מועצת הביטחון צפויה להצביע השבוע על הצעת החלטה אמריקנית להאריך את אמברגו הנשק של האו"ם על איראן, אך חברות המועצה צפויות להתנגד לה נחרצות. סיכול ההחלטה עלול להצית עימות ממושך בין ארה"ב לשאר המדינות במועצה, עימות שעשוי למוטט סופית את הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן שנחתם ב-2015 – וגם להעלות שאלות בנוגע ליכולתו של האו"ם לפעול ביעילות בעתיד.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
באירופה טוענים: לא בטוח שיש לו סמכות. טראמפ
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
איראן משמרות המהפכה שיגור טילים בליסטיים מבטן האדמה תרגיל צבאי
איראן משמרות המהפכה שיגור טילים בליסטיים מבטן האדמה תרגיל צבאי
ירי טיל בתרגיל באיראן. גם אירופה מודאגת
(צילום: AFP)
במסגרת הסכם הגרעין – שבו הסכימה טהרן לצמצם דרמטית את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות – נקבע כי אמברגו הנשק של האו"ם על המדינה יסתיים ב-18 באוקטובר השנה. אלא שארה"ב, שפרשה מההסכם לפני שנתיים, מתנגדת נחרצות ליישום הסעיף הזה, ודורשת לא רק להאריך את האמברגו – אלא להאריך אותו לתקופה בלתי מוגבלת.
דיפלומטים באו"ם מתארים את הצעת ההחלטה שגיבשו האמריקנים כניצית כל כך עד שלא רק שאין ספק כי רוסיה וסין ינצלו את זכות הווטו שלהן כדי לסכל אותה, אלא יש ספק גדול אם היא תוכל להשיג אפילו את תמיכתן של תשע מחברות המועצה האחרות – הרוב המינימלי הדרוש כדי לאלץ בכלל את מוסקבה ובייג'ינג להפעיל את זכות הווטו שלהן.
צרפת, בריטניה וגרמניה – בעלות בריתה האירופיות של ארה"ב החתומות על ההסכם עם איראן והחברות במועצת הביטחון – מודאגות אף הן מהסרת האמברגו, אך הן מדגישות את העובדה שההסרה עוגנה בהסכם הגרעין ומזהירות כי אי-קיום ההתחייבות, ודאי בנוסח הניצי שמציגה ארה"ב, יביא לקריסה סופית של ההסכם.
4 צפייה בגלריה
מועצת הבטחון של האו"ם
מועצת הבטחון של האו"ם
מועצת הביטחון. חשש מערעור הלגיטימיות
(צילום: EPA)
ארה"ב, נזכיר, פרשה ב-2018 מהסכם הגרעין בהוראת הנשיא דונלד טראמפ, שטען כי מדובר בהסכם גרוע שאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה ולשטות בעולם. מאז הפרישה הטילה ארה"ב מחדש סנקציות אמריקניות כבדות על טהרן, וכעת היא מאיימת כי אם אמברגו הנשק של האו"ם על איראן לא יוארך כפי שהיא דורשת – היא תנסה להפעיל מנגנון שנכלל בהסכם הגרעין ושבמסגרתו תוכל, לכאורה, לחייב את האו"ם להטיל אף הוא מחדש על איראן את כל הסנקציות שהטיל עליה בעבר, לפני שהן הושעו בהסכם הגרעין.
מדובר במנגנון שכל אחת מהשותפות להסכם הגרעין יכולה להפעיל אם היא סבורה שצד אחר בהסכם אינו עומד בהתחייבויותיו. במסגרת התהליך שמוציא המנגנון לדרך, אם אחרי שורה של בירורים והליכים ממשיך הצד המתלונן לדבוק בעמדתו, מובאת למועצת הביטחון השאלה אם להאריך את ההקלה בסנקציות שנתנה המועצה לאיראן במסגרת הסכם הגרעין, והמועצה צריכה להצביע על כך. אם היא אינה מאשרת הארכה של ההקלה הזו – ויש לזכור שלוושינגטון יש במועצה זכות וטו – אמורות כל הסנקציות של האו"ם על איראן לחזור לתוקף.

תאונת דרכים שכולם יודעים שתקרה

המדינות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין עם איראן אחרי פרישתה של ארה"ב ממנו טוענות כי מכיוון שוושינגטון פרשה, אין לה עוד זכות להפעיל את המנגנון המדובר. מנגד, גורמים בממשל האמריקני טוענים כי מכיוון שארה"ב היא חברה קבועה במועצת הביטחון היא עודנה צד בהחלטת המועצה שבה תמכו חברותיה בהסכם הגרעין, ולפיכך יש לה בסיס משפטי לדרוש החזרה של הסנקציות.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן רוחאני. טהרן עלולה לפרוש
נשיא איראן רוחאני. טהרן עלולה לפרוש
נשיא איראן רוחאני. טהרן עלולה לפרוש
(צילום: AFP)
בעלות בריתה האירופיות של ארה"ב מזהירות כי ניסיון כזה של וושינגטון עלול לפגוע בלגיטימיות של מועצת הביטחון ולהביא אותה למשבר היסטורי. חלק מהמומחים מזהירים כי הפעלת המנגנון תעורר במועצת הביטחון מהומה כמו בימים שקדמו ליציאה למלחמת עיראק ב-2003. אחד החששות הוא שגם אם המהלך האמריקני להחזרת הסנקציות יצליח, סין ורוסיה יחליטו להתעלם ממנו, בדיוק כפי שארה"ב עשתה – בראייתן – דין לעצמה, וכך יתערערו דרמטית היסודות שעליהם מושתת זה עשרות שנים שיתוף הפעולה הבינלאומי.
"זו תאונת דרכים שכולם יודעים שעומדת לקרות", אמר לסוכנות הידיעות AFP ריצ'רד גוון, מומחה לענייני האו"ם הפועל מניו יורק. דיפלומטים אמרו לסוכנות כי "ההסכם הוא הדרך היחידה לספק ערבויות לכך שתוכנית הגרעין האיראנית משמשת למטרות שלום בלבד. שום חלופה אמינה לכלי הזה לא הוצעה מאז פרישת האמריקנים מהסכם הגרעין".
אחת האפשרויות לפתרון המשבר המתקרב היא שמדינות האיחוד האירופי היושבות במועצה יתמכו בהארכה זמנית של האמברגו כל עוד זו תסייע לשמר את הסכם הגרעין או יעלו הצעות חדשות. עם זאת, השגת הסכמה בין חברות המועצה צפויה להיות משימה קשה למדי, ודאי לנוכח זכות הווטו של סין ורוסיה.
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו טוען כי ארה"ב כבר מזהה סימנים לכך שסין נערכת למכור נשק לטהרן עם סיום האמברגו, ובשבוע שעבר הבהיר: "בדרך זו או אחרת נוודא שאמברגו הנשק יוארך. אנחנו לא מתכוונים לאפשר לו להסתיים ב-18 באוקטובר".