3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
שר המשפטים ניסנקורן
(צילום: יריב כץ)
שר המשפטים אבי ניסנקורן מביע ביטחון שבשל הקמת ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה, תיאלץ הממשלה לאשר את הבחירה. ככלות הכול מדובר בוועדת איתור ממשלתית, אבל האירוניה משחקת גם עם השר עצמו.
מתברר שעד כה, שלושה חודשים אחרי שבחר לתפקיד מנכ"ל המשרד את עו"ד שימי בראון ואחרי שוועדת המינויים של שירות המדינה אישרה לפני חודשיים את המינוי, הוא טרם נכנס לתוקף.
הסיבה: הממשלה, שמתכנסת באחרונה פעמים מועטות בלבד, לא מיהרה לאשר את מינוי האמון של ניסנקורן. לכן נאלץ השר להשאיר בינתיים על כיסא ממלא-מקום המנכ"ל את עו"ד סיגל יעקובי, שתשמש גם כאחת מחמשת חברי ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה.
השר השלים היום את הרכב ועדת האיתור, ובחודש נובמבר אמורה הוועדה להציג לניסנקורן את שם המועמד המוצע לתפקיד. השר יגיש בהמשך את הבחירה לאישור הממשלה, אולם בינתיים נציבות שירות המדינה טרם אישרה את פרסום המכרז. לפי ההערכות, הפרסום ימתין לשבוע שלאחר החגים.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
היועמ"ש מנדלבליט. יעמוד בראש ועדת האיתור
(צילום: לע"מ )
במערכת המשפטית והפוליטית מביעים דעות מנוגדות באשר לסיכוי המהלך של ניסנקורן להסתיים בבחירת פרקליט מדינה. האופטימיים אומרים כי אם ועדת האיתור יוצאת לדרך ותמליץ על מועמדים - יקשה מאוד על הממשלה להסביר מדוע הבחירה המקצועית אינה מובאת לאישור.
אותם גורמים הזכירו כי כשבג"ץ עסק בבחירתו של משה אשר לתפקיד מנהל רשות המסים - הוא כפה על שר האוצר דאז יובל שטייניץ למנות את אשר אף על פי שלא רצה בכך. בג"ץ קבע אז שניתן לא למנות אדם שעליו המליצה ועדת איתור רק בשל סיבות "כבדות משקל".

נתניהו יטען שהמהלך מנוגד להסכם הקואליציוני

מנגד, הפסימיים טוענים שראש הממשלה בנימין נתניהו, שמנוע בשל משפטו מהתערבות בבחירה, יפעל נגד קיום הדיון בממשלה. לדבריהם, נתניהו יכול לטעון שהקמת הוועדה מנוגדת להסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, שבו נקבע כי בחירה ומינוי של פרקליט המדינה כפופה להסכמה הדדית.
בכיר במערכת הפוליטית אמר בהתייחסו לסוגיה כי "תפקיד פרקליט המדינה הוא בעל חשיבות עצומה ומרכזית לנתניהו הנאשם בפלילים, גם בשל המשפט עצמו וגם במקרה שתהיה אפשרות לעריכת הסדר טיעון עמו. הוא לא ירצה שבחירת הפרקליט תהיה בניצוחם של ניסנקורן ומנדלבליט".
גורמים שעוסקים בנושא העריכו כי אם ועדת האיתור אכן תצא לדרך, ינסו מקורבי נתניהו להריץ מועמד בעל כישורים בולטים שמקורב לעמדתו המשפטית של נתניהו.
3 צפייה בגלריה
שלמה למברגר
שלמה למברגר
עו"ד למברגר. צפוי להציג מועמדות
(צילום: יריב כץ)
בשל ההפתעה במועד פרסום המהלך של ניסנקורן בסוף השבוע, טרם עלו שמות של מועמדים לתפקיד. ואולם, ההערכה היא שלוועדת האיתור יציגו בין היתר מועמדות המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר, פרקליט מחוז חיפה עמית אייסמן וכן עורך דין פרטי שעסק באחרונה באחד התיקים המתוקשרים. בנוסף, ייתכן ששופט מחוזי יציג את מועמדותו לתפקיד.
פרט ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בוועדת האיתור יישבו גם נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, ממלאת-מקום מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקובי, נציג דיקני הפקולטה למשפטים פרופ' אורן גזל ונציגת לשכת עורכי הדין עו"ד רחל תורן.

כל קול בוועדה שווה, אולם הנוהג הוא שליועץ המשפטי לממשלה, שמהווה "בוס" ישיר של פרקליט המדינה ועובד עמו בצמידות מרבית, משקל מכריע בהעדפה על המועמד הסופי.
הוועדה צפויה להתכנס כאמור אחרי החגים כדי לקבוע את סדרי עבודתה ובעיקר לעבד את אמות המידה הנדרשות לצורך הבחירה. למשל, רשימת הדגשים של המומחיות הנדרשת מפרקליט המדינה - ניהול מערכת גדולה, מדרג ההעדפות בניסיון הנדרש במשפט הפלילי, המנהלי והאזרחי וכן ניסיון בהופעות בבתי משפט.
לאחר מכן יזומנו המועמדים לראיונות בפני חברי ועדת האיתור ובהמשך ייערך סינון ראשוני שיגדיר חמישה-שישה מועמדים סופיים, ומהם תמליץ הוועדה על מועמד אחד לבחירת הממשלה.