להק מסוקים לא מאוישים
(צילום: תעשייה אווירית)

מוצג מסקרן על המדף האווירי - מסוקים זעירים ללא טייס: מערכת המולטיפלייר של התעשייה האווירית תוצג לראשונה בימים הקרובים כפתרון טכנולוגי מבצעי מתקדם למשימות ניטור, תצפית, שליטה והובלת מטענים.
בניגוד לעולם הרחפנים, שנמצא בזינוק בשימוש בצה"ל ובגופי ביטחון אחרים, המסוקים ללא טייס מספקים יתרון כפול שנוגע למשך שהייה ממושכת באוויר כמה שעות ברצף ונשיאת משקלים כבדים יותר. הדבר מתאפשר לנוכח מנועי הבנזין שיש למסוקים אלה, בניגוד לסוללות שעליהן נשענים הרחפנים.
 להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית
כך נראה להק מסוקים לא מאוישים
(צילום: תעשייה אווירית)
להק מסוקי המולטיפלייר, שפותחו יחד עם החברות סימפלקס, אלפא וסייטק, יכול לשאת מטען במשקל עשרות קילוגרמים, כדוגמת אספקה מעבר לקווי האויב, בזמן שהייה באוויר של שעתיים וחצי למשל, ובטווח טיסה של כעשרה קילומטרים.
המערכת, שתוצע תחילה בפלטפורמה אזרחית למשימות שיטור ושליטה שונות, כבר זוכה להתעניינות גם מצד מערכת הביטחון. בתווך האזרחי מיועד המולטיפלייר למשימות שליטה ותצפית מהירות בכיבוי שריפות, אסונות טבע, רעידות אדמה, אירועים המוניים ותחבורה, חקלאות, חילוץ, הצלה ואיתור נעדרים.
 להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית
(צילום: תעשייה אווירית)
 להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית
(צילום: תעשייה אווירית)
 להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית להק מסוקים לא מאויישים של התעשייה האווירית
(צילום: תעשייה אווירית)
המערכת פותחה בשנה שעברה על בסיס מוצרי מדף קיימים ובשיתוף טכנולוגיות מחברות סטארט אפ, ומהווה פריצת דרך בכל הקשור לניטור שטחים גדולים.
המסל"טים ניתנים כלהק לשליטה על ידי מפעיל אחד, שנמצא בנקודה עורפית ובטוחה, בניגוד לרחפנים שמופעלים על ידי הלוחמים בחזית. רכיב מרכזי במערכת נוגע להפיכת להק המסל"טים לענן מידע שצילומיו עוברים ישירות לטאבלטים או לסמארטפונים של הגורמים הרלוונטיים.
המערכת מחוברת לרשת באופן מאובטח, כך שמספר משתמשים יכולים להשתמש בה בו-זמנית. מולטיפלייר מספקת מענה לסוגים שונים של מל"טים ורחפנים, ויכולה לשאת סוגי מטעני ייעוד גילוי שונים.

"אבן דרך משמעותית"

משה לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טיס צבאיים, אמר: "התעשייה האווירית בעלת ניסיון של כ-50 שנה בתחום המל"טים, ומובילה עולמית עם טכנולוגיות פורצות דרך בתחום. כחלק מאסטרטגיית החברה, אנו מחפשים כל העת אחר תחומי פעילות נוספים, מערכת המולטיפלייר היא אבן דרך משמעותית בהיבט הזה".
אריק פרימן, מנכ"ל Alpha Unmanned Systems ששותפה לפרויקט, ציין: "המערכת דורשת פלטפורמה אמינה וורסטילית, שמסוגלת לטוס בין 90 ל- 150 דקות לפחות".