סין כועסת על הביקורת שהתעוררה כלפי השגריר שלה בקיריבטי, מדינת איים באוקיינוס השקט, בעקבות תיעוד מעורר מחלוקת שפורסם השבוע. בתיעוד נראה השגריר הסיני צועד על גבם של תושבים שנשכבו על הארץ, במהלך טקס קבלת פנים. דיפלומט אמריקני בכיר באזור אמר שמדובר בהתנהגות שאינה מקובלת.
דובר משרד החוץ בבייג'ינג אמר שהשגריר הסיני טאנג סונגן השתתף בטקס קבלת פנים מסורתי "לבקשתם הלבבית של הממשלה המקומית ואנשיה, ומתוך כבוד לתרבות ולמסורת של קיריבטי". בתדרוך יומי בבייג'ינג אמר הדובר ז'או ליג'יאן שהניסיונות להשמיץ את סין, ולחבל ביחסיה עם מדינות האיים באוקיינוס השקט, לא יצליחו.
1 צפייה בגלריה
שגריר סין דורך על תושבים טקס ב קיריבטי
שגריר סין דורך על תושבים טקס ב קיריבטי
קבלת הפנים לשגריר הסיני
ז'או הדגיש שמדובר במנהג מקובל ושקבלת פנים דומה נערכה בעבר לבכירים שביקרו במדינה, כולל לבכיר אוסטרלי ב-1998. "חלק מהאוסטרלים, שיודעים שלאיים בקיריבטי יש את המנהגים הייחודיים שלהם, משמיצים ומכפישים את סין במכוון. אנחנו מכבדים את המנהגים והתרבויות המקומיות במדינות האוקיינוס השקט. ברומא התנהג כרומאי", אמר ז'או. באוסטרליה גינו את המקרה, ואמרו שאינם זוכרים שלדיפלומט אוסטרלי נערכה קבלת פנים שכזאת.
השגריר טאנג השתתף בטקס כשנסע החודש לאיים בקיריבטי שרחוקים ממרכז המדינה. הוא נכנס לתפקידו בסוף השנה שעברה, כשסין חידשה את היחסים הדיפלומטים עם קיריבטי. במשרד החוץ של קיריבטי לא התייחסו לאירוע.
התיעוד עורר מחלוקת באזור שבו מנסה סין להרחיב את השפעתה ומדאיגה את ארה"ב ואוסטרליה. הנספח של משרד ההגנה האמריקני בחמש מדינות איים באזור, כולל קיריבטי, הגיב לאירוע ואמר: "אני פשוט לא יכול לדמיין תרחיש כלשהו שבו לדרוך על גבם של ילדים זאת התנהגות מקובלת של שגריר מדינה כלשהי (או של כל אדם מבוגר לצורך העניין!). ובכל זאת אנחנו כאן הודות לשגריר סין בקיריבטי".
בטייוואן, שהקשר בינה לקיריבטי נותק בעקבות חידוש היחסים בין קיריבטי לסין, הגיבו בזעזוע לתמונה. "זאת לא קיריבטי שאנחנו מכירים ואנחנו לא ידענו שיש בקיריבטי טקס קבלת פנים מסוג כזה. טייוואן לא תתייחס לבעלות הברית שלה ולאנשים שחיים בהן בצורה הזאת", אמרה דוברת משרד החוץ של טייוואן ג'ואן או.
ב"גלובל טיימס", שנמצא בבעלות המשטר הסיני, אמרו שהסיקור הוא "מצג שווא" שנועד לפגוע בתדמיתה של סין. פרופסור קטרינה טיג'ווה, מהאוניברסיטה הלאומית באוסטרליה, אמרה שמדובר בקבלת פנים מסורתית ותו לא. "כולם צריכים להיות פחות היסטריים ולכבד יותר את הגיוון באוקיינוס השקט. לאנשי האיים צריכה להיות הגדרה עצמית מבחינה תרבותית", אמרה בטוויטר.