היא נחשבת לאחת היחידות היוקרתיות והנחשקות ביותר בצה"ל. מושכת אליה את מיטב המוחות הטכנולוגיים הצעירים, שנבחרים בפינצטה אחרי סינון קפדני. בני הנוער, והוריהם, מודעים היטב גם לאפשרויות המוצעות לבוגריה בשוק האזרחי. יחידת 8200 של אגף המודיעין, שמוכרת גם כ"יחידת האיסוף המרכזית", הפכה כבר לכרטיס כניסה ודאי למשרות נחשקות בעולם ההיי-טק הישראלי. כאלה, שעל המשכורת ועל התנאים שלצידן אפשר רק לחלום.
בערים החזקות, מודים גם ב-8200, דוחפים כיום הורים בכל הכוח את הילדים להתמיין לעולמות התכנות והסייבר ביחידה, ומוכנים להשקיע בכך הרבה. משיעורים פרטיים, דרך לימודי סייבר ועד קורסי הכנה ייחודיים לפני הגיוס. "מסלילים את הילדים לכאן כבר מגיל צעיר", אומר קצין בכיר ביחידה, "מתוך הבנה שזה מה שיסדר אותם בחיים".
2 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
(מתוך "ידיעות אחרונות")
זה גם משתלם. כדי להגיע ליחידות עילית טכנולוגיות כמו 8200, כדאי להתחיל מנקודת זינוק נוחה: נתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות", הממפים גיאוגרפית את החיילים ביחידה, מצביעים על כך שככל שהיישוב מבוסס יותר כלכלית, אחוז המשרתים ב־8200 ודומותיה שמגיעים ממנו, גבוה בהרבה מחלקו באוכלוסייה. בעבר פורסם כי לעשירונים עליונים קיימת בה בולטות, כעת אנחנו חושפים את החלוקה לפי ערים.
להוד השרון, למשל, עיר קטנה ויוקרתית במרכז הארץ, שתושביה מהווים כ־0.7% מאוכלוסיית מדינת ישראל – יש נציגות של 2.16% מבין המשרתים ב-8200. פי שלושה ויותר מחלקם באוכלוסייה.
המגמה זהה בערים מבוססות נוספות. ברמת השרון מתגוררים כ־0.52% מאוכלוסיית ישראל – אבל החיילים שמגיעים ממנה ל-8200 מהווים 1.74% מהיחידה. שוב, יותר מפי שלושה.
וזה נמשך: הרצליה 1.08% באוכלוסייה לעומת 2.24% ב-8200; רעננה 0.81% באוכלוסייה לעומת 2.58% ביחידה; כפר סבא 1.1% באוכלוסייה לעומת 2.4% ביחידה; ראשון לציון 2.76% לעומת 4.79% ביחידה.
מנגד, ברבות מערי הפריפריה הגיאוגרפית והסוציו-אקונומית, התמונה הפוכה: אחוז המשרתים ב־8200 נמוך משמעותית מחלקו של היישוב באוכלוסייה. כך למשל מהווים תושבי שדרות כ-0.3% מהאוכלוסייה, אך רק 0.13% מהחיילים ביחידה מגיעים מהעיר.
ברמלה, שתושביה מהווים כ-0.83% מאוכלוסיית ישראל, עומד מספר המשרתים ביחידה על 0.37% בלבד, וכך גם באילת, שמהווה כ-0.57% מאוכלוסיית המדינה אך רק 0.23% ממשרתי 8200 מתגוררים בה.
מי שמפתיעה מבין ערי הפריפריה היא נהריה, שלה נציגות גבוהה באופן יחסי לממוצע ובוודאי בהשוואה מול ערים מחוץ לגוש דן.
"זה לא בגלל שאלה מסוגלים ואלה לא", מבהיר אל"מ ש', מפקד מרכז בינה מלאכותית ביחידה. "זה פשוט בגלל שההורים שלהם מהנדסים או רופאים. כשאתה גדל בבית עם סביבה תומכת ומאפשרת, יש לך גם את המורה הפרטי שאתה צריך. למי שידו אינה משגת – אין את זה".
2 צפייה בגלריה
מימין אל"מ ק אל"מ ש אל"מ י אל"מ ע
מימין אל"מ ק אל"מ ש אל"מ י אל"מ ע
הקצינים שמובילים את תוכנית "מגשימים": מימין אל"מ ק, אל"מ ש, אל"מ י, אל"מ ע
(צילום: יובל חן )

"מגשימים"

מפקד 8200 הוא קצין בדרגת תת-אלוף, שאליו כפופים פחות מעשרה אלופי-משנה שמהווים את סגל הפיקוד הבכיר של היחידה. ארבעה מתוכם: ש', אל"מ ק', אל"מ י' ואל"מ ע' צמחו בפריפריה. זו גם הסיבה שבתפקידם הנוכחי, לצד העשייה הביטחונית, הם פועלים גם לצמצום הפערים בנתוני המתגייסים ליחידה מאותם אזורים.
בשנים האחרונות משמש ש' כיו"ר ומוביל פרויקט הדגל של 8200 בקהילה – "מגשימים", שמכשיר תלמידי תיכון מהפריפריה לשירות בתפקידים טכנולוגיים בכלל ובמערך הסייבר בפרט. התוכנית, שמציינת בימים אלה עשור לפעילותה, ממומנת על ידי משרד הביטחון וקרן רש"י. "זה פרויקט שהיחידה כולה מובילה ושותפה לו", מבהיר אל"מ ש'. "מלבד המורים בתוכנית, שהם אזרחים שמקבלים שכר כמובן, כל שאר המערך הוא מתנדבים. החברים שלי ואני שותפים במתן תגבורים לחניכים במחנות הקיץ, ולא רק אנחנו. כל בוגר 'מגשימים' שהגיע דרכה ליחידה מסייע לתלמידים בכל מה שנדרש".
הכתבה המלאה הבוקר ב"ידיעות אחרונות"