הגבלות שפוגעות באסירים ובבריאותם, יחס משפיל לאסירות טרנסג'נדריות וכן בידוד שלא כחוק של קטינים: מתקני שירות בתי הסוהר (שב"ס) אף פעם לא היו חפים ממחדלים. הבוקר (ראשון) התפרסם דו"ח של הסנגוריה הציבורית בנוגע לבעיות השונות בתנאי המעצר והמאסר של עצורים ואסירים בישראל. הדו"ח מסתמך על ביקורים רשמיים שנערכו ב-24 מתקני כליאה של השב"ס ו-7 מתקני מעצר שמנוהלים על ידי בתי המשפט בשנתיים האחרונות.
לפי הדו"ח, ב-11 מתקני כליאה בהם ביקרו נציגי הסנגוריה הציבורית נמצאו מגבלות שהובילו לפגיעה משמעותית בזכויות הכלואים והרעת תנאיהם. בשבעה מתקנים לא הייתה הקפדה מספקת על הנחיות משרד הבריאות, ובתשעה מתקני כליאה נמצאו ליקויים הנוגעים לאפשרות קיום דיונים באמצעות היוועדות חזותית - כלי שהחלו להשתמש בו בתדירות גבוהה בתקופת הקורונה ועד היום.
מהדו"ח עולה כי על אף פסיקת בג"ץ (שיישומה נדחה ל-2022) - לכל אסיר מגיע מרחב מחיה של 4.5 מטרים, ואילו במציאות כיום, כל אסיר זוכה לשטח מחייה של שלושה מטרים בלבד. "מצב זה מהווה פגיעה חמורה בזכויותיהם של הכלואים - בכבודם, פרטיותם ובריאותם", נכתב בדו"ח.
3 צפייה בגלריה
תמונה של אסירים בישראל
תמונה של אסירים בישראל
"הפסקת פעילויות עלולה ליצור הכבדה יתרה על תנאי המאסר ומכאוביו"
(צילום: אביגיל עוזי)
בתחום ההגיינה, צוין שכמו בשנים שעברו, הבעיה עוד קיימת. "ב-17 מתקני כליאה נמצאו תנאי היגיינה ותברואה ירודים עד לכדי הזנחה, ב-19 מתקני כליאה התגלו ליקויים הנוגעים לשירותים ולמקלחות בתאי הכלואים, ובחמישה מתוכם לא הייתה קיימת הפרדה מספקת בין תא השירותים והמקלחת לבין חלל המגורים כנדרש על-פי התקנות". גם בנושא המזון עלתה ביקורת רבה בדו"ח, אסירים ב-13 מתקני כליאה שונים התלוננו על טיב המזון ועל כמותו.
השפעת הקורונה על חיי האסירים והעצורים מהווה אף היא חלק מהדו"ח וזכתה לפרק נפרד. צוין כי הניסיון למנוע את כניסת המגפה לכלא, דבר שהיה עלול להוביל להתפרצות המונית, פגע בזכויות האסירים שלא יכלו לצאת לחופשות ולהיפגש עם בני משפחותיהם כפי שהיו אמורים. בדו"ח נכתב כי הדבר עלול "ליצור הכבדה יתרה על תנאי המאסר ומכאוביו".
בנוסף, עקב המגפה הופסקו פעילויות השיקום של האסירים, ופעילויות החינוך והפנאי. "משמעות ההפסקה הינה פגיעה קשה בסיכוייו של אסיר לנצל את תקופת מאסרו לרכישת כלים טיפוליים ומקצועיים שיאפשרו לו להשתקם", נכתב בדו"ח בנושא.
במסגרת ההגבלות, מרבית העצורים והאסירים לא הובאו בפני שופט באופן פיזי אלא השתתפו בדיונים מרחוק. ב-9 מתקני כליאה נמצאו ליקויים בקיום אותם דיונים בהיעדר נוכחות פיזית של הכלואים בדיון בעניינם. בין היתר עלו קשיים טכניים בעניין איכות השמע והראות של הנעשה באולם, וכלואים התקשו לעקוב אחר המתרחש בדיון בעניינם.
