בית המשפט העליון בארה"ב דחה את בקשתו של דונלד טראמפ למנוע את העברת דו"חות המס שלו לבית המשפט המחוזי במנהטן, במסגרת חקירה פלילית בעניינו.
השופטים דחו את בקשתו לעכב פסיקה של בית משפט מחוזי מ-7 באוקטובר. בית המשפט קבע אז שרואי החשבון של טראמפ מחברת Mazars נדרשים להעביר את המסמכים לתביעה ולעיון חבר המושבעים בבית המשפט במנהטן. פסיקת העליון לא קובעת שדו"חות המס של טראמפ ייחשפו בקרוב בתקשורת, וייתכן שהם לא ייחשפו כלל. לפי החוקים במדינת ניו יורק, חומרי חקירה שעוברים לעיון התובעים והמושבעים חייבים להישאר חסויים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ על החקירה: "ציד המכשפות הגדול בהיסטוריה האמריקנית"
(צילום: EPA)
בניגוד לנשיאים האחרונים בבית הלבן, טראמפ סירב במהלך כהונתו לפרסם את דו"חות המס שלו. החוק לא דורש מנשיאי ארה"ב לפרסם את דו"חות המס שלהם, אך כל נשיא אמריקני מאז ריצ'רד ניקסון עשה זאת. פירוט על דו"חות המס יכול היה לספק פרטים על הונו של טראמפ ועל הפעילויות של חברת הנדל"ן המשפחתית, ארגון טראמפ. הנשיא לשעבר, שעזב את הבית הלבן ב-20 בינואר אחרי שהמאבק שניהל לביטול תוצאות הבחירות כשל, ממשיך להתמודד עם סוגיות משפטיות שקשורות לעסקים שלו ושל משפחתו.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
הזוג טראמפ עוזב את הבית הלבן
(צילום: EPA)
בסוף ספטמבר, מעט יותר מחודש לפני הבחירות לנשיאות, פרסם "ניו יורק טיימס" תחקיר על הכנסותיו של טראמפ. לפי התחקיר טראמפ שילם מס הכנסה פדרלי בגובה של 750 דולר בלבד ב-2016 וסכום דומה ב-2017, שנתו הראשונה בבית הלבן. לפי התחקיר ב-10 מתוך 15 השנים שלפני כן הוא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי. טראמפ אמר אז שהתחקיר הוא "פייק ניוז מוחלט". הוא טען ששילם מסים, אך לא מסר פרטים שמוכיחים זאת.
התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס, דרש באוגוסט 2019 מחברת Mazars להעביר את דו"חות המס של טראמפ מ-2011 עד 2019. עורכי דינו של טראמפ הגישו צו מניעה, וטענו שכנשיא מכהן טראמפ חסין מחקירה פלילית במדינת ניו יורק. בית המשפט העליון דחה ביולי את הטענה הזאת, אך הדגיש שטראמפ יכול להגיש עתירות נוספות בנושא. עורכי דינו של טראמפ טענו בפני בתי משפט מחוזיים שהזימון שקול ל"הטרדה פוליטית". בית משפט מחוזי דחה את הטענה באוגוסט. באוקטובר נדחה גם הערעור שהוגש בבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
מייקל כהן: "טראמפ ייקח בפעם הראשונה אחריות על המעשים שלו"
(צילום: AP)
החקירה של התובע הדמוקרטי ואנס, שהחלה לפני יותר משנתיים, התמקדה תחילה ב"דמי השתקה" שעורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, שילם לשתי נשים לפני בחירות 2016 – שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס וקארן מקדוגל, דוגמנית פלייבוי לשעבר, ששתיהן חשפו שקיימו יחסים אינטימיים עם טראמפ. ואנס אמר שמאז החקירה הפכה נרחבת יותר, וכוללת גם חשד להונאת בנקים והעלמת מסים. "העבודה נמשכת", כתב היום ואנס בטוויטר אחרי פסיקת העליון. בבית המשפט העליון, נזכיר, יש לשמרנים רוב של שישה שופטים מול שלושה שופטים ליברלים. שלושה שופטים שמרנים התמנו בכהונת טראמפ.
עורך הדין מייקל כהן, שבעבר היה יד ימינו של טראמפ ומאז הפך ליריבו ונידון למאסר, אמר אחרי פסיקת העליון: "בית המשפט העליון הצהיר כעת שאף אחד לא נמצא מעל החוק. טראמפ, בפעם הראשונה, צריך לקחת אחריות על 'המעשים המלוכלכים' שלו". טראמפ טרם הגיב לפסיקה. בעבר קרא לחקירה "ציד המכשפות החמור בהיסטוריה האמריקנית".