התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הזהירה הערב (יום ה') כי גורמים המעורבים בסבב הלחימה הנוכחי בין ישראל לפלסטינים עלולים למצוא עצמם נחקרים על-ידי בית הדין במסגרת אותה החקירה שהוא מנהל כעת בנוגע למעשי הצדדים בסבבי לחימה קודמים. בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס הדגישה התובעת פאטו בנסודה כי תמשיך לקדם את החקירה גם אם ישראל – המאשימה את לשכתה בהטיה על בסיס אנטישמי ואינה מכירה בסמכותו של בית הדין – תסרב לשתף פעולה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ופאטו בנסודה
בנימין נתניהו ופאטו בנסודה
בנסודה ונתניהו. "זה רחוק מהאמת"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
בריאיון לרויטרס אמרה בנסודה על סבב הלחימה הנוכחי: "אלה אירועים שאנחנו בוחנים ברצינות רבה. אנחנו עוקבים מקרוב מאוד, ואני מזכירה שנפתחה חקירה ושהתפתחות האירועים האלה יכולה להיות גם היא משהו שנבחן".
לשכתה של בנסודה, נזכיר, הכריזה בחודש מרץ כי אחרי חמש שנים של בדיקות מקדימות היא החליטה לפתוח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה שבוצעו באירועי לחימה בין ישראל לפלסטינים. בהודעה ההיא טענה כי יש בסיס סביר להניח שהחוק הבינלאומי הופר הן על-ידי צה"ל והן על-ידי ארגונים פלסטיניים, בהם חמאס.
"זו רק אזהרה לאנשים בשני הצדדים שלא להסלים את המצב, ולהיזהר מאוד להימנע מנקיטת פעולות שיגרמו לביצוע פשעי מלחמה", אמרה בנסודה על סבב ההסלמה הנוכחי בריאיון שפורסם הערב. היא שבה ודחתה את האשמות ישראל, בין השאר מפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשרדה מוטה ונוקט אפליה נגד ישראל: "מצער שאלה התגובות שראש ממשלה נוקט. זה רחוק מהאמת". היא טענה שההחלטה לפתוח בחקירה נובעת מהחוק, ולא משיקולים פוליטיים.
2 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
התובעת ובית הדין בהאג. ישראל לא מכירה בסמכות
(צילום: AP)
בתוך כך, סוכנות רויטרס מדווחת כי לדברי דיפלומטים, ארה"ב דחתה את בקשת נורבגיה, סין ותוניסיה לקיים ישיבה בדלתיים פתוחות של מועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי כדי לדון בהסלמה בין ישראל לפלסטינים. לפי הסוכנות, הדיפלומטים אמרו כי וושינגטון הסבירה את סירובה בכך שנעשים מאמצים דיפלומטיים לקידום הסדר, ושכינוס ישיבה כזו יהיה בלתי מועיל. עם זאת, לדבריהם ארה"ב הותירה על הפרק את האפשרות לערוך ישיבה כזו ביום שלישי.
נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע הערב דאגה מההסלמה, וקרא ל"איפוס מוחלט" של המשא ומתן בין הצדדים. לשכתו של מקרון מסרה כי הוא שוחח עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן וישוחח בהמשך עם ראש ממשלת ישראל נתניהו.