מורים והורים תוקפים את החלטת משרד החינוך לדחות את מועד בגרויות החורף בחודש, ולפרוס אותן על פני שלושה חודשים - שעליה הוחלט בשל הסגר המתמשך והלמידה מרחוק. לטענתם, ההחלטה מעידה על ניתוק מהשטח. עם זאת, חלק מהתלמידים מציינים כי הדחייה תקל מעט, אך לא תפתור את המצוקה והקשיים ללא פתרון נרחב.
ההודעה על השינויים בלוח המבחנים, שהתאריכים המעודכנים שלהם ישובצו בין ב-1 בפברואר ועד 6 במאי, נמסרה אמש על ידי שר החינוך יואב גלנט. במסגרת ההתאמות, הוגדרו שני עקרונות חשובים: גמישות ובחירה רחבה למנהלי בתי הספר. לאור זאת, הוחלט לדחות את מועד החורף בחודש אחד, ובד בבד גם להרחיב את מועדי ההבחנות של מועד זה.
3 צפייה בגלריה
בגרות באזרחות בבאר שבע
בגרות באזרחות בבאר שבע
תלמידים בבגרות
(צילום: דוברות משרד החינוך)
במשרד החינוך הסבירו כי ההחלטה על ההבחנות תעמוד כבחירה על מנת לאפשר לתלמידים להתכונן באופן מיטבי. עוד ציינו, כי תכנון שנת הלימודים לא ישתנה ובתי הספר ימשיכו להתנהל בהתאם למתווה ההיבחנות. בהתאם לשינויים יכלול מועד חורף ארבעה ימי היבחנות מיוחדים לתלמידים שהיו בתחלואה או שהו בבידוד. מועד הקיץ יידחה, והוא יחל ב- 19.5.2021. מועד זה יכלול בסופו ימי היבחנות מיוחדים לתלמידים שהיו בתחלואה או שהו בבידוד.
"במקום לצמצם את מספר בחינות הבגרות ואת החומר לבחינות משגעים את המערכת", אמר מנהל בית ספר. "משרד החינוך אמור לדעת שאנחנו עובדים באופן סמסטריאלי. לסמסטר ב' יש יעדים משלו. יש להחלטה כזו משמעויות של גיוס מורים, מתרגלים תוספת שעות שכבר נעשה בהם שימוש", הוסיף המנהל. מורה אחרת אמרה, כי הדחייה תפגע בהכנות לבחינות הבגרות מועד קיץ.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
(צילום: אבי מועלם )
הנהגת ההורים הארצית תקפה את משרד החינוך על העדר פתרון משמעותי, והתריעה כי ללא צמצום היקף חומר הבחינה לבגרות ומספר הבחינות, תלמידים רבים יכשלו או יוותרו מראש.
אודליה שינדרוף כהן, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמרה כי "דחיית מועד הבגרות אינו פתרון אלא דחיית הקץ. אין כאן הקלה אלא פלסטר. ילדים שאינם לומדים, לומדים מרחוק באופן לא ממצה. הדחייה צריכה לבוא יחד עם מכלול מלא של מתווה חדש מותאם למציאות שנכפתה".
עוד הוסיפה שינדרוף כהן כי "חייבים למקד את חומר הלימוד ולצמצם ב-50% את החומר לבגרות מאחר ו-50% משעות ההוראה קוצצו. יש להפחית את מספר בחינות הבגרות משש לארבע. יחד כמובן עם חזרה ללמידה פרונטלית. הדחייה אינה עומדת בפני עצמה ואין בה שום בשורה".
לדבריה, במצב הזה שיעורי הזכאות לבגרות ירדו, ילדים יחליטו מראש לוותר, ולא ייגשו לבחינות או יצמצמו את מספר היחידות לכמות המינימלית ולא המקסימלית שנותנת להם סיכוי להתקבל לאוניברסיטאות. "לא רק התלמידים יינזקו אלא גם מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
בחינת בגרות
בחינת בגרות
בחינת בגרות
(צילום: אלעד גרשגורן)
תומר כלפון, יו"ר מועצת התלמידים בקריית חינוך ברנקו וייס במזכרת בתיה ותלמיד כיתה י"ב', מאוכזב מהפתרון המוצע. "אני חושב שדחיית בגרות חורף מיותרת לחלוטין והרי אף אחד לא יודע מה צפוי בהמשך בכל מקרה" אמר כלפון. "משרד החינוך צריך להיות יותר יצירתי בפתרונות. דחייה רק דוחה את הבעיות. מה יעשו אם הסגר יימשך? הפתרון הוא בצמצום החומר לבגרות ולא הורדת סעיפים זניחים בבחינה", הוסיף יו"ר מועצת התלמידים.
גיא אהרון, תלמיד "עירוני ה'" בתל אביב, אמר כי הפתרון המוצע יקל מעט, אך לא יפתור את הבעיה שנוצרה בשל הלמידה מרחוק. לדבריו, על משרד החינוך לצמצם את חומר הלמידה לבגרות.
מיקה אליה, תלמידת כיתה י"ב' בבית הספר התיכון "אביב" ברעננה אמרה, כי דחיית מועד הבגרויות תסייע, אך רק אם יחזירו את כיתות י"א – י"ב' לבתי הספר. "אם דוחים בחודש ונשאר בזום לא עשינו כלום", אמרה. לדבריה, "הפתרון יכול לעזור רק אם חוזרים. כדי שניתן יהיה לגשת לבחינות הבגרות בהצלחה יש לצמצם את חומר הלימוד או להפוך את הבחינות לפנימיות".