נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שישי) בציוץ בטוויטר כי לא ישתתף בהשבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בטקס שיתקיים ב-20 בינואר: "לכל מי ששאל, אני לא אהיה שם", כתב. מוקדם יותר עוד ניסה טראמפ להרגיע את הרוחות שסוערות בעקבות הפריצה לגבעת הקפיטול, הכיר לראשונה בכך ששלטונו מגיע לסיום - והתחייב להעברה מסודרת של הממשל. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בבית הלבן דנו באפשרות כי טראמפ יעזוב את וושינגטון יום לפני השבעתו של ביידן וייסע לביתו בפלורידה.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
ככל הנראה ישהה בביתו בפלורידה בזמן השבעת ביידן. טראמפ
(צילום: gettyimages)
בצל הקריאות להדיח את הנשיא, אמרה יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי בריאיון לרשת CNN כי היא מעדיפה שטראמפ יתפטר מתפקידו או שיופעל התיקון ה-25 לחוקה, ולפיו סגן הנשיא ורוב משרי הקבינט מכריזים כי הנשיא אינו כשיר למלא את התפקיד. עם זאת, פלוסי ציינה כי הפעם יש תמיכה רחבה בקרב הדמוקרטים להדחה מהפעם הקודמת שבה ניסו להפעיל מהלך זה על טראמפ.
פלוסי אף הודיעה כי שוחחה עם בכירים בצבא, בהם ראש המטות המשולבים מארק מילי, על ריסון הסמכויות של טראמפ בתחום השימוש בנשק גרעיני בשבועיים שנותרו עד סיום תפקידו. במכתב ששלחה לעמיתיה כתבה כי "מצב שבו יש נשיא מעורער לא יכול להיות מסוכן יותר ואנחנו מוכרחים לעשות כל מה שבאפשרותנו כדי להגן על אמריקה מהמתקפה חסרת הפרופורציות על המדינה ועל הדמוקרטיה שלה".
4 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
חוששת מהאפשרות שטראמפ ישתמש בנשק גרעיני. יו"ר בית הנבחרים פלוסי
(צילום: רויטרס)
טראמפ, שהסית את תומכיו לפני המהומות ובמהלכן ולפי אחד הדיווחים שוקל להעניק חנינה לעצמו, התנער הלילה בתקיפות מהמתפרעים ודרש למצות איתם את הדין. עם זאת, הוא המשיך לערער על תוצאות הבחירות וטען כי "אני נאבק כדי להגן על הדמוקרטיה האמריקנית".
בינתיים גוברת התסיסה בממשל האמריקני - ובכירים נוספים התפטרו הלילה, בהם שרת החינוך שהאשימה את טראמפ בהסתה וארבעה יועצים במועצה לביטחון לאומי. בנוסף, רשת CNBC דיווחה שמזכיר המדינה מייק פומפאו ושר האוצר השוהה בישראל סטיב מנוצ'ין דנו באפשרות להדיח את טראמפ. כמו כן, התובע הפדרלי של מחוז קולומביה, שאחראי על חקירת ההתפרעויות, לא שלל את האפשרות שטראמפ יואשם בעקבות חלקו בהסתת ההמון.
הסנאטור הרפובליקני מנברסקה, בן סאס, הידוע כמבקר של טראמפ, אמר כי יצטרף למהלך הדחה של הנשיא אם נציגי הדמוקרטים יחליטו על כך. בראיון לרשת CBS אמר סאס כי ישקול זאת משום ש"הנשיא זילזל בשבועתו לתפקיד".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
שוטרים פושטים על הקפיטול במהומות
(צילום: AFP)
קתרין קלארק, חברת בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמרה בריאיון לרשת CNN כי הדמוקרטים מתכוונים להתקדם בהליך ההדחה נגד טראמפ, בעקבות המהומות שבהן תומכיו פרצו לקונגרס האמריקני בגבעת הקפיטול בוושינגטון. "אנחנו מתכוונים להתקדם עם כל כלי שיש בידינו ולהביא להדחתו, כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו", אמרה קלארק. היא הוסיפה שאם סגן הנשיא מייק פנס לא יפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, שמאפשר לו ולשרי הממשל להדיח נשיא שלא כשיר לתפקיד - "הדמוקרטים יתקדמו בהליך ההדחה".
בתוך כך, הלילה נקבע מותו של שוטר שנפצע במהומות. משטרת הקפיטול הודיעה שקצין משטרה בשם בריאן סיקניק, בן 40, מת מפצעיו בבית החולים, לאחר שנפצע במהלך המהומות בגבעת הקפיטול. "סיקניק נפצע כתוצאה מהיתקלות פיזית עם מפגינים", נכתב בהודעת המשטרה. מוקדם יותר מפקד משטרת הקפיטול הודיע על התפטרותו בעקבות הביקורת הרבה על תפקוד הכוחות במהומות, שאפשרו למפגינים להתפרץ לבניין הקונגרס בקלות יחסית.
מהבית הלבן נמסר כי טראמפ והצוות שולחים את תפילותיהם למשפחת השוטר. יו"ר בית הנבחרים פלוסי הנחתה להוריד את הדגל בגבעת הקפיטול לחצי התורן כאות כבוד לסיקניק.
אחד מעוזריה של פלוסי אמר היום כי מחשב נייד נגנב ממשרדו בזמן הפשיטה על גבעת הקפיטול. לדבריו, המחשב נועד לחדר ישיבות והשתמשו בו לצורך מצגות בישיבות, אך הוא סירב למסור פרטים נוספים.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
אמש ביידן התייחס להתפרעויות חסרות התקדים בגבעת הקפיטול. "זה אחד הימים האפלים בהיסטוריה של האומה שלנו. זו הייתה מתקפה על הדמוקרטיה שלנו", אמר ביידן בנאום בדלאוור. "זו לא הייתה התנגדות. זו לא הייתה הפרת סדר. זו לא הייתה הפגנה. זה היה כאוס", אמר ביידן על המהומות בוושינגטון והפריצה לקונגרס. "אל תקראו להם מפגינים. הם היו מתפרעים. טרוריסטים מבית. מורדים. הלוואי שהיינו יכולים לומר שלא ראינו את זה מגיע. אבל זה לא נכון. כי יכולנו לראות את זה מגיע".
דובר צוות המעבר של ביידן אנדרו בייטס אמר היום כי "ביידן יניח לקונגרס, לסגן הנשיא מייק פנס ולנשיא דונלד טראמפ לנהוג לפי ראות עיניהם בכל הנוגע לעניין ההדחה של טראמפ לפי סעיף 25 בחוקה". בייטס הוסיף כי ביידן מתכונן להיכנס לתפקידו ב-20 בינואר ומתרכז בכך בימים אלו.