1 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
בתמונה: מחוקקת בדמוקרטיה טוענת שאין דמוקרטיה
(צילום: מוטי קמחי)
לפני שנה וחצי הגעתי לדרום אפריקה לקחת חלק ב"שבוע האפרטהייד" שמקיימים ארגוני BDS מקומיים באוניברסיטאות במדינה. ביקרתי בין השאר במוזיאון האפרטהייד ביוהנסבורג ונפגשתי עם תושבים שחורים שחיו תחת המשטר וסיפרו לי על כך. בהמשך גם הגעתי להתעמת עם פעילי BDS שמאשימים את ישראל בכך שהיא מפעילה את אותה מדיניות הפרדה גזעית כלפי פלסטינים וערבים בישראל.
הגדרת המונח "אפרטהייד" מתייחסת למעשים שמבצעת קבוצת בני אדם במטרה לדכא באופן שיטתי קבוצה אחרת על רקע גזע או מוצא. כך זה גם נוסח באמנה הבינלאומית בדבר דיכוי ועונש פשע האפרטהייד שהתקבלה בעצרת האו"ם ב-1973.
אין ספק שיש לא מעט היבטים הדורשים תיקון במדינת ישראל, ופערים המחייבים צמצום כדי להביא לשוויון מלא. נדרשים תקציבים משמעותיים, השקעה בחינוך, דיור ותשתיות ביישובים הערבים. ברור שלא פעלו בזמן למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. בחוק הלאום חובה לתקן את סעיפי הורדת השפה הערבית למעמד מיוחד ואת פיתוח ההתיישבות רק בחברה היהודית, כמו גם את הוספת ערך השוויון בחוק. ועדיין, בישראל אין אפרטהייד וגם לא משהו שקרוב להיות אפרטהייד.
רוב הפלסטינים בגדה המערבית חיים תחת שלטון הרשות הפלסטינית ובעזה חיים כולם תחת חמאס. ישראל היא מדינה ריבונית ודמוקרטית שאחראית על אזרחיה, ולמרות מציאות חיים מורכבת מאפשרת לתושבים פלסטינים לעבוד בשטח ישראל, לקבל בה טיפול רפואי, לקבל חיסונים לקורונה ועוד.
להגיד שהם חיים תחת משטר אפרטהייד זה לא להבין מהי הגדרת האפרטהייד. אם כבר דיכוי, צריך להאשים את חמאס שפוגע במתנגדי משטר בעזה ובמיעוט הנוצרי. אם כבר אפליה גזעית, אז אפילו ועדת האו"ם לאפליה גזעית האשימה את הרשות הפלסטינית בכך שבתוכנית הלימודים שלה היא מעודדת אנטישמיות, אלימות ושנאה כלפי ישראל.
ומה לגבי אזרחי ישראל הערבים? דו"ח "בצלם" מתחילת השנה קבע שהם חיים תחת משטר אפרטהייד, ובכך ביזה והוזיל את סבלם של כל אותם אזרחים שחורים בדרום אפריקה שאכן חיו תחת משטר כזה, אלה שפגשתי בעצמי, הסתכלתי להם בעיניים וראיתי כאב אמיתי וסבל של שנים.
האם סאמר חאג' יחיא, יו"ר בנק לאומי מהגדולים בישראל, חי תחת אפרטהייד? ומה לגבי מנהל המרכז הרפואי לגליל ד"ר מסעד ברהום? ושופט העליון ג'ורג' קרא? ומה לגבי כל הרופאים, עורכי הדין והשוטרים, שלא לדבר על חברי הכנסת והשרים? אפרטהייד?
להזכירכם, שחורים בדרום אפריקה לא יכלו לעלות על מתקני שעשועים שלבנים עלו עליהם. שחורים בדרום אפריקה לא יכלו אפילו להצביע לפרלמנט. לתושבים השחורים בבנטוסטנים שללו את האזרחות הדרום אפריקנית, ואילו כאן לכל ערבי ישראלי יש תעודת זהות ושוויון זכויות.
יוסף חדאד חדד  שירת כחייל נוצרי בחטיבת גולני לוחםיוסף חדאד חדד שירת כחייל נוצרי בחטיבת גולני לוחם
היום (ג') יתקיים בכנסת כנס שמובילה ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), תחת הכותרת "אחרי 54 שנים: בין כיבוש לאפרטהייד". ישתתפו בו נציגי BDS וארגונים אנטי ישראליים כמו בצלם, עדאלה, Human Rights Watch ועוד. מעבר לביזוי בקיום אירוע שמוציא את דיבת ישראל מלב ליבת הדמוקרטיה הישראלית, זהו בפועל מופע צביעות אחד גדול.
כשח"כית מהחברה הערבית מקיימת כנס כזה בכנסת ישראל, היא מגחיכה את כל טענות האפרטהייד שהיא עצמה מעלה. כשהיא בוחרת להדיר מהכנס כל קול אחר שיציג עמדה שונה זו כבר אפליה ודיכוי. הדבר הכי קרוב לאפרטהייד שתמצאו בכנס הזה הוא של היוזמים שלו.
  • יוסף חדאד הוא פעיל חברתי בחברה הערבית ומנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com