יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), אומר ברקע המשברים בתוך הקואליציה השברירית של בנימין נתניהו ובני גנץ כי מפלגתו לא תצביע בעד תקציב המדינה שתביא הממשלה לאישור הכנסת. "אי אפשר לתמוך בתקציב של הממשלה הזאת כי זו ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים. זו ממשלה מגוחכת שלא עובדת בשביל אזרחי ישראל", אמר הבוקר (יום ה') לפיד בריאיון באולפן ynet.
לנוכח הקרב בין נתניהו שדורש להעביר תקציב חד-שנתי לעומת גנץ שמבקש לפעול ליישום תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני ביניהם, הוסיף ח"כ לפיד כי "אני לא אתמוך במשרד המיותר לענייני מים ובמשרד המיותר לענייני קהילות לא קיימות ובתקציב של השר ללא תיק במשרד הביטחון שעשה חוק נורבגי כדי שהוא יוכל להתמקד בלעשות שום דבר.
"אנחנו לא נתמוך בתקציב. אם היה תקציב ל-18 שרים שמיועד בעיקר לפתור את בעיות הפרנסה של אזרחי ישראל - היינו תומכים בו. מהממשלה הזאת לא יצא שום דבר טוב לכלכלה. מי שמקים ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים לא יפתור את הכלכלה של מדינת ישראל. נתניהו איבד שליטה ביום שהוא הקים את הממשלה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ח"כ לפיד באולפן ynet
(צילום: אופיר יצחק )
על השאלה כיצד הוא מתרשם לנוכח ההידרדרות ביחסי הליכוד וכחול לבן שעלולה להוביל את ישראל לבחירות, השיב לפיד: "אני בעיקר מתרשם שהם מתעסקים רק בפוליטיקה כשהמדינה במשבר מטורף. אנחנו בדרך לתהום כלכלית, זה מה שמעסיק אנשים ששואלים את עצמם מה קורה עם דמי האבטלה לעצמאים, מה קורה עם החל"ת, מה קורה עם חנויות שנסגרות, אם יהיו מסעדות או לא, אם יהיו אולמות אירועים או לא.
"אם אתן שואלות אותי עניינית, צריך להעביר תקציב לחודשים הקרובים ובמקביל לעבוד על התקציב הבא. אין דרך לעבוד על התחזיות. איך עושים תקציב? קודם מכנסים את כולם ועושים תחזיות כלכליות. אם אתה לא יודע מה יהיו ההכנסות שלך ממסים - אתה לא יכול לתכנן את התוצאות".
- אז אתה בעצם תומך בגרסת ראש הממשלה לנושא התקציב. "זו גרסת האוצר, יותר מכל דבר אחר. זו הדעה של הדרג המקצועי. דיברתי עם כל הדרג המקצועי והוא אומר 'אנחנו לא יודעים מה יהיו הכנסות המדינה באמצע 2021, צריך תקציב ראשוני ואז ללכת משם לתקציב הבא'".
- נתניהו מביא תוכנית כלכלית, הוא מזרים כסף למשק ומניע את המשק. אתה יכול לברך על זה. "אני ראיתי כסף שהוכרז עליו במסיבת עיתונאים. זו לא תוכנית כלכלית, זו הזרמה. רוב הכסף שדיברו עליו לא הגיע. אפילו מה-80 מיליארד המקוריים הגיעו פחות מחצי. הם עושים המון מסיבות עיתונאים ומכריזים על כל מיני הטבות. למה הם הודיעו אלף פעם שיתמכו בדמי אבטלה לעצמאים? הבאתי את זה לפני שלושה שבועות לכנסת והם זרקו את זה מכל המדרגות".
- יש לך דרך להחליף את "הממשלה הרעה הזאת", כהגדרתך, מבלי לקחת את המערכת לבחירות? "אם נתניהו הולך הביתה, ונתניהו צריך ללכת הביתה כי זה הכישלון הכי גדול מאז מלחמת יום הכיפורים, נקים ממשלה בתוך 48 שעות. כולם יצטרפו. ליברמן יצטרף, בנט יצטרף, אנחנו נצטרף".
