קבינט הקורונה ידון הערב (יום שלישי) בפתיחת מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות. בהתייעצות שקיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השרים ובכירי משרדי החינוך והבריאות התגבשה הצעה לפתיחת מערכת החינוך בגילי גן וכיתות א'-ד' בערים ירוקות וצהובות ביום חמישי.
ההתפתחויות האחרונות:
  • קבינט הקורונה אישר את התקנות האוסרות פתיחת מוסדות חינוך עד חמישי ב-07:00 בבוקר
  • הקבינט יכונס שוב הערב, ועל הפרק מתווה מקוצץ שאינו כולל לפי שעה את כיתות י"א-י"ב
  • המתווה כולל פתיחת גני ילדים, פעוטונים וכיתות א'-ד' ביישובים ירוקים וצהובים בלבד
  • משרד הבריאות טוען כי העובדה שילדים מתחת לגיל 16 אינם מתחסנים מונעת הגעה ל"חסינות עדר"
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
ארכיון
(צילום: רויטרס)
בהתייעצות הסתמן עוד שכיתות י"א וי"ב בערים ירוקות וצהובות לא ייפתחו בשל החשש מעלייה בהדבקה בגילאים אלה והעובדה שבני 16-18 טרם השלימו את החיסונים. "במצב תחלואה אחר הייתי פותח, אבל במצב הזה כמעט בטוח שיידבקו", אמר אדלשטיין.
ואולם, כעת מתברר שבמשרד הבריאות בוחנים לאפשר חזרה של י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות. ייתכן שהמהלך ייצא לפועל בערים בעלות שיעורי התחסנות גבוהים. גורמים ב"מגן ישראל" אמרו ש"הנושא נמצא בבחינה".
קבינט הקורונה צפוי לאשר רשימה של יישובים באזורים שמוגדרים "כתום בהיר", שיורשו לפתוח מערכת חינוך אם שיעורי ההתחסנות בהם יהיו גבוהים. אדלשטיין העריך שמדובר בתוספת של 10 יישובים כאלה וכי בסך הכול כשליש מהתלמידים ישובו ללימודים ביום שלישי.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין
(צילום: קובי קואנקס )
כמו כן, ישנה כוונה לאפשר לימודים בשכונות ירוקות וצהובות שנמצאות בתוך ערים אדומות שמספר התושבים בהם הוא מעל 200 אלף תושבים.

מתווה "התו הירוק" של כחול לבן

בנוסף, הקבינט ידון על מתווה היציאה. שרת התיירות אורית פרקש הכהן הציעה בשם שרי כחול לבן לקבוע מתווה יציאה ל"תו ירוק". על-פי ההצעה, בתי מלון ייפתחו מיידית על בסיס התו הירוק בערים מחוסנות לפי מדד שייקבע או הרמזור המשולב; מוזיאונים ומוסדות תרבות ייפתחו בערים בעלי שיעור התחסנות גבוה גם כן. על-פי ההצעה, חדרי הכושר ייפתחו לפי "תו ירוק" שיכלול מחוסנים ומחלימים בלבד בערים מחוסנות.
4 צפייה בגלריה
מתווה היציאה
מתווה היציאה
מתווה היציאה
עוד מוצע כי קניונים, מסחר ומרכזי קניות פתחו בהסכמה עם משרד הבריאות ועל בסיס הפיילוט הקודם. בנוגע לאטרקציות בחלל פתוח – במשרד הבריאות מוכנים לפתיחה בהתאם למתווה "התו הירוק".
עם זאת, שר הבריאות אדלשטיין דורש להתחיל במתווה רק בעוד שבועיים כדי לראות את ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך.
"אין לנו בעיה שחדרי מלון, תיאטרות וחדרי כושר יעבדו עם תו ירוק", הוא אמר. "הנכונות לפתוח את מערכת החינוך מותנית בדבר מאוד פשוט: שבשבועיים הקרובים לא ייפתחו דברים נוספים, כי כל המומחים אמרו שאם נאבד שליטה – והיו ביניהם גם אנשים עם גישה יותר ליברלית – תהיה פה התפרצות ענקית. ואיך לא מאבדים שליטה? בודקים מה עשתה כל פתיחה למקדם ההדבקה. אני מציע לכל האנשים לא להמתין וללכת להתחסן".


בתוך כך, מחו בצהריים עשרות הורים ברחבת מוזיאון ישראל בירושלים בדרישה לתת אוטונומיה לראשי הערים בהחלטה איזה מוסדות לפתוח ולקיים לימודים מלאים באזורים ירוקים וצהובים.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
(צילום: שלו שלום)
ההורים, בהובלת הנהגת ההורים הארצית, יצאו בשיירת רכבים ממחלף שפירים עד לכיכר הכנסת בירושלים. הם קוראים, בין היתר, "ירוק, צהוב, לומדים קרוב"; "דור הולך ונעלם"; "די להמר על עתיד ילדינו"; "חינוך לפני הכול" ו"הילדים טובעים, חייבים גלגל הצלה".