כשני שלישים מתוך בני ה-60 ומעלה התחסנו בישראל מפתיחת מבצע החיסונים לפני כשלושה שבועות - אבל בכמה ממוקדי הקורונה הבולטים הרוב הגדול של המתחסנים הם דווקא צעירים: דו"ח של משרד הבריאות מראה את פילוח מספר המתחסנים לפי גילאים ויישובים. בדו"ח מוצגים יישובים עם לפחות 2,000 תושבים. צפו כאן בנתונים המלאים.
הנתונים לא כוללים יישובים קטנים ורשומות ידניות שטרם נקלטו מ"מגן אבות ואימהות", כך שאף שהמספרים הרשמיים מראים ש-65% מבני ה-60 ומעלה התחסנו נגד קורונה, ההערכה היא שלמעשה כ-70% מהם כבר קיבלו את הזריקה הראשונה.
1 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מעל מיליון וחצי מתחסנים
(צילום: עידו ארז)
מהנתונים עולה כי עד כה חוסנו 1,538,883 בני אדם, ו-64 אחוזים מבני ה-60 ומעלה חוסנו עד כה. בביתר עילית ומודיעין עילית - הערים האדומות בישראל (ציון 10 מקסימלי ברמזור) - רוב המתחסנים הם דווקא צעירים. 77% מהמתחסנים בביתר עילית ו-76% במודיעין עילית (1,510 מתוך 1,975) הם מתחת לגיל 60. באלעד 64% מהמתחסנים הם מתחת לגיל 60 (819 מתוך 1,274) בבית שמש - 56% - 5,082 מתוך 9,081 מתחסנים.
משרד הבריאות פרסם את הנתונים במספרים מוחלטים בלבד ולא באחוזים, ומהם עולה, בין היתר, כי בתל אביב-יפו, למשל, חוסנו עד כה 82,155 בני אדם, 17 אחוזים מתושבי העיר - מתוכם 55,614 מעל גיל 60 והיתר צעירים יותר. בראשון לציון חוסנו 43,061 בני אדם, ובעפולה 10,264. בעיר הגדולה בחברה הערבית, נצרת, חוסנו עד כה 6,742 בני אדם בלבד - למעלה משמונה אחוזים מתושבי העיר.
בחיפה שיעורי התחסנות גבוהים במיוחד - 59,649 מתושבי העיר התחסנו - יותר מ-20 אחוזים מתושבי העיר. בירושלים, מנגד, רק יותר מתשעה אחוזים מתושבי העיר התחסנו - 88,654 בני אדם.
פרופ' יהודה אדלר, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן ויועץ קורונה לעיריות הרצליה וראשון לציון הסביר: "החשיבות העיקרית בנתונים אלו היא ביכולת לקבל תמונה מלאה איפה נמצאות אוכלוסיות מבוגרות שטרם חוסנו, ושם צריך להגביר את הקצב לעומת ערים אחרות. מטריד מאוד אחוז המחוסנים הנמוך בתל אביב, במיוחד לאור היוזמות הפרטיות שנוקטת העירייה בניגוד לעמדת משרד הבריאות (בין אם הן מקובלות או לא) וטוב תעשה אם תסדיר במהרה את הנושא. כשאני רואים ערים אחרות כגון חיפה ועוד שמבצעות את מערך החיסונים ביעילות רבה מאוד".
ממשרד הבריאות נמסר הבוקר כי אתמול התחסנו 91,300 איש. בסך הכול התחסנו עד היום כ-1,593,000 ישראלים שמהווים 17.5% מהאוכלוסייה.
הבוקר העביר משרד הבריאות לקופות החולים ובתי החולים את ההנחיות לתחילת מתן החיסון השני, לקראת השבוע הבא. לפי ההנחיות, מקבלי המנה הראשונה בבתי החולים יקבלו גם את המנה השנייה בבתי החולים, ומקבלי המנה הראשונה בקופות החולים יקבלו גם את המנה השנייה בקופות החולים. עם זאת, למקבלי החיסון בקופות החולים תינתן האפשרות לקבל את המנה השנייה בסניף אחר.
בנוסף, מי שחלה לאחר הזריקה הראשונה לא יתחסן. מרכזי החיסון המאוחדים של הקופות נסגרים ולא יפעלו כחלק ממתן המנה השנייה. מנות חיסון יישמרו עבור מתחסני המנה הראשונה עד 35 ימים לאחר מתן הזריקה הראשונה. מבודדים יקבלו את החיסון עד שלושה ימים מתום הבידוד גם אם חלפו 35 ימים.
לאחר שהסגר הרופף לא הביא לבלימת התחלואה בקורונה, הסגר המלא והמהודק יותר ייכנס לתוקפו בחצות (בין חמישי לשישי) ויימשך שבועיים, זאת אחרי שהשרים אישרו אמש את תקנות הסגר בשעת לילה מאוחרת, לאחר יום שלם של ויכוחים.
ההגבלות כוללות את סגירת מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד ופנימיות סגורות, סגירת המסחר והעסקים, מקומות עבודה ייסגרו למעט מקומות עבודה חיוניים, בתי כנסת ייסגרו ותפילה תותר בשטח פתוח בלבד.