4 צפייה בגלריה
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
רה"מ נתניהו. "אפשר להקים ממשלה בתוך 48 שעות"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
- הערבים יצטרפו? "הערבים לא רוצים להיות בממשלה כזאת ולא יהיו חלק ממנה. הם לא רוצים לשבת בממשלות ציוניות, תשאלו אותם למה. אני רק אומר שאפשר להקים ממשלה מצוינת. הדרישה היחידה שלנו תהיה ממשלה עם 18 שרים בלבד, כדי שיהיה ברור שהממשלה הזאת חוסכת לאזרחי ישראל ולא מבזבזת להם.
"מה שצריך עכשיו זה להקים ממשלה אחרת שתטפל בכלכלה. הכלכלה על סף תהום, זה הולך להיות יותר גרוע ככל שיעבור הזמן. ממוצע האבטלה באיחוד האירופי הוא 6.7%, בגרמניה האבטלה היא 3.8% ובישראל 21%. אנחנו עם דור שלם של צעירים שחוזרים לגור אצל ההורים כי אין להם כסף".
- והנה סוף סוף ממנים פרויקטור לטיפול בקורונה. תסכים שפרופ' רוני גמזו אדם רציני. יכול להיות שהממשלה לוקחת את זה בידיים? "זה קורה באיחור של חודשים ומבלי שהבנו עד הסוף מי אחראי עכשיו על הבריאות - שר הבריאות או הפרויקטור. גנץ לא ידע בכלל על המינוי של גמזו. כלומר, חצי מהממשלה לא ידעה בכלל על הסיפור הזה. ככה לא עושים עבודה רצינית.
"לנתניהו תמיד הייתה בעיה - הוא לא יודע להוביל צוות. הוא יחצ"ן אדיר, הוא מנהל רע מאוד. הוא לא יודע לעבוד בצוות ולהעצים את האנשים סביבו. לפיכך אנחנו חיים בכאוס מוחלט כרגע שבימים כתיקונים זה לא טוב, במצב הנוכחי זה אסון של ממש".
- ומצד שני אומרים עליך בכחול לבן ובליכוד שאתה יושב ביציע ומצייץ בטוויטר. "כחול לבן לא רלוונטיים ודי נמאס לדבר עליהם. הם לא במגרש. הם לא לקחו את משרד האוצר ולא את משרד הבריאות. הם לא בראשות ועדת הקורונה, לא ועדת הכספים ולא ועדת הכלכלה. הם לא באמת באף נקודה שבאמת משפיעה על ענייני הקורונה. אני לא רואה שהם עושים הרבה חוץ מלצייץ ומה שהם עשו - הם הרסו.
"מה שנתניהו עושה ו'חוק הקורונה הגדול' שעבר אתמול הוא דוגמה מובהקת. הוא כל הזמן אוסף לעצמו עוד ועוד סמכויות ואז לא יודע איך להשתמש בהן לטובת הפרנסה של בני האדם. אנחנו עושים מה שעושה אופוזיציה. אנחנו משפיעים איפה שאפשר להשפיע, כמו שהשפענו על המאבק של העובדות הסוציאליות וכמו שהשפענו במקומות אחרים".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
שר הביטחון גנץ. "עייפתי מכחול לבן"
(צילום: אבי מועלם)
- מי שפתרה את משבר העובדות הסוציאליות זו בסוף הממשלה. יכול להיות שאין כל כך מה לעשות בסיפור הזה של משבר הקורונה גם מבחינה כלכלית והדרך היחידה זה מה שעושה ראש הממשלה? "משבר הקורונה פגע בכל מדינות העולם כמעט בעת ובעונה אחת וקל מאוד להשוות אילו ממשלות תפקדו ואילו ממשלות לא תפקדו. ישראל מדינה 'אדומה' בעוד כל אירופה עם מדינות 'ירוקות'. אפשר להסתכל על מצב האבטלה והפעילות הכלכלית בקוריאה, בטייוואן, בהונג קונג ובמדינות אחרות לעומת ישראל.
"אחד האסונות שקרו לנתניהו זה שיש לנו למה להשוות את הדרך שבה הוא מתפקד אל מול המשבר הזה. והתשובה היא שהוא מתפקד רע מאוד ואנחנו צריכים ראש ממשלה אחר וממשלה אחרת שיתקנו את זה".
