז הרצח הנורא. במיוחד בהיבט של אם המשפחה פנינה, אשר נמצאת במצב רפואי ונפשי קשה במיוחד".
עורכי הדין דוד פורר ולימור לוי, המייצגים את משפחת המנוח, אמרו בתגובה על ההחלטה: "כל בקשה חדשה לשחרור הרוצח פותחת מחדש את פצעי המשפחה. מן הראוי שהרוצח ישלים עם כך שמקומו בכלא עד סוף התקופה שהוטלה עליו. אנו מודים לוועדת השחרורים בראשות השופטת אורית אפעל-גבאי, שדחתה פעם נוספת את בקשת השחרור המקוממת".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אייל אלון
עו"ד אייל אלון
עו"ד אייל אלון המייצג את גור
(צילום: שמוליק דודפור)

בשנים האחרונות ביקש גור שוב ושוב מוועדת השחרורים להשתחרר. באחת הפעמים קבעה הוועדה כי יש לשחררו, אולם בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור והפך את ההחלטה. גם בפעמים אחרות נדחתה בקשתו. הפעם מדובר בדיון חוזר בבקשתו לאחר שריצה תקופת זמן של מעבר לשני שליש ממאסרו. את התיק ניהלו עורכות הדין עינת בניטה ויסמין שביט מפרקליטות מחוז מרכז.
עורך דין אייל אלון, סנגורו של גור שהגיש את הבקשה לשחרור מוקדם, מסר בעקבות החלטת הוועדה היום: "למרות מצבו הרפואי הקשה של צבי גור, למרות שהוא מרצה למעלה מארבעים שנה וחצי, ולמרות אמירות מפורשות של בית המשפט העליון, החליטה ועדת השחרורים שלא לשחרר את האסיר. אין תקדים לאסיר שמרצה פרק זמן כל כך ארוך, לרבות חולה במחלת סרטן סופנית, ללא כל טיפול בימים אלו. מניח שהתיק בסופו של יום ייפול שוב במגרשו של בית המשפט העליון".
ליאורה ירדן, אחותו של הילד אורון המנוח, אמרה בדיון הקודם בדמעות: "לנוכח הניסיונות הבלתי פוסקים של הרוצח להשתחרר, הגעתי כי אנחנו חייבים לעצור את זה בכל מצב".
3 צפייה בגלריה
עו"ד דוד פורר לימור לוי
עו"ד דוד פורר לימור לוי
עורכי הדין דוד פורר ולימור הלוי
(צילום: עמית שעל, אסנת רום)
הרצח ב-1980 זעזע מדינה שלמה: גור חטף את הילד אורון ירדן, תושב סביון, ורצח אותו. ירדן טייל על אופניו במרכז המסחרי בסביון וגור, שלבש מדים, פיתה אותו לעלות למכוניתו. שלושה ימים אחרי החטיפה גור חנק למוות את אורון. כשהתקשר להוריו של אורון ודרש כופר - הילד כבר לא היה בין החיים.
גור השאיר את גופתו של אורון ירדן במכונית בפתח תקווה, ונסע להוד השרון כדי לקבל את דמי הכופר. למחרת חזר למכוניתו וקבר את הילד בנתניה. במשך חודש וחצי הוא הצליח לחמוק - ואז נעצר משום שהכסף שקיבל היה מסומן. גור הוא האסיר הוותיק בישראל.
באותה שנה נידון גור למאסר עולם בגין עבירת הרצח שבה הורשע. כמו כן, הוא נידון לעונשים נלווים שהסתכמו ב-34 שנות מאסר בגין הרשעתו בעבירות נוספות - בהן שתי עבירות חטיפה ועבירת סחיטה באיומים. עונשים אלה הוטלו בחופף לעונש מאסר העולם שהוטל עליו. ב-1999 נקצב עונשו של גור על 45 שנים.