נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אילץ היום (א') טיסה של חברת "ריינאייר" שחלפה בשמי המדינה לנחות בבירה מינסק. במטוס הנוסעים היה איש אופוזיציה בולט, והוא נעצר אחרי הנחיתה בשדה התעופה. העצור הוא רומן פרוטסביץ', בלוגר שמופיע ברשימת המבוקשים של בלארוס בעקבות הפגנות הענק אשתקד - שהתקיימו בשל טענות האופוזיציה לזיוף תוצאות הבחירות לטובת לוקשנקו.
מטוס הנוסעים, שהיה בדרכו מאתונה לווילנה, כמעט הגיע לליטא - אך לפתע שינה את מסלולו ונאלץ לנחות במינסק. בבלארוס אמרו שהמטוס ביצע נחיתת חירום בעקבות התרעה על פצצה במטוס, שהתקבלה כשהמטוס היה בשמי המדינה. Belta, סוכנות הידיעות הממלכתית של בלארוס, מסרה שהנשיא לוקשנקו הוא שהורה להנחית את המטוס במינסק ושמטוס קרב מסוג מיג-29 המריא כדי ללוות את מטוס הנוסעים בנחיתת החירום.
2 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בחירות ל פרלמנט
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בחירות ל פרלמנט
נשיא בלארוס לוקשנקו. שולט במדינה משנת 1994
(צילום: AFP)
פרוטסביץ' בן ה-26, בלארוסי שחי בפולין, הוא ממייסדי NEXTA - ערוץ טלגרם שמשמש ככלי תקשורת מרכזי של האופוזיציה. הערוץ מסייע בארגון ההפגנות נגד לוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה". לפי NEXTA, פרוטסביץ' דיווח שהיה במעקב לפני שעלה על הטיסה.
ב-NEXTA דיווחו שאחרי נחיתת החירום מטוס "ריינאייר" נבדק. "לא נמצאה פצצה וכל הנוסעים נשלחו לבידוק ביטחוני. ביניהם היה עיתונאי NEXTA רומן פרוטסביץ'. הוא נעצר".
2 צפייה בגלריה
תושב הצפון איים על חברת ריינאייר
תושב הצפון איים על חברת ריינאייר
מטוס של ריינאייר. 170 נוסעים מ-12 מדינות
סבטלנה טיחנובסקאיה, שהתמודדה מול לוקשנקו בבחירות וברחה לליטא מחשש לביטחונה, זעמה על כך שבלארוס סיכנה את ביטחון הנוסעים כדי ללכוד את פרוטסביץ'. "ברור לחלוטין שמדובר במבצע של השירותים החשאיים, במטרה לתפוס את המטוס ולעצור את הפעיל והבלוגר רומן פרוטסביץ'", אמרה. במקביל קראה ליטא לשחרר את איש האופוזיציה.
יועץ לנשיא ליטא אמר הערב שהדיווחים על חומרי הנפץ - שהובילו לנחיתת החירום - היו שקריים. היועץ אמר שנראה שמדובר במבצע שתוכנן מראש, ושבלארוס ידעה שפרוטסביץ' נמצא על המטוס. הוא הוסיף שבמטוס היו כ-170 נוסעים מ-12 מדינות, רובם ליטאים.