מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב התייחס הבוקר (יום ג') להתלבטויות ולהשתהות של המשרד בדרישה לשלוח לבידוד את הנכנסים לנתב"ג מכמה מדינות עם נתוני תחלואה גבוהים בקורונה ומחשש להפצת הווריאנט ההודי. "צריך לראות שיש בידוד אפקטיבי למי שחוזר מהודו", אמר בר סימן טוב בריאיון לאולפן ynet. "צריך לשמור על ערנות ודריכות כל הזמן כדי לשמר את ההישג יוצא הדופן שאליו הגיעה ישראל".
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
נתב"ג השבוע. "לשמור על ערנות בגבולות"
(צילום: שמוליק דודפור )
משרד הבריאות עדכן אתמול כי תינוקת ומבוגר מחוסן ששבו מחו"ל נדבקו בווריאנט הברזילאי. עוד נמסר כי אובחן גם מקרה ראשון של הזן מצ'ילה אצל ישראלי ששב מחו"ל. במקביל, המערך הלאומי לריצוף גנומי עדכן אמש כי איתר עוד 19 מאומתים של הזן ההודי בקרב זרים, ובסך הכול אובחנו עד כה בישראל 60 מקרים של זן זה.
בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות עד לפני כשנה, אמר הבוקר בהתייחסו לנתונים: "מאוד התרגלנו למראות של ישראל חזרה לפעילות וזה משמח ומצוין. הפער בין מה שקורה בישראל למה שקורה במדינות אחרות בעולם הוא ממש קשה לתפישה. אנחנו יודעים להסביר את זה בחיסונים, אבל צריך לראות שההישג הזה נשמר, שהיכולת שלנו לשמור את המשק והלימודים פתוחים יישמרו כמה שיותר זמן בצעדי זהירות מדודים כמו בידוד אפקטיבי לחוזרים מהודו".
3 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
"צריך לעקוב אחרי השחיקה של התגובה החיסונית"
(צילום: קובי קואנקס)
ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet נחשף הבוקר כי במשרד הבריאות הקפיאו את הדיונים על חיסוני הילדים ושוקלים כיצד והאם תגובה המלצה גורפת לחיסוני ילדים ונערים בני 12 עד 15. בר סימן טוב אמר בהקשר זה: "אני חושב שאנו נהיה הרבה יותר חכמים אחרי שנראה מה ה-FDA אומר. כל הדיונים שנערכים עכשיו הם באיזשהו חלל ריק. עקרונית, אם נראה אישור גורף של ה-FDA, אני חושב שיהיה נכון לחסן בארץ.
"כרגע הדיונים תיאורטיים, לשמחתנו יש מספיק מרחב של זמן לניהול הדיונים. המחלה לא משתוללת ואין דחיפות לחסן את הילדים, אז בהחלט יש לנו פריבילגיה לנהל את הדיון הזה בנחת. הוא כנראה יתחיל להיות רציני ברגע שנבין מה ה-FDA אומרים".
- אתה חושב שאפשר לפתוח את המשק לגמרי? "כרגע המציאות בישראל מאוד טובה. כל החששות שלנו, שהילדים לא מחוסנים ונראה השתוללות של המחלה, לשמחתנו הגדולה זה לא קרה. הסיכונים שנותרו לנו הם להמשיך לעקוב אחרי כמה זמן מחזיקה התגובה החיונית, האם היא נשחקת ואז צריך מנה נוספת. הדבר השני זה השליטה על הגבולות. אם עושים את שני אלה, יש לנו יחסית חופש לשחרר מאוד את המשק. אפשר לשמור על מסכות בחללים סגורים, זה לא דבר נורא".
- היית משנה משהו במודל הזה כדי שנהיה באזור הבטוח לחלוטין? "בקרה על מה שקורה בנתב"ג וכניסת וריאנטים לארץ ועמידותם לחיסון, זה מאוד חשוב. מעקב אחרי השחיקה של התגובה החיסונית, ולראות אם פתאום תמונת התחלואה משתנה באיזושהי צורה. לא הייתי מחמיר את ההנחיות עכשיו בשום צורה. הגענו להישג מדהים, אפשר ליהנות ממנו ולא להיכנס לשאננות".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין. "היית צריך לראות קמפיין להסתערות על התפקיד"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
- הייתה תקווה שהמגפה הזו תביא תקציבים ולשיפור מערכת הבריאות. כרגע יש חשש ששוב שכחו את מערכת הבריאות. "אני חושב שאתה צודק לחלוטין וזה מאוד עצוב שאנחנו במקום הזה. יש ניסיון להדחיק את האירוע ולחזור למה שהיה ואני חושב שאסור לנו לחזור לשם. בעיניי הביטוי הכי קשה של הדבר הזה הוא שאנחנו לא רואים דרישה של מישהו לקחת את תיק הבריאות. אני לא מזלזל באף תיק אחר, אבל בעיניי הוא צריך להיות בין שלושה/ארבעה התיקים הכי חשובים בממשלה ולצערי זה לא המצב.
"הייתי מצפה לראות קמפיין שקורא לפוליטיקאים בכירים להסתער על תיק הבריאות, זה תיק מאוד חשוב. אם יש מערכת שהוכחנו שהתפקוד שלה נוגע בכל אחד מהאנשים במדינה מצד אחד ומצד שני לא עובדת כמו שצריך זו מערכת חיונית בעיניי. להיות שר בריאות צריך להיות יותר נחשק מלהיות שר ביטחון".
- אפילו כלפי חוץ לא מזכירים את התיק הזה. "זה מאוד מעציב אותי, במיוחד אחרי שנה כזאת. שר בריאות יוכל לעמוד בראש מערכת מצטיינת, הוא יוכל להסתובב בעולם לקבל הרבה טפיחות על השכם ולשמר את המצוינות הזו, להמשיך לפתח אותה. זה אתגר אדיר עם סיפוק גדול מאוד. אין הרבה מאוד מערכות שאתה יכול לשפר בטווח זמן מהיר. את מערכת הבריאות אפשר ולכן זה חבל".