- ישב פה באולפן נפתלי בנט ואמר שהוא מוכן להיכנס "מתחת לאלונקה" ולעזור. אתה גם מוכן? "אני כבר נתרם וכבר עוזר. אני לא מוכן לשבת בממשלה הזאת. אם אני אשמע עוד בן אדם שיגיד לי את המשפט הזה על האלונקה - אני אצרח.
"אני מוכן לעזור בכל דבר ונשתף פעולה עם הממשלה בכל דבר שיעזור לפרנסתם של אזרחי ישראל או בריאותם, אבל אני לא אכנס לממשלה שבראשה עומד אדם שהדבר היחידי שמעניין אותו זה שמינואר הקרוב הוא יצטרך לשבת שלוש פעמים בשבוע בבית המשפט. הוא עוסק במשפטו ובפוליטיקה במקום לעסוק בבריאות ובכלכלה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
רה"מ נתניהו בפתח משפטו. "עורך דינו ביקש לדחות את המשפט בגלל מסכות"
(צילום: קונטקט)
"נתניהו מנהל את זה רע, הוא נכשל כישלון מוחלט. הוא עושה בבוקר איזה אירוע שבו הוא מזכיר לכולם שצריך לחבוש מסכות. הוא אפילו שם מסכה על הפסל של הרצל. הוא אומר 'חייבים מסכות', ואז עורך דינו, כמה שעות אחר כך, עמד בבית המשפט וביקש שיידחו את המשפט כי אי אפשר לחקור עדים עם מסכות".
בנוגע לסערה בקואליציה בעקבות האישור בכנסת בקריאה טרומית של החוק שיאסור טיפולי המרה, אמר ח"כ לפיד: "אני מאוד שמחתי וחשבתי שזה סימן טוב שכחול לבן תמכו, ואז היום בבוקר דווח שהם הודיעו לחרדים שהם ידאגו לא לקדם את החוק. זה סתם לשבור את הלב של הקהילה. זאת אומרת, אל תרמו. אם אתם בעד החוק, תהיו בעד החוק עד הסוף.
- אתה לא מאמין שהחוק הזה יקודם? "הם הודיעו לחרדים שהם לא יקדמו את החוק, שהם יתקעו את החוק. כמה עוד עלבונות הקהילה תספוג מהחבורה הזאת? הם הצביעו נגד חוק הפונדקאות, עכשיו נראו לרגע כאילו הם נעמדים לצידה של הקהילה על הדבר הכי בסיסי בעולם, טיפולי המרה. אנשים מתאבדים מזה. ואז בלילה הם מודיעים לחרדים 'אל תדאגו, אנחנו לא נקדם את החוק'. זה מכוער, זה שקרי, זה מעשה לא הגון.
"אני עייפתי מכחול לבן, זו בעיה שלהם. הבעיה שלי זה נתניהו, הבעיה שלי היא בעיקר כלכלת ישראל וזה שאין לנו תוכניות עבודה. זה ששמנו על השולחן את מה ששמנו על השולחן ולא נעשה שום דבר, זה מה שמעסיק אותנו".
- לפי התרחישים החוקיים גנץ יהיה ראש ממשלה בעתיד הקרוב. "הוא יודע שאין שום בן אדם במדינה שמאמין שיתקיים הסכם הרוטציה והוא יהיה ראש ממשלה. הוא לא יהיה ראש ממשלה".
- יכול להיות שתחזרו לשיתוף פעולה פוליטי? "אני לא פוסל שום דבר בפוליטיקה, אבל אני אגיד דבר שהוא מוחלט: אני ויש עתיד למדנו, לעולם לא נשב יותר תחת אף אחד כי אנחנו למדנו בדרך הקשה. אני בן אדם שעושה טעויות, אני חושב שכולם עושים טעויות, אני רק לא עושה את אותן הטעויות פעמיים. אנחנו למדנו שרק על עצמו אפשר לסמוך".
- אז האפשרות שלו היא רק להיות מספר שתיים שלך. "אנחנו נשמח לצרף תחתינו כל גוף שמאמין בעקרונות המרכז, אבל אני אומר, אם מישהו הוכיח שאי אפשר לסמוך עליו, אז אי אפשר לסמוך עליו. אני סומך על עצמי. אני אהיה המועמד לראשות הממשלה, יש עתיד תוביל את האופוזיציה בבחירות הבאות. לא נהיה יותר מתחת לאף אחד לעולם. זה גמור".