הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי (הדומה) אישר היום בקריאה ראשונה חוק שמעניק חסינות לנשיאים לשעבר. החוק, שפורסם באתר הדומה, הוא אחד מהתיקונים לחוקה הרוסית שאושרו הקיץ במשאל עם. התיקונים יאפשרו בין השאר לנשיא ולדימיר פוטין להתמודד ב-2024 על כהונה נוספת בתפקיד.
אם החוק יאושר הוא יעניק לנשיאי רוסיה לשעבר – ובני משפחותיהם – חסינות מהעמדה לדין, על פשעים שביצעו במהלך חייהם. הרשויות לא יוכלו לעצור אותם, לחקור אותם ולערוך חיפושים בבתיהם. נכון להיום נשיאים לשעבר ברוסיה חסינים מהעמדה לדין רק על עבירות שביצעו כשהיו בתפקיד.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
(צילום: רויטרס )
במידה והחוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית בדומה הוא יועבר לאישור הבית העליון של הפרלמנט – מועצת הפדרציה. אם יאושר גם שם יועבר לאישורו של הנשיא פוטין. כדי שהחוק יעבור בפרלמנט שני הבתים צריכים לאשר אותו ברוב של שני שליש.
במסגרת החוק, החסינות של נשיאי עבר תילקח מהם רק אם הם יואשמו בבגידה או בעבירות חמורות אחרות, ובית המשפט העליון ובתי המשפט החוקתיים יאשרו את האישומים שמיוחסים להם.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם ב פרלמנט
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם ב פרלמנט
(צילום: רויטרס)
המחוקק פאבל קרשניניקוב, ממנסחי חוק החסינות, ציין שהחוק החדש לא יחול על מיכאיל גורבצ'וב – שהיה המנהיג האחרון של ברית המועצות. למעשה כל עוד פוטין עדיין בתפקיד הנשיא האיש היחיד שעליו ישפיע החוק הוא דמיטרי מדבדב, שהיה נשיא רוסיה בין 2008 ל-2012, כשפוטין היה ראש הממשלה. הנשיא לשעבר בוריס ילצין הלך לעולמו ב-2007.
הבית התחתון של הפרלמנט אישר היום בקריאה ראשונה חוק נוסף, שמעניק לנשיאים לשעבר מושב "לכל החיים" במועצת הפדרציה – מהלך נוסף שמעניק להם חסינות מהעמדה לדין. החוקים החדשים אושרו על רקע שמועות שפוטין בן ה-68 מתכנן לפרוש מתפקידו בגלל מחלה. בקרמלין הכחישו את השמועות ואמרו שמצבו הבריאותי טוב.