3 צפייה בגלריה
בתו כבר קיבלה את החיסון. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בתו כבר קיבלה את החיסון. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בתו כבר קיבלה את החיסון. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז הבוקר (ג') כי החיסון לנגיף הקורונה שפיתחה ארצו בטוח לשימוש וקיבל אישור רגולטורי ממשרד הבריאות במוסקבה. פוטין הוסיף כי הוא מקווה שכבר בקרוב תוכל ארצו להתחיל בייצור המוני של החיסון.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
פוטין, שדיבר בישיבת הממשלה הרוסית, אמר כי החיסון הוכיח את עצמו כבטוח בניסויים, וכי הוא מספק חסינות מתמשכת לנגיף. "אני יודע שהחיסון עובד בצורה די יעילה, הוא יוצר חסינות חזקה, ואני מדגיש – הוא עבר את כל הבדיקות הנדרשות", אמר פוטין.

הוא ציין כי אחת מבנותיו השתתפה בניסויים וקיבלה שתי זריקות של החיסון, ומרגישה כעת טוב. לדבריו, ביום הראשון שבו קיבלה את הזריקה הראשונה היה לה חום של 38 מעלות, שירד ביום שלאחר מכן ל-37. אחרי הזריקה השנייה החום שלה עלה מעט, אך בהמשך חום גופה חזר להיות רגיל. פוטין לא ציין איזו משתי בנותיו קיבלה את החיסון, מריה או קתרינה.
רוסיה היא המדינה הראשונה בעולם שמעניקה אישור רגולטורי לחיסון לקורונה. עם זאת, היא עשתה זאת לפני שהחיסון השלים את שלב הניסויים הקליניים השלישי והקריטי ביותר, שבו הוא נבדק על אלפי אנשים, ומומחים רבים בעולם מביעים חשש שבניסיונה לפתח אותו במהירות – ובכך לנצח במרוץ העולמי לפיתוח החיסון – היא עלולה לפתח חיסון לא יעיל או אף מסוכן.
3 צפייה בגלריה
פוטין מבקר במחלקת קורונה בבית חולים במוסקבה
פוטין מבקר במחלקת קורונה בבית חולים במוסקבה
פוטין מבקר במחלקת קורונה בבית חולים במוסקבה
(צילום: EPA, ALEXEI DRUZHININ / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
במוסקבה רואים בפיתוח חיסון שכזה ניצחון תודעתי חשוב מאוד, שעשוי להזכיר את שיגורו לחלל של הלוויין הראשון בהיסטוריה, ספוטניק, ב-1957 (למעשה, ברוסיה ציינו כי החיסון ישווק מחוץ למדינה בשם Sputnik V). הניסויים הקליניים בחיסון הרוסי החלו לפני פחות מחודשיים, ובוצעו רק בעשרות בני אדם עד כה. טרם פורסמו ממצאים מדעיים שתומכים בטענות של מוסקבה שהחיסון בטוח.
"אני מודאג שרוסיה מעגלת פינות באופן שבו החיסון שיפותח לא רק יהיה לא יעיל, אלא לא בטוח", אמר לורנס גוסטין, מומחה למשפט בריאותי עולמי באוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב. "זה לא עובד ככה... ניסויים קודמים לכל. זה הדבר הכי חשוב".

מרוץ משוגע

גם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל האמריקני למחלות מידבקות, הביע חשש מהגישה של מוסקבה, וגם של בייג'ינג. "אני מקווה שהסינים והרוסים באמת בודקים את החיסון שלהם לפני שהם נותנים אותו למישהו, בגלל שלטעון שהחיסון מוכן להפצה לפני שעשית בו ניסויים – לדעתי זה בעייתי בלשון המעטה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
המומחים בעולם מטילים ספק. ד"ר פאוצ'י
(צילום: רויטרס)
ביקורת על ההליך המהיר לפיתוח החיסון נשמעה גם מתוך רוסיה. כשפוטין אישר כבר באפריל לקצר את משך הניסויים הקליניים, באיגוד הרוסי של ארגוני הניסויים הקליניים אמרו כי ההוראה שלו יוצרת "יעד בלתי ניתן להשגה" עבור מדענים – שכתוצאה מכך ייאלצו להצטרף למה שבאיגוד כינו "מרוץ משוגע", בתקווה "לרצות את אלו שבשלטון".
אותו איגוד רפואי ברוסיה מתח במאי ביקורת על ראש הארגון שמפתח את החיסון הרוסי, ארגון בשם מכון גאמאליה, אחרי שזה אמר כי הוא וכמה חוקרים הזריקו לעצמם את החיסון. באיגוד אמרו אז כי מדובר ב"הפרה בוטה של כל יסודות המחקר הקליני, החוק הרוסי והרגולציות הבינלאומיות המקובלות".
חודש לאחר מכן, ביוני, העניק משרד הבריאות הרוסי אישור ראשון לחיסון שפיתח מכון גאמאליה, והניסויים בבני אדם החלו ב-17 ביוני על 76 מתנדבים. חצי מהם קיבלו את החיסון בצורה נוזלית והחצי השני קיבל אותו בצורה של אבקה. חצי מהמתנדבים גויסו מהצבא, דבר שהעלה חשש מכך שהם אולצו להשתתף בניסוי ולא עשו זאת בהתנדבות.
בממשלת רוסיה אמרו בימים האחרונים כי ייצור המוני של החיסון יחל בספטמבר, והפצה שלו בקרב האוכלוסייה תחל באוקטובר לכל המוקדם. הרשויות הרוסיות הדגישו כי הראשונים לקבל את החיסון יהיו אנשי רפואה, מורים וקבוצות בסיכון. לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-100 חיסונים לקורונה מפותחים בימים אלו ברחבי העולם. לפחות ארבעה חיסונים הגיעו לשלב הניסויים השלישי.