2,750 טונות של אמוניום חנקתי שנותרו שש שנים במחסנים בנמל התפוצצו בביירות והובילו למותם של לפחות 154 בני אדם, לפציעתם של אלפים רבים ולזעם אדיר בלבנון - וכעת הנשיא מנסה להפנות את האש לכיוון אחר.
נשיא לבנון מישל עאון לא שלל בשיחה עם התקשורת המקומית שהפיצוץ נגרם עקב "התערבות חיצונית". לדבריו, החוקרים בודקים אפשרויות של רשלנות בטיפול בחומר, של תאונה - וגם של התערבות חיצונית דרך טיל, פצצה או גורם אחר.

"הסיבה לפיצוץ עדיין לא ידועה", אמר. לדבריו, החקירה מתמקדת בכמה דברים: "ראשית - איך החומר נכנס ואיך והוא אוחסן. שנית - אם הפיצוץ היה תוצאה של רשלנות או של תאונה. ושלישית - לגבי האפשרות שמדובר בהתערבות חיצונית".
במסגרת החקירה, נעצרו אתמול 16 עובדים בנמל ביירות. אחד מהם הוא חסן קריטם, מנהל נמל ביירות. הוצא נגדו גם צו עיכוב יציאה מהמדינה. ביוניצ"ף אמרו כי בתיהם של יותר מ-100 אלף ילדים ניזוקו או נחרבו, והם מוגדרים חסרי בית.
אלף מהפצועים מאושפזים בבתי חולים, 120 במצב קריטי. בלבנון אמדו את הנזקים העצומים שנגרמו מהפיצוץ ב-15 מיליארד דולר. המדינה נמצאת גם כך על סף פשיטת רגל, והשיחות בנוגע לחבילת הצלה מקרן המטבע הופסקו בינתיים. ארצות הברית הודיעה כי תעביר ללבנון סיוע ראשוני בסך 17 מיליון דולר, אבל מדובר כמובן בטיפה בים.
13 צפייה בגלריה
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
נזק של 15 מיליארד דולר. ההרס בביירות בעקבות הפיצוץ
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
נזקים בביירות
נזקים בביירות
(צילום: רויטרס)
הזעם בלבנון מופנה כאמור לממשלה - וגם לחיזבאללה. בהאא אל-חרירי, שאביו ראש הממשלה רפיק נרצח ב-2005, אמר אמש כי חיזבאללה שולט בנמל ביירות ובשדה התעופה ולא ניתן להעלות על הדעת שהרשויות לא ידעו כי אמוניום חנקתי נמצא באותו מחסן.
"השאלה שצריך לשאול היא איך יכול להיות שבמשך שש שנים התירו להשאיר את החומר הדליק הזה באמצע עיר של שני מיליון איש?", אמר בהאא, שאחיו סעד שימש אף הוא כראש ממשלת לבנון. "ברור שחיזבאללה הוא זה ששולט בנמל ובמחסנים שבהם אוחסן האמוניום החנקתי. שום דבר לא נכנס לנמל ויוצא ממנו מבלי שהם יודעים. שום דבר. ההחלטה שלהם לשים את זה הייתה אסון מוחלט, ועכשיו יש לנו חורבן במרכז העיר".
ההאשטאג "הכינו את הלולאות" הפך ויראלי ברשתות החברתיות. אנתוני אל-חוסיין, עו"ד לבנוני-אמריקני, אמר ל"דיילי טלגרף" הבריטי: "מנהיגי לבנון הרגו את המדינה, שרפו אותנו וחיללו את הקבר. זה מה שאנשים מרגישים עכשיו. במשך 30 שנה אנשים אומרים לעצמם שלא יכול להיות יותר גרוע, ותראו מה קרה".
13 צפייה בגלריה
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
אלף מהפצועים מאושפזים בבתי חולים. חיפוש אחר ניצולים
(צילום: MCT)
13 צפייה בגלריה
נזקים בביירות
נזקים בביירות
(צילום: gettyimages)
בינתיים, ממשיכים להתקבל סרטונים נוספים מרגע הפיצוץ האדיר. באחד מהם, שתואר כתיעוד הקרוב ביותר למקום הפיצוץ בביתן 12, צילם זוג את השריפה - ואז נהדף לאחור ברגע הפיצוץ.
"איזה מזל, מקווה שלא קרה כלום לאף אחד. מקווה שאיש לא נפגע", אמרה בתחילת הסרטון לנה אלאמה לבעלה עימאד חליל. היא קראה לבעלה להיכנס פנימה, אבל הוא המשיך לצלם - ואז אירע הפיצוץ האדיר. הם נהדפו לאחור, אבל שרדו את האסון. בפוסט מבית החולים כתב חליל שאושפז לצד רעייתו: "תודה לכולם מכל העולם על ההודעות ששלחתם. אני ולנה מחלימים היטב".
אתמול דווח כי עובד בנמל ביירות, שנעדר מאז האסון, נמצא בחיים בים, כמעט 30 שעות אחרי הפיצוץ. העובד, אמין אל-זאהד, שתמונתו פורסמה בעמוד אינסטגרם שנפתח במטרה לאתר נעדרים, נמצא מדמם בים התיכון. אל-זאהד פונה לבית החולים רפיק אל-חרירי בביירות אחרי שצוות חילץ אותו בסירה.