3 צפייה בגלריה
אפליית אסירות
אפליית אסירות
אסירות ב"נווה תרצה"
(צילום: אלי אטיאס)
בנוסף, עלו קשיים הנוגעים להתקשרות חסויה של הכלוא עם עורך דינו לפני ואחרי הדיון, וכן להעברת פרוטוקול הדיון לידי הכלוא. "ליקויים אלו מעלים כי קיום הדיונים באמצעות היוועדות חזותית כרוך בפגיעה משמעותית בזכות להליך הוגן, וכי אין באמצעי זה כדי להבטיח את הנוכחות וההשתתפות הנדרשת מצדו של העצור, הנאשם או האסיר בדיון בעניינו, לקיום הליך תקין".
בדו"ח נכתב על תופעת ההפרדה בין האסירים בבתי הכלא והשפעתה על האסירים. בשמונה מתקני כליאה התגלו ליקויים בהפרדה בין אסירים ועצורים, קטינים ובגירים, וכן אוכלוסיות שונות בבית הכלא. בדו"ח שמו דגש מיוחד על בית הכלא לנשים, נווה תרצה בו נכתב כי נעשה שימוש באגף ההפרדה להחזקת כלואות על רקע מצבן הנפשי, באופן שעשוי להרע עימן.
אחד הממצאים החשובים שעולים בדו"ח לגבי נווה תרצה, הינו אגף ההפרדה שבו מוחזקות כלואות טרנסג'נדריות שמופרדות משאר הכלואות לאורך כל שעות היום למעט שעת הטיול, במהלכה הן שוהות אחת במחיצת השנייה בחצר הטיולים. "נמצא כי כלואות אלו אינן משולבות בתוכניות הטיפול, החינוך והתעסוקה הפועלות במסגרת בית הסוהר".
המבקרים התרשמו כי אגף ההפרדה שם מיושן, ובעל תנאים קשים ביותר. מדובר בתאים קטנים מאוד ששוררת בהם תחושת חום ומחנק, ובחלקם אף נמצאו מזיקים. תנאי התברואה באגף ירודים ושוררת בו עזובה קשה. קירות התאים מלוכלכים, מתקלפים ומלאים ברטיבות וטחב. באחד התאים שהתה כלואה בהריון, שמסרה כי יש לה קושי לשהות בתא לאור הצפיפות והמחנק השוררים במקום.
גם בביקוריה הקודמים של הסנגוריה הציבורית הועלתה ביקורת קשה על מצב האגף ועל תנאיו הפיזיים. המבקרים סברו כי גם שהות קצרה באגף אינה ראויה וכי המשך החזקה של כלואות בתנאים אלו כרוכה בפגיעה אנושה בזכויות.
3 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
(צילום: יואב זיתון)
בדו"ח קיימת גם התייחסות להפרדה בקרב קטינים המוחזקים בבית הכלא אופק המשמש כמתקן הכליאה המרכזי לקטינים. ב-2018 הסנגור הציבורי הראשי כתב לשב"ס בדבר השימוש התדיר בבידוד בקרב אסירים קטינים. ממצאי הביקורים שנערכו מעלים כי ישנם פחות בידודים, אך עדיין הבידוד ממשיך לשמש כאמצעי ענישה בקטינים, על אף ההשלכות החמורות שיש לאמצעי זה על התפתחותם.
כמו כן, מהביקורים עולים ליקויים שונים בנוגע להחזקתם של קטינים בתנאי הפרדה ובידוד, בהם החזקה של קטינים בהפרדה בשל מצב נפשי קשה, החזקה בהפרדה למשך פרקי זמן ממושכים.
המבקרים ביקרו בחדר "פסק זמן", המשמש להחזקת קטינים באופן מבודד לפרקי זמן קצרים בעקבות אירועים משמעתיים. מדברי הקטינים עולה כי השהייה בחדר עשויה להימשך לאורך שעות ארוכות ואף למעלה מיממה, באופן הדומה מבחינה מעשית להחזקתם בבידוד, ולפי בדיקה הדבר מעוגן בחוק ובפקודות הנציבות. אחד הקטינים מסר למבקרים כי במהלך החודש האחרון הוא הוחזק בתא כחמש פעמים למשך שעות ארוכות כל פעם, כשבחלק מהמקרים היה אזוק לאורך כל הזמן. קטין אחר מסר כי שהה במקום במשך חמישה ימים, שבמהלכם היה בחוסר מעש ללא קשר עם החוץ ואף נמנעה ממנו האפשרות להתקלח.
שירות בתי הסוהר מסר בהתייחסות לדו"ח: "שירות בתי הסוהר מקבל בזרועות פתוחות את הדוח הדו-שנתי של הסנגוריה הציבורית שמאגד אוסף של דוחות ביקורים רשמיים שנערכו ע"י נציגי הסנגוריה, בשנים 2020-2019 וכמו גם דוחות ביקורת נוספים. שיפור תנאי אחזקת האסירים והעצורים, הינו חלק בלתי נפרד מייעודו של הארגון, ואנו פועלים באופן נחוש ושיטתי לשדרג ולתקן ליקויים, ליישם את המלצות המבקרים ועושים זאת בשקיפות מרבית. בהגינותם הרבה מציינים אנשי הסנגוריה "כי שב"ס מייחס חשיבות רבה לשמירה על זכויות ותנאי הכלואים, כמו גם ללמידת הביקורות הרשמיות ויישומן.
"כך פעלנו בעקבות דוחות מבקרים קודמים וכך נפעל גם בעתיד, וזאת את מתוך מטרה לממש את יעוד הארגון לשמירה בטוחה ונאותה ושיקום אסירים למען החברה בישראל כולה. בנושא תנאי מחיית האסירים יודגש שהתפיסה הארגונית של שירות בתי הסוהר היא מתן מענה מערכתי כולל לנושא חשוב זה. בראייה עתידית, אנו עושים כל שלאל ידנו - ביכולתנו ובתקציבים העומדים לרשותנו - לשיפור התשתיות והתנאים. כאן המקום להבהיר שמדינת ישראל ושב"ס, ניצבים בפתחו של מימוש פרויקטים לאומיים אשר מובילים למפנה בשיפור תנאי המחייה ועוד יביאו לשיפור משמעותי בחודשים ובשנים הבאות. נציין כי, נכון ל-30 באפריל, שטח המחייה לאסיר, בכלל יחידות שב"ס עומד על 3 מ"ר ואנו ממשיכים ביישום החלטת בג"ץ וממשלת ישראל, בביצוע השלב השני על מנת להגיע לשטח מחייה של 4.5 מ"ר לכל אסיר. כמובן, שבמסגרת הפעולות שנערכות להרחבת שטח המחייה, נערכות גם פעולות לשיפור התשתיות הקיימות ככל הניתן.
"בתקופת משבר הקורונה, בהתאם לתקנות שנקבעו ונחתמו על ידי הדרג המדיני, התקיימו דיוני בתי משפט באמצעות ויעוד חזותי. עד היום התקיימו למעלה מ-171 אלף דיונים באמצעות 229 עמדות שהוקמו במיוחד עבור משימה זו בכלל יחידת שב״ס. הממשק היעודי שנבנה ע"י חטיבת הטכנולוגיה של שב״ס הינו ממשק מאובטח מול מערכת בתי המשפט, כאשר מערכת כזו מותקנת גם באולמות הדיונים. יובהר שכמו בכל מערכת טכנולוגית גם במערכת מסועפת כמו זו יכולות להיות תקלות טכניות נקודתיות שמקבלות מענה מיידי לפתרון. יחד עם זאת, כלל הדיונים מתקיימים באופן שוטף וראוי ועל כך קיימות חוו"ד והערכה מכלל הגורמים הפועלים בממשקי 'עבודה מרחוק' עם שב"ס".
"בתגובה לטענות על כליאת האסירות הטרנסג׳נדריות, יש התייחסות של שב״ס בדו״ח בה נכתב: ״מאחר ומדובר באסירות שטרם סיימו את תהליך השינוי, החיפוש נעשה על ידי סוהר/ת בן המין הרלוונטי בהתייחסות לשלב השינוי הרלוונטי שבו האסיר נמצא".