מגפת הקורונה מתפשטת ברחבי העולם ב-2020 והגיעה - כמעט - לכל מקום. היבשת היחידה שבה עדיין לא אובחנו נדבקים בנגיף היא אנטרקטיקה. כעת גם ביבשת הקפואה התגלו נדבקים בקורונה.
צבא צ'ילה הודיע ש-36 נדבקים בקורונה אובחנו באחד מ-13 בסיסי המחקר הצ'יליאנים באנטרקטיקה. 26 מהם חיילים והשאר עובדי תחזוקה. הבסיס המדובר הוא ברנרדו אוהיגינס, שנמצא בחצי האי האנטרקטי - החלק הצפוני ביותר ביבשת, והכי קרוב לנקודה הדרומית ביותר בדרום אמריקה.
הנדבקים הועברו מהבסיס לעיר פונטה ארנס בצ'ילה. הם נמצאים בבידוד ולפי הצבא הצ'יליאני מצבם טוב. הם נדבקו אחרי שספינה של חיל הים הגיעה לבסיס כדי למסור ציוד לחיילים ולאנשי התחזוקה. אחרי חזרתה של הספינה אובחנו שלושה מהחיילים שהיו עליה כנשאים של קורונה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה אנטרקטיקה
אילוס אילוסטרציה אנטרקטיקה
נדבקים ראשונים באנטרקטיקה
(צילום: shutterstock)
ההיערכות באנטרקטיקה לבואו-האפשרי של הנגיף יכולה לשמש דוגמה לעולם כולו. בעוד ברחבי הגלובוס יצר הווירוס מתיחות בקשרים הדיפלומטיים בין חלק מהמדינות, 30 המדינות החברות במועצת המנהלים של התוכניות הלאומיות של אנטרקטיקה (COMNAP) שילבו ידיים כבר בתחילת המגפה כדי למנוע את הגעת הנגיף ליבשת.
כבר בחודש מרץ, כשברחבי העולם הוטלו סגרים, המשלחות השוהות באנטרקטיקה הגיעו להבנה משותפת שבוא הנגיף ליבשת עלול לגרום לאסון: באנטרקטיקה מנשבות רוחות חזקות יותר מבכל מקום אחר בכדור הארץ, ובה נמדדות גם הטמפרטורות הנמוכות בעולם. "לנגיף חדש ומידבק מאוד עם שיעורי תחלואה ותמותה משמעותיים, יש פוטנציאל להשלכות קטסטרופליות בסביבה הקיצונית והלא-סלחנית של אנטרקטיקה, שבה יש מעט ציוד רפואי מתוחכם", נכתב במסמך רשמי שחיברו נציגי המשלחות בתחילת השנה. בעקבות המגפה העולמית הופסקו מחקרים גדולים שנערכו באנטרקטיקה.
בגלל תנאי מזג האוויר הקשים, באנטרקטיקה אין תושבי קבע. לפי הערכות כ-1,000 מדענים ושליחים אחרים שוהים בה בחודשי החורף. בחודשי הקיץ מספרם עולה ל-5